Anita Lindblom 1937-2020
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Anita Lindblom avled den 6 september i en ålder av 82 år. Hon var bosatt i Frankrike sedan 1969 efter ett stormigt uppbrott från Sverige tillsammans med boxaren Bosse Högberg, som hon då var gift med.
Anita Lindblom kommer att bli ihågkommen för många hits, främst då för "Sån´t är livet", en svensk cover på "You can have her", men hon var även filmskådespelare och revyartist.
- Redigerat 2023-01-02 15:41 av Carmarino
En fantastisk sångerska, och Sån't är livet är en låt som håller fortfarande efter så många år. Ingen gör den bättre än Anita Lindblom.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Minns henne med glädje.
Stolt ägare till tre La permer
Det var synd att hon gav Sverige på båten vid 32 års ålder - hon hade mycket kvar att ge som artist!
Anita Lindbloms röst passade bra för Piaftolkningar, som Milord och "Nej, jag ångrar ingenting", en svensk titel som kanske kan upplevas som en smula biografisk.
En fantastisk röst har försvunnit!
Vila i frid Anita! 🌹
En fin person har lämnat oss !
Vila i frid Anita .
HH 🙂
Några andra favoriter med Anita är Minns Du Den Sången…
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
- Redigerat 2020-09-21 12:29 av Carmarino
…och Balladen om den blå baskern.
Tyckte det var ledsamt att läsa om i nyheterna. Hon var en av favoriterna från barndomen.
Hon dök upp i en del filmroller också. Bland annat så var hon med i filmen Rännstensungar från 1974. Jag vet inte om hon var utbildad skådespelare eller självlärd. Hon var duktig inom det också.
#9: Ja, den filmen såg jag, och jag minns att jag tyckte hon var väldigt bra skådespelerska också.