Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikett: musik
Läst 232 ggr
[Göstage]
0

Musiknostalgi 50-60-tal #4

Den förra tråden var en aning seg, så jag tar mig friheten att inleda en fjärde tråd i kategorin.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
[Göstage]
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Inleder tråden med en riktigt dansvänlig 60-talare med Stones: "Oh baby, we got a good thing goin"

Låten är skriven av Barbara Lynn, född 1942, ett år äldre än Mick Jagger, och liksom honom uppträder hon fortfarande (även om det som bekant är ett och annat som hindrar liveframträdande just nu).

• Redigerat 2021-05-19 13:44 av [Göstage]
Carmarino
3

En gammal goding från 1955: The Platters - The Great Pretender.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[Göstage]
1

Dobie Gray hade en hit med The In Crowd 1965, med en text som håller bra ännu idag. Ramsey Lewis kom högt på listorna samtidigt med en instrumental version av låten.

[Göstage]
1

En låt från 1965 som jag tycker håller ännu, 55 år senare: "Funny how love can be" med Ivy League.

Carmarino
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#4: Tycker också den håller fortfarande. Har många minnen till den, men då i en senare version från 1978. Björn Skifs tidigare kompgrupp Blåblus brukade nämligen spela den och jag var och såg dem spela flera gånger under slutet av 1970-talet. Kan säga att de var rätt nära originalet i sin version.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[Göstage]
1

Clarence "Frogman" Henry föddes 1937 i New Orleans och är, som det verkar, fortfarande i livet. Det sägs att han fick sitt smeknamn efter att han själv sagt att han sjöng som en groda. Därefter skrev någon en låt till honom på grodtemat, och från det brukade han kväka som en groda på en del låtar som gimmick. Han spelade dock också in reguljära låtar, som "But I do it", där han visar att han inte alls hade "grodröst". Låten kom fyra på USA-listan 1961 och spelas ofta fortfarande sextio år senare.

Carmarino
0

#5: Hittade den här videon med Blåblus (från när de slutat spela med Björn Skifs). Det är lite annat stuk på musiken här; mer jazz-funk. Videon är dock från 1978, så den platsar kanske inte riktigt här, men musiken låter ju faktiskt lite 50-talsaktig tycker jag. 😊

[Göstage]
1

För sextio år sedan låg Jimmy Justice på Tio i Topp med Little Lonely One. Kanske känns melodin lite extra aktuell just idag?

Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
  • Redigerat 2026-02-03 09:46 av Fornöga
Cojimar
1

Såg i bladet igår att Bobby Rydell avlidit, några veckor innan han skulle fylla 80. Det är väl bara seniornostalgikerna bland oss som längre minns denne popidol från 50- och 60-talet idag, men han hade en radda hits under sin glans dagar. "Sway" var en av dem.

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Artisten Bobby Rydell har avlidit, skriver Variety. Han hade sin storhetstid under det tidiga 1960-talet då han – själv tonåring – blev tonårsidol.
Carmarino
1

#9: Kände igen namnet när jag läste att han var död, men kunde inte komma på några av låtarna han gjort. Sway kommer jag däremot ihåg. Den spelades nog en del på Kavalkad när det programmet sändes. Den spelas också på P4 Plus lite då och då. 👍

Cojimar
0

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2022-04-27 12:12 av Cojimar
Cojimar
0

5 december 1964 låg Lorne Greene etta på Billboards Top 100 med "Ringo". Greene är väl annars mest känd som "pappa Cartwright".

Cojimar
0

#12 "Adam Cartwright", Pernell Roberts, gjorde också några skivinspelningar, bland annat av "Early One Morning", en engelsk folkvisa känd redan 1787.

Cojimar
0

tlf018.jpg

#13 Michael London, "Little Joe", reste å sin sida på svensk folkparksturné och orsakade ungflickshysteri.

"Mike sjöng "Bä, bä vita lamm" och twistade med Solveig Karlsson från Åtvidaberg." 😁

https://vt.se/ovrigt/flickornas-drompojke-skapade-kaos-i-parken-4999415.aspx

• Redigerat 2022-04-27 13:33 av Cojimar
  • Redigerat 2026-02-03 09:44 av Fornöga
Cojimar
0

#14 Och Laila Westersund sjöng en hyllningssång...🙄😏

Från EP:n "Little Joe",Sonora SEP 179, 1962.Ett Svenskt original efter Michaels stora popularitet när det begav sig.Han var jätte-poppis i Folkparkerna,särsk...
Cojimar
1

#15 En annan som reste i parkerna var Henry Darrow som spelade "Manolito" i High Chaparral. Thore Skogman skrev en låt som Lill-Babs spelade in.

• Redigerat 2022-04-27 13:56 av Cojimar
Carmarino
0

#11: Missade att du redan skrivit om det. 😳

Carmarino
0

#16: Både den och Lorne Greens Ringo spelas ofta i P4 Plus. De spelar även Michael Landon, men inte den låten i videon i #14 utan Gimme A Little Kiss (Will 'Ya' Huh).

Fornöga
1

"Substitute" med The Who- en rätt tidstypisk 60-talslåt, väl värd att plockas fram ur gömmorna.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Fornöga
1

"The world we knew" (komponerad av Bert Kaempfert) med Frank Sinatra från 1967 är en låt som jag lyssnat på titt som tätt på senare tid.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Provided to YouTube by Universal Music GroupThe World We Knew (Over And Over) · Frank SinatraThe World We Knew℗ 1967 Frank Sinatra Enterprises, LLCReleased o...
Fornöga
1

Holy cow av Allen Toussaint och med Lee Dorsey (1924-1986) tycker jag är lika bra 2023 som den var 1966.

Provided to YouTube by The Orchard EnterprisesHoly Cow - Original · Lee DorseyLee Dorsey Selected Hits℗ 2006 Charly RecordsReleased on: 2006-06-12Auto-genera...
Fornöga
1

2025 "Tutti Frutti" i historiens ljus- BBC förklarar (engelsk text).

When the single was released in 1955, it was a big hit – but only after the original lyrics were changed. In 1972, the singer told the BBC that "there's nothing bad" about his music.
Fornöga
2

"Den oskuldsfulla popens" decennieum fick ett tragiskt slut denna dag för 67 år sedan, när Buddy Holly, 22, Big Bopper (J.P. Richardson) 28 och Ritchie Valens, 17 omkom i en flygolycka som skakade popvärlden och som av eftervärlden fått namnet "The Day the Music Died". Nåväl, musiken överlevde, även den lilla produktion som de tre unga artisterna hunnit åstadkomma och de fåtaliga gryniga svartvita filmklipp med dem som finns läggs fortfarande ut på YouTube med jämna mellanrum.

Fornöga
2

John och Andy Pickles, som var far och son, bildade tillsammans med Les Hemstock Bunny and the Mastermixers på 1980-talet. De mixade partylåtar i potpurrier och gav ut dem i sdkivform. Kom att tänka på dem när jag såg att John Pickles avlidit i en ålder av 82 år.

Här är ett exempel på hur det kunde låta när de ger sig på 42 sextiotalsklassiker i rasande fart.

Provided to YouTube by The Orchard EnterprisesSwing The Sixties : Do Wah Diddy Diddy, Oh Pretty Woman, Needles And Pins, I'm Into Something Good, (I Can't Ge...