Var tog dom vägen dom som väcker nostalgi idag?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Artister, skådespelare, idrottsstjärnor, och andra som var i rampljuset då.. Men som försvann. En del har gått bort, många lever förstås fortfarande men valde dra sig tillbaka. Jag hörde den här låten idag. En artist som jag inte hört talats om sedan det begav sig i slutet av 90-talet. Och då hörde man låten praktiskt taget varje dag. Jessica Folcker-How will i know (1998)
- Redigerat 2020-10-05 16:36 av [GIKmio]
Jag har ett minne av när Claes-Göran Hederström som ställde upp för Sverige i Eurovision Song Contest 1968 med låten Det börjar verka kärlek banne mig, plötsligt dök upp i TV-rutan 30 år senare, och morsan utbrast- Vad gammal han blivit, och farsan svarade- Att han åldrats är inget konstigt, frågan är var han hållit hus under alla år.
#0: Det var länge sedan jag hörde något av Jessica Folcker. Fast jag lyssnade inte så mycket på henne tidigare heller faktiskt, men man kunde ju inte undgå att höra talas om henne förstås.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#1: Tycker han har förändrats förhållandevis lite ändå. Det är ju dock 52 år sedan han vann ESC. Det är inte många som inte åldrats alls på den tiden. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#2 Jessica Folcker är idag 45 år. Jag blev lite överraskad att hon faktiskt är yngre än mig eftersom jag trodde hon var minst 50 år av någon anledning. Men, men var 23 år när skivtallriken rullade runt som mest.. Fortsatte sedan slutet av 90-talet i över ett decennium att ge ut album. Men sedan 2012 är det ganska tyst åtminstone via Wikipedia.
Carl-Ingemar Perstad som berättade exakt hur bilsätet ska ställas in för att man ska greppa ratten rätt är idag 75 år. Perstad minns man fortfarande från Trafikmagasinet som han ledde tillsammans med Christer Glenning som idag är avliden.
Det konstigaste är väl att man inte tänker på dem innan någon drar upp deras namn eller så och då först reagerar man på att tiden har gått så fort och att man inte hört något om dem på länge.
För några veckor sedan såg jag Eva Dahlgren i Babbel och då började jag fundera på om hon slutat göra musik och vart hon tagit vägen någonstans.
Visade sig att det snart skall släppas en ny skiva och att hon bodde i Amerika, det visste inte jag.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
"They don´t die, they just fade away…"
Jag läste en blogg en gång som hette något i stil med Försvunna Hjältar. Ett fyndigt namn där personen ifråga skrev om alla dom hjältar som förgyllde barndomen i TV. Någon som sett till eller hört något från Stefan Mählqvist på sistone förresten?
#7 Enligt wikipedia är han docent vid litteraturvetenskapliga institutionen på Uppsala universitet, om det fortfarande stämmer. Han närmar sig ju 80 år.
Jag såg att Go' kväll på SVT brukar visa reportage om personligheter som försvunnit i rutan. Härom kvällen handlade det om Hans Crispin som blev känd från TV-serien Agne och Svullo.
I Diggilo med Lasse Holm körde de en "vittneskonfrontation" i varje avsnitt, där deltagarna fick gissa vem av 4 personer som var en nu "försvunnen" artist/stjärna.
"Big Big world" var en stor hit med den svenska artisten Emilia. Den nådde #1 i en rad länder: Sverige, Norge, Österrike, Belgien , Tyskland & Nederländerna. Låg högt på listorna i flera andra länders. Men det var en typisk "one-hit-wonder", även om Emilia (tror jag) håller på musik än idag.
Tony Roth, basist i Hootenanny Singers, blev läkare. Men har i bland ställt sig på scenen igen.
https://news55.se/nyheter/artiklar/tonny-roth-om-tiden-i-hootenanny-singers/
#1: Idag fyller Claes-Göran Hederström 75 år.
#10 Det där minns jag. Jag brukade också gissa men det var svårt. Vissa personer kan förändra sig hel del i utseendet bara på 20 år medan andra ser ungefär likadana ut efter 50 år. Jag såg ett program en gång med barnen från Astrid Lindgrens filmer och tv-serier. Hur dom såg ut som vuxna och vad som hade hänt sedan dess.
Idolvinnaren Daniel Lindström
https://www.newsner.com/nyheter/daniel-lindstrom-forsvann-efter-idol-vinsten-2004-det-har-gor-han-i-dag-15-ar-senare/
"Vad hände med alla punkare egentligen?", undrar Kajsa Dovstad på GP:s ledarsida.
- Redigerat 2021-10-12 11:41 av [Göstage]
Polisen i "Vi hade i alla fall tur med vädret". (Går inte att lägga in så att den syns direkt i tråden.)
https://www.youtube.com/watch?v=ecqyPmiOa1Y&ab_channel=MotorblogofSweden
- Redigerat 2021-10-20 17:12 av kamera0710
- Redigerat 2021-10-21 03:37 av Carmarino
#17: Det har varit problem ibland att lägga in videor så jag försökte med en annan länk till det här, vilket inte heller funkade eftersom den som har lagt upp klippet begränsat visningen av det. (Om någon undrar varför jag redigerat.)
#17 Jag minns han som snodde hundralappen som skulle gå och köpa ut en flaska brännvin 😊 Öh du var går du??
Var nog en del amatörskådespelare med eller från någon teater i närheten av där filmen spelades in.
En kultfilm.
Ibland när jag ser någon film eller serie från 80- 90-talet händer det att jag googlar någon jag inte sett på länge. Jag har upptäckt en del har utbildat sig till läkare, fritidsledare eller något annat yrke. Men då har det nog främst handlat och barn- och ungdomsskådespelare som inte tyckte skådespeleriet lockade i framtiden.
- Redigerat 2021-10-22 14:38 av [GIKmio]
Nina Persson (och Cardigans) är väl nostalgi vid det här laget? Såg att Nina P. framträdde på Vänsterpartiets förstamajfirande i år, och trodde att det var där det slutade, men nu visar det sig att hon och Julia Logan lagt ut One Mile From Heaven" på YT för 14 dagar sedan.
Skådespelare i Gudfadern, 1972 och 2021.
Jennifer Brown från Hjällbo i Göteborg var mycket i ropet för så där tjugotalet år sedan och uppmärksammades även utomlands, men karriären falnade ut. Fast så sent som för en månad sedan gästade hon faktiskt Bingolotto tillsammans med Triple & Touch.
Tuesday Afternoon är från 1998.
#23: låttiteln får mig att tänka på en helt annan Tuesday Afternoon, som framfördes av popbandet Stonecake anno 1991.
Kan undra vad de har för sig idag?
Enligt wikipedia så splittrades gruppen 2007.
Det skulle vara kul med en serie där tex 10 kändisar som var jättekända men inte synts till dom senaste 20-30 åren fick en timmes långt program som tar upp både dåtid och nutid.
#25: håller med. 😁
#25: Ja, det hade varit intressant. Fast kändisarna kanske inte vill medverka. De kanske tycker det är pinsamt att visa upp att karriären har dalat.
#27 Ja, det är en nackdel. En del försvann medvetet för dom ville inte synas. Men det finns nog många som försvann för att det bara blev så av någon anledning.
Någon nostalgi väcker hon kanske inte direkt, men hur många minns idag att Prinsessan Stéphanie av Monaco hade en svensk listetta med "One Love To Give" 1987, eller att hon spelade in en duett med Michael Jackson?
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
- Redigerat 2022-04-26 08:32 av Cojimar
#29: Kommer ihåg att hon spelade in en skiva, men så mycket mer minns jag inte. Tror bara jag hörde en eller två av låtarna på skivan, och bara någon enstaka gång.
Ankie Bagger eller Ann-Christin som hon heter egentligen fyller 58 år i höst och driver en eventbåt i Stockholm samt jobbar med heminredning idag. Ställde upp i ett reportage så sent som ifjol om artister som försvann från rampljuset.
Jag tittade på frågesportprogrammet Muren på SVT Play där Kryddan Peterson som vi alla minns från humorprogrammet Helt apropå deltog som tävlande. Det var riktigt länge sedan jag såg eller hörde talas om honom.
#32: Han var rolig. Hans medspelare i Helt Apropå, Fritte Friberg, skriver krönikor i HD/Sydsvenskan lite då och då, men Kryddan har jag inte heller hört något från på länge.
#33 Den som var lite ledande kring Helt Apropå var Stellan Sundahl som gick bort 1999. Men Sundahl medverkade en hel del i min barndom med Gunnar Bernstrup som också försvunnit. Men han är 76 år numera. Dom var väl så kallade Lundaspexare hela bunten.
#34: Ja, Stellan Sundahl var väl lite av ledaren i gänget. Tyvärr dog han alldeles för tidigt. De har gjort många oförglömliga sketcher.
Gunnar Bernstrup är tydligen aktiv fortfarande, men inte i några större sammanhang. På wikipedia står det:
Han framträder med musikprogram tillsammans med Lars Holm, håller föredrag kring sina böcker på bibliotek och arbetar som programledare och moderator.
Deras "reklamfilmer" är också små pärlor. Den här blir extra rolig om man vet vad förlagan till reklamen är - nämligen "Wash & Go - schampoo och balsam i samma flaska". 😄
#36 Jag minns deras "cover" på Twisted Sisters We're not gonna take it som blev Sverige är fantastiskt. Många lever fortfarande och många är pensionärer. Sedan är det ju olika hur man man ställer sig: Jag har gjort mitt och nu drar jag mig undan eller Nu har jag gjort mitt och jag vill fortfarande synas i TV och annan massmedia.
#37: Ja, deras covers minns jag fortfarande - åtminstone de flesta. När jag hör originalen tänker jag alltid på deras versioner. 😊
Jag följer en blogg som heter Nöjesvirveln som handlar om teater, show, revy och underhållning från förr. Hur mycket nöjeshistoria som helst att nörda ner sig i. Där har jag hittat en hel del gobitar om artister från förr, sådana som de flesta har glömt vid det här laget, men man blir glatt påmind.
[https://nojesvirveln.blogspot.com]()
#39: Kul. Där kan man nog bli sittande ett bra tag.
#41: Den har jag nog inte sett. Är det bara låtar eller finns det några sketcher med också?
#42 Det är bara låtar.
Helt Apropå-parodi om Robban Broberg.
#44: Mitt i prick. 😁
En av Helt Apropå-gängets många sketcher där de drev med polisen.
Nu Ger Vi Fan I Fiji
Göteborgsskådespelaren Micha Gabay har jag länge undrat var han tog vägen. Han var väldigt aktiv under 70- och 80-talen. Han dyker upp ibland i gamla tv-serier på SVT Play som Hedebyborna och Träpatronerna. Han hade även roll i bröderna Lejonhjärta vill jag minnas. Han är 75 år idag.
#48: Han verkar inte vara så aktiv som skådespelare längre. Hittar inga nytagna bilder på honom.
#49 Jag har ett avsnitt av Albert och Herbert där dom får besök av honom som en intern på rymmen. Spelade en del komik men även riktigt allvarliga roller.
Stefan Andersson var omåttlig populär och känd för 30 år sedan. Lika omåttligt bortglömd idag?
#51: Han är fortfarande aktiv, fast inte i så många publika arrangemang tydligen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stefan_Andersson_(s%C3%A5ngare)
#51 ff Stefan Andersson ledde bland annat Valborgsmässofirandet på SVT i våras.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
Caroline Wennergren har ju varit såväl melodifestivalartist som buktalare, men man hör inte så ofta av henne numera. Men i midsommarprogrammet från Äskhult sjöng hon tre låtar.
#54: Henne kommer jag inte ihåg faktisk. 🙂
#55 Hon var mycket i ropet en tid, men försvann ganska snabbt ur rubrikerna, kanske som för många andra goda artister av brist på en riktig storsäljare att bli förknippad med. Hon verkar dessutom vara begåvad men en (för?) stor självdistans, verkar det som… 😏
Belinda Carlisle är numera 64 år, och det är 35 år sedan hon fick sin stora hit med Heaven is a place on earth som spelades överallt på radio.
#57 Om man gräver lite om Belinda Carlisle så är hon vegetarian och sonhustru till James Mason. Det är inte illa. En av Storbritanniens största skådespelare genom tiderna…
En annan samtida artist med Belinda Carlisle var Maria McKee som hade en one hit wonder med låten Show me Heaven från 1990. Mycket tyst om Maria McKee om man söker vad som hände efteråt.
#10 Maria Pereboom (1946 - 2008) eller Suzie som var hennes artistnamn var en språkbegåvad holländska som verkade i Sverige men som hade skivframgångar även i andra länder.
"My cup of tea" gjorde hon i filmen "Åsa-Nisse i popform" 1964, men den gavs aldrig ut på skiva.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2022-11-20 22:08 av Fornöga
Den kan jag inte minnas att jag hört någon gång.
#60 Ja, det var synd att låten inte kom på skiva- den var lite tidig nordisk "ska-takt" i den. 😊 Suzies mest kända låtar var väl "Johnny Loves Me", och Shapirocovern "Walking back to happiness" som båda hamnade på tio i topp, den senare som etta.
#61: Dem kommer jag däremot ihåg. 😊
Enrique Martin Morales, mer känd under artistnamnet Ricky Martin, från Puerto Rico fyller 51 år om några veckor, på självaste julafton. Ricky Martin hade några stora hits åren runt millennieskiftet, och blev känd i samband med fotbolls-VM 1998 i Frankrike, med låten La Copa de la Vida. Han har genom åren engagerat sig i frågor rörande mänskliga rättigheter, och varit verksam i Rädda Barnen och Unicef. Som artist var det länge sedan han syntes till.
Vi pratade tidigare i tråden om ett program där folk från förr kunde delta i nutid. Det går ett sådant program nu på TV4 sedan en tid tillbaka..
#64 Jag har bland annat sett programmet med Hanna Zetterberg som spelade Ronja Rövardotter. Folk slutade känna igen henne när hon
började bli gråhårig. Hon blev aktiv inom politiken istället för skådespelaryrket.
Helena Paparizou från Göteborg, välkänd från duon Antique och inte minst för ESC-vinsten för Grekland 2005, återfinns numera i Aten.
- Redigerat 2023-01-06 19:10 av Fornöga
Amerikanska Britney Spears född 1981 var en världsstjärna för 20-25 år sedan. Var aktuell härom året då det handlade om en förmyndartvist.
- Redigerat 2023-01-06 19:36 av GikMio
John Ballard (född 1951) är skotte men naturaliserad svensk och populär på åttiotalet. Han deltog själv i Melodifestivalen två gånger och skrev senare låtar för några andra länder, bland annat för Azerbadjan 2013 när de kom tvåa med "Hold Me".
Ballard är kvar i branschen och producerade Ace of Bases tre första album samt skrev några låtar för dem.
Det är inte Ballard som syns ovan- han kommer in längre fram i videon.
- Redigerat 2023-02-10 10:17 av Fornöga
#68 Han började skriva lugna låtar och heter John Ballad istället 😏🙂
Skådespelaren Torsten Wahlund är idag 84 år. Han blev rikskändis under 60-talet i filmatiseringen av Astrid Lindgrens Saltkråkan där han spelade Malins fästman/make Peter och pappa till Skrållan. Han blev senare röstskådespelare även om han hade diverse biroller i olika filmer och tv-serier. Men lite mer undanskymt kanske.
#70 Ibland kan tillfälligheten slå till på ett sätt att det nästan är skrämmande. Han är född 10 februari 1938 och fyller 85 år just idag.
- Redigerat 2023-02-10 13:23 av GikMio
Apropå seniorer så fyller Ragnar Dahlberg 80 den 15 februari.
#63 Ricky Martin tillsammans med svenska Meja Beckman i Private Emotion (2000) Jag vet inte vad Meja gör idag mer än att hon samarbetade tidigare med Peter Swartling och Anders Bagge som suttit/sitter i Idol juryn. Meja var stor på den tiden.
#73 Meja verkar ha gjort en Japansatsning i början på detta decennium, men pandemin spökade nog till det. Här är i alla fall en låt från 2020.
#74 Blev en stor hit. Jag gillade Meja fastän flickvänner på den tiden gillade Ricky 🙂
#75: Det hade de ju inte mycket för. 😉
#76 Bög eller inte.. Har haft svårt med dessa men lärt mig leva att dessa finns.. Bryr mig inte längre om kändisar från förr är bögar eller flator. Det är deras rättighet att vara ihop med den man vill..
Mikael Rickfors som lirat med såväl Hollies som Grymlings har inte synts till så mycket på senare år bland annat på grund av sviter av sjukdomen hemokromatos, men 2017 gav han ut låten "Reason Why" på skiva. Han fyller 75 i år, men hoppades i en intervju häromåret att komma igång med musicerandet igen när pandemin härjat färdigt.
- Redigerat 2023-02-11 20:47 av Fornöga
Micke Rickfors hade en stor hit i slutet av 80-talet Vingar. Oerhört bra 👍
- Redigerat 2023-02-11 20:53 av GikMio
#79: Han har gjort många bra låtar. Den här till exempel; Tender Turns Tuff.
Såg honom live i mitten av 1980-talet. Bra konsert.
#78 ff Rickfors på Holliestiden för femtio år sedan.
Lasse Tennander fyller i år 78. Dom unga av idag känner inte till honom eller hans namn. Har väl varit tyst runt honom ett bra tag. Både han och Rickfors borde vara med i Så mycket bättre då en och annan veteran bjudits in genom åren.
#82: Micke Rickfors har åtminstone varit med i Så ska det låta - tillsammans med ännu en av det "tunga gardet", Mats Ronander.
#83 Mats Ronander är inte någon superkändis idag som förr, men han har dykt upp lite varstans ibland i något sammanhang.
- Redigerat 2023-02-12 10:10 av GikMio
#84: Nej, han var nog som störst på 1970- och 1980-talen.
Många av dåtidens artister som Lundell, Tennander och Afzelius var ju inte bara bra musiker utan även poeter. Vilket gjorde dom stora. Deras musik och texter lever kvar fastän dom inte längre syns till. Afzelius är borta sedan lång tid.
Säger man Lena Maria Vendelius ringer kanske inga klockor, men säger man hennes tidigare efternamn Klingvall kommer nog fler ihåg henne. Lena Maria föddes utan armar och med ena benet kortare än det andra, och hon gjorde sig först känd som framgångsrik handikappidrottare. Men det var när hon blev sångerska som hon fick ett genombrott, inte minst i Japan, där handikappade personer "gömdes undan" och där hennes frimodighet bröt mot gamla tabun. Hennes repertoar är mestadels kristen.
På senare är har hon startat en stiftelse för fysiskt funktionsnedsatta barn i Thailand, och hon är en ofta anlitad talare. Dessutom är hon konstnär. Lena Marias liv har skildrats såväl i biografiska böcker som TV-program.
- Redigerat 2023-03-17 13:30 av Fornöga
I morgon visar SVT:s Bo Widerbergs lovordade film "Elvira Madigan" som matiné (finns nog då även på SVT Play). Det var i den blott 16-åriga Pia Degermark gjorde sin filmdebut mot Tommy Berggren, Widerberg sägs ha upptäckt Pia på ett foto när hon dansade med dåvarande kronprinsen.
Men Pia Degermarks fortsatte filmkarriär gick i stöpet, bland annat på grund av missbruk, något hon själv berättat om i sina memoarer. Hon har även själv blivit föremål för en film som skildrar hennes liv.
- Redigerat 2023-03-22 09:39 av Fornöga
#88: Den har funnits på SVT Play sedan i fredags.
https://www.svtplay.se/video/e523Nmq/elvira-madigan
Nicholas" Nik" Kershaw från Bristol i England fyllde härom veckan 65 år. Oerhört stor under 80-talet framför allt med hiten The Riddle, men även den låt jag nu länkar..
- Redigerat 2023-03-25 02:34 av GikMio
Sara Löfgren var "het"för tjugo år sedan, men lever numera familjeliv i Varberg (en stad där för övrigt även Cecilia Vennersten bor, en annan artist som var i ropet vid ungefär samma tid).
#91 Det är detsamma med Friends som Bert satsade på. Den första dokusåpan i Sverige enligt honom. Riktigt så var det inte. Real World Stockholm hette den.. Men tjejerna i Friends så jobbade den ena enligt ryktet på Ikea i Karlstad, och den andra var ju med i Postkodsmiljonären och delade ut priser .. Vad det blev av killarna vet jag inte.. Dom vann ju Melodifestivalen 2001 tror jag det var..
Therese Grankvist från Jönköping.. Kallad Drömhus. Inte borta idag, men försvunnen från offentligheten..
Maltesen Kevin Borg flyttade till Sverige 2007 och fick sitt genombrott när han vann "Idol" 2008. Han hade några goda år i Sverige, men hösten 2015 återvände han till Malta efter en skilsmässa. Kevin Borg håller fortfarande på med musik och släppte nytt material häromåret.
Ludmila Engquist blev guld-ludmila med hela svenska folket då hon vann OS-guld på 100 meter häck i Atlanta 1996. Född i dåvarande Sovjetunionen, men blev svensk medborgare då hon gifte sig med en svensk man. Satsade senare på vintersport i form av bob och ertappades med anabola steroider. Avstängning och efter det försvann hon helt.. Enligt Wikipedia jobbade hon som massör 2005.
#95: Hon blev inte svensk medborgare när hon gifte sig med en svensk man, utan medborgarskapet påskyndades för att hon skulle kunna ställa upp i OS 1996 för Sverige. Allt för att vi skulle ha större chans till Medaljer. 😁
Skytte var ett intervjuprogram jag minns.. Kändes som ett förhör ibland när Göran Skytte ställde en fråga och stirrade rakt in i gästens ögon 🙂 På väg mot 80 år idag och numera religiös. Varit tyst kring honom ett bra tag nu. Åtminstone för mig.
#97 Minns att han satt och rökte under intervjuerna under de första åren.
#98 Drack även alkohol sägs det. Men det stoppades när en andra säsong skulle starta.. Enligt Wikipedia
#67 Britney Spears verkar satsa på musikkarriären igen.
Videon är inte färsk.
En artist som var stor i Sverige i slutet av 70-talet, början av 80- talet och numera långt från känd är Tania/Tanja eller Britta Johansson ( numera Antoner ) född 1958. Deltog i Melodifestivalen 1980 och gjorde året innan en svenskspråkig version av Don't cry for me Argentina. Deltog även i Melodifestivalen 1981 med gruppen Chips ihop med Lasse Holm, Elisabeth Andreasson och Kikki Danielsson med låten God Morgon.
#101En av dom bästa låtar i mitt tycke som ställt upp i Melodifestivalen någonsin utan att vinna.. Minns ni barnen i Den vita Stenen? Julia Hede blev lärarinna och Ulf Hasseltorp vet vi inte så mycket om. Fortsatte inte som vuxen som skådespelare..
#97: Haha, ja Göran Skytte var farligt närgången hos sina gäster.
#98: Det gjorde även Robert Ashberg i programmet "Diskutabelt". Lite kontroversiellt att se det idag då ingen röker TV-programmen.
#36: Haha, en riktig klassiker.
Idde Schultz drabbades av en sjukdom som gjorde att hon inte längre kan uppfatta musik, en grym sjukdom, inte minst när den som i det här fallet drabbade en person som inte bara var sångare utan även musiklärare. Idag fyller Idde 60, och hon är anmärkningsvärt fri från bitterhet över sitt öde.
#106 Systern Irma var det länge sedan man hörde talas om också. Hade en roll som hustrun till mannen spelad av Johan Rheborg som eldade upp sitt hus i Killinggängets Percy Tårar ( mitten av 90-talet )
En coverlåt med gotländskan Susanne Alfvengren som blev oerhört stor på sin tid. En av många artister som dyker upp från förr i Rosa Mannens utbud av klipp från gångna underhållningsprogram.
#108 Susanne Alfvengren var sköterskan som lämnade sjukvården för musiken. Enligt Wikipedia tog slut informationen runt 2010.
#109: Lite information från 2021.
https://www.femina.se/nostalgi/sa-gick-det-for-susanne-alfvengren-efter-stora-succn/7991289
#110 Trodde hon var pensionär, men är född 1959. Det som gjorde henne stor tror jag är att hon sjöng på gotländska. Hade även en stor hit med Mikael Rickfors När stormen river öppet hav där hon sjunger på rikssvenska.
#111: Det var hon som skrev texten till den låten.
#111 Som stormen river öppet hav heter den..Fantastisk duett.. i klass med Agnetha Fältskog/Ola Håkansson och Tone Norum/Tommy Nilsson på 80-talet.
Lalla Hansson fyller 80 nästa år, men han gör fortfarande spelningar på trivselaftnar och festplatser. Och jag gissar att hans gamla hits spelas i nostalgiska radioprogram med jämna mellanrum- fortfarande.
#114: Ja, han spelas lite då och då på P4 Plus. 😊
#115 Ja han brukar "lalla" runt lite varstans 🙂
På 70-talet var Lars Söderdahl en rikskändis som barnskådespelare i Karlsson på taket och Bröderna Lejonhjärta. Idag är han snart 60 år och vill inte synas i massmedia eller ställa upp på intervjuer..
Någon som vet var kapten Zoom tog vägen? 😁
Gestaltades av Anders Linder. Som var populär i barnprogrammen på 70-talet, och var även med i Ville, Valle, Viktor. Idag över 80 år, men kapten Zoom är en superhjälte så han borde vara i farten fortfarande 😏
#118: Han verkar vara igång fortfarande, men kanske inte som kapten Zoom. 😊
#119 Minns att det gjordes något barnprogram där en äldre Kapten Zoom dök upp. Åren går fort så man hinner inte med, men det var nog nu under 2000-talet.. Programmet spelades in i mitten av 70-talet så det var i såfall en kul ide att barnen till kapten Zooms stora beundrare även fick uppleva honom..
Tänk att lilla Martyna i 80-talsklassikern Solstollarna fyller 50 år om bara några månader, men har inte synts eller hörts av så mycket under senare decennier..Har hört och läst lite om henne så helt tyst blev det inte.
#121 Var med i Toffelhjältarna också, men den minns jag för lite om. Killen som var med i Solstollarna ( Andre hette han ) gick bort för en hel del år sedan.
Från att ha varit en mycket efterfrågad artist till att på senare år varit frånvarande från musikscenerna (förutom en tjatig reprisering av jingeln "Easy" i en TV-reklam)- det är väl en sammanfattning av Dilba Demirbags karriär från då till idag. Hon har själv berättat i en del artiklar om orsaken till att hon "försvann".
- Redigerat 2024-03-09 11:08 av Fornöga
Och var tog Heinz vägen….?
Den vithårige tyska (!) rocksångaren, som hade några dunderhits under 60-talets första hälft.
De här låtarna snurrade friskt i jukeboxarna, med störst attraktionskraft på den "motorburna ungdomen".
Heinz nådde inte riktigt in bland de tidiga modsen….
Just Like Eddie - Heinz
https://www.youtube.com/watch?v=ZVIiQ8iNvKc
Country Boy - Heinz
https://www.youtube.com/watch?v=rUzfkcI5yeI
🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#124 Från källor här och där på nätet: Heinz Burt föddes i Tyskland 1942 med en tysk pappa och engelsk mor och kom till England som sjuåring. Han dog 2000 i sviterna av en stroke. Det finns en gränd i Southampton som är uppkallad efter honom.
Det kan vara en skröna (källa "Great British Eccentrics", S.D. Tucker), men Heinz sägs ha varit en kass musiker utanför studiomiljön, och publiken hällde Heinz bönor över honom när han uppträdde live.
- Redigerat 2024-03-10 18:58 av Fornöga
En som dök upp i rampljuset och försvann, var Don Curtis (Curt Nordlander)
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Jenny Berggren, en gång en del av "det svenska musikundret" som medlem i Ace of Base, är numera soloartist med mer blygsam uppmärksamhet. Han har fyllt 50 och firar det genom att ge ut fyra nya låtar.
#127 En dokumentär om Ace of Base är på väg på TV3. Visas på onsdag 1 maj. Den tredje mest framgångsrika svenska gruppen efter Abba och Roxette.
Dr. Bombay kör han fortfarande taxi i Calcutta? 🙂 Riktigt stor och populär i slutet av 90-talet. Jonny Jakobsen turnerar fortfarande som dr. Bombay såg jag från en artikel från ifjol. Men betalartikel så inte lönt att länka. Men varit tyst länge om honom och Gunther från samma tid.
Rebecca de Ruvo som bytte ut att presentera musik mot maträtter i form av en blogg. Artikeln jag såg var tio år gammal. Fyller 55 år i december.