Varför livvakter?
Det skrivs ju en del om statsministerns oförmåga att använda internet och det visas bilder att när han handlar i affär behövs det flera livvakter.
När jag var barn var jag mycket i Laröd eftersom min mor kom därifrån. På sommaren kunde man se kungen i hans äppelträdgård, när man gick eller cyklade förbi. Det berättades också om att kungen och drottningen tog sina promenader i Laröd och då tog kontakt med ortsbefolkningen och även blev inbjudna på kaffe.
När min mor var ung var hennes barndomshem granne med Sofiero slott och hon berättade om Midsommarfirande där tillsammans med prinsarna som dansade med "vanligt folk".
På den tiden behövdes inte livvakter. Visst var en hel del bättre förr.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Ja, efter Olof Palmes skjutning och mordet på Anna Lind är det nog nödvändigt tyvärr.
#0: Ja, det var lite tryggare förr i tiden.
Minns på 1970-talet när Björn Borg var som allra störst och han bl.a. spelade Davis Cup i Båstad. Både han och alla de andra tennisstjärnorna gick ut bland alla oss andra runt tennisstadion, så det var inte alls ovanligt att man höll på att krocka med någon av dem om man inte såg sig för. (Hände mig en gång. 😄) Det var inte många som "vågade" störa dem. På den tiden var vi väldigt "svenska", i meningen att vi lät kändisarna vara ifred.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#2 Jag var i Båstad och såg en ung Björn Borg som var det stora affischnamnet spela. På kvällen var jag och kompisarna på en restaurang, och vid garderoben stod en yngling och småpratade med damen bakom disken. Jag lämnade in min jacka, och när jag kom tillbaka till bordet frågade de andra mig om jag inte sett att det var Björn Borg.
Ja, det var rätt idylliskt på den tiden.😊
#3: Ja, det var en spännande tid. Var i Båstad rätt mycket på somrarna då, så jag såg många av "de stora" tennisstjärnorna på nära håll. Min kompis och jag brukade köpa biljett till dubbelmatchen på lördagen när det var Davis Cup.
På den tiden var det inte alltid så noga var man satte sig, även om platsen var markerad på biljetten. Det var långa träbänkar man satt på, och oftast var det långt ifrån fullsatt på dubbelmatcherna. Därför gick det att byta plats om man tyckte man hade för dåliga platser, så en gång satt vi nästan precis bakom stolen där Björn Borg satt vid sidbytena. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2021-01-13 13:09 av Carmarino
När jag var där kanske Borg skulle ha behövt livvakt, för hans hetlevrade tränare Labbe Bergelin hade kastat en bollkartong på honom på träningen någon dag innan…
https://www.oppetarkiv.se/video/1561410/oppet-arkiv-sport-sasong-1-avsnitt-34-av-300
- Redigerat 2021-01-13 19:42 av [Göstage]
#5: Ja, han kunde visst bli rätt hetlevrad ibland. 🙂
Kommer inte ihåg om jag såg honom i Båstad någon gång, men gissar att jag gjorde det. Den jag däremot minns är Percy Rosberg. Såg Björn tillsammans med honom flera gånger. Han hade en tennisshop som Björn brukade besöka. Den låg i närheten av tennisstadion.
#6 Kände Percys bror Jarl, "Hjalle", väl. Han var en bra bandyspelare på sin tid, bland annat i Hammarby vill jag minnas. (Helt OT…)
Jag läste Tage Erlanders memoarer och i ett kapitel skrev han om när han på 60-talet fick skjuts till arbetet av hustrun. Erlander släpptes av en bit från regeringskansliet så han fick en morgonpromenad. Där gick den svenska statministern obehindrat bland folk som vem som helst. En helt annan tid, det idylliska folkhemmet.

Ja tiderna har verkligen förändrats.
Stolt ägare till tre La permer
Ingenting är som förr på den gamla goda tiden, tänk att en statsminister kunde ta promenad till jobbet och så önskar man det kunde vara än idag men den tryggheten har för längesedan tagits från oss.