John Holm
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En artist som inte är så känd numera är John Holm. Han är däremot väldigt populär bland musiker, som gärna gör covers på hans sånger. Hans röst är rätt speciell, så många störs förmodligen av den. Min favorit är Den öde stranden från debut-LP:n Sordin.
https://sv.wikipedia.org/wiki/John_Holm
En dokumentär om John Holm finns att se på SVT Play till fredagen den 20 augusti 2021.
https://www.svtplay.se/video/28101832/det-finns-sa-manga-vagar-en-film-om-john-holm
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2021-02-26 11:29 av Carmarino
Per Gessle är ett stort fan av John Holm, och han hade med sin version av Den öde stranden på sitt första soloalbum. Den är minst lika bra tycker jag. (Hela den skivan är för övrigt sorgligt underskattad av de flesta.)
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2025-10-11 14:43 av Carmarino
En annan favorit med John Holm är Sommaräng.
Marie Fredriksson har gjort en cover på Sommaräng, som också är väldigt bra.
Jag vet inte om det är en skröna att John Holm uppträtt i en folkpark i hemkommunen. Även självaste Frank Sinatra sägs ha gjort det. När skrönor uppstår så är det bevis på att det är en legend,..
#4: Det är säkert inte omöjligt att han gjort det. Minns inte om det nämns något om det i dokumentären.
Frank Sinatra sjöng ju i några folkparker något år på 60-talet vill jag minnas. Han fick rätt usel kritik. Det var inte under hans storhetstid direkt.
#5 Nu tänkte jag nog på Peter
Holm.. Som var ihop med Joan Collins som var med i Dynastin..
#6: Aha. Nä, Peter är en helt annan Holm än John. 😊
Pugh Rogefeldt har också en speciell sångröst.. Jag tycker varken han eller John Holm har en röst som stör. Sångröster som är speciella gör att man förknippar och hör att det är just den artisten.
2025 John Holm är årets mottagare av Cornelis Vreeswijk-priset på en miljon kronor, skriver Expressen.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
#9: Det är han värd.