Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etiketttv
Läst 144 ggr
Emo
0

Disneys filmer

Eftersom jag läst Kalle Anka sen september 1948 och alla nummer i många år framåt och sparat många filmer på VHS, blev jag intresserad när jag såg att SVT-play visar Disneys filmer nu, så jag började titta men tröttnade fort eftersom många nyare filmer inte faller mig i smaken. Jag upptäckte att gamla filmer fanns med. Det gällde bara att hitta dem bland allt nytt, så jag tänkte att jag skulle tipsa er nostalgiker om det. Varje entimmesavsnitt innehåller flera filmer i blandning gammalt och nytt.

Jätteroligt med de gamla delarna. Det var andra tider då. 😀

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Vixxen
2

Kul!

[GIKmio]
1

#0 Jag minns ett program som sändes i slutet av 80-talet där Lasse Åberg ledde ett program som hette Disneytajm..Det verkar vara mycket musikal numera. Dom visar ju som bekant moderna Disneyfilmer sist i Kalle Anka och hans vänner önskar en God Jul.

Carmarino
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

De flesta av de nyare filmerna liknar varandra intill förväxling när det gäller de tecknade figurerna. Gissar att det är för att de är datoranimerade. Alla figurerna är så stereotypa.

Fast det är förvisso inget nytt. Såg den här filmen på Youtube där de jämför olika scener ur olika filmer. Det visar sig att de var nästan exakt likadana, bara med olika kläder och utseende och till viss del omgivningen. Däremot var alla rörelser och scenariot i princip identiska. Ändå tycker jag de äldre filmerna har mer "själ" än de nyare.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[GIKmio]
0

Jag publicerade en låt från Disneyfilmen Pocahontas (1995) på 90-talets nostalgiska låtar i discoversion med tyska gruppen Harajuku för någon månad sedan. Kanske också kan vara mysiga att se ibland.. Men jag gillar mer dom gamla roliga filmerna..

Fornöga
1

2024 Disneys filmatisering av Jules Vernes "En världsomsegling under havet" från 1954 var min favoritmatiné som barn, jag såg den flera gånger. I rollistan från filmen återfinns Kirk Douglas, James Mason och Peter Lorre. (Läste även om den i "Illustrerade klassiker" fler gånger.)

På SVT Play finns nyinspelningen "Nautilus – kapten Nemos äventyr" i tio avsnitt som kan ses fram till 2027 års utgång. Har bara sett första avsnittet ännu, och det skiljer sig en del från originalet, men verkar tillräckligt intressant för att jag skall fortsätta titta.

Ser att det precis kommit en radda trailers från serien på YouTube, men här är den för originalet (som för övrigt också finns i sin helhet på YT).

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

A ship sent to investigate a wave of mysterious sinkings encounters the advanced submarine, the Nautilus, commanded by Captain Nemo. http://www.movie-list.com
Carmarino
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#5: Det finns en film som jag såg i Tyskland, dubbad till tyska, som heter Abenteuer in Atlantis, baserad på Jules Vernes Twenty Thousand Leagues Under the Seas. Tyckte den var intressant, även om jag inte förstod allt. På engelska heter den The Return of Captain Nemo, men den har jag inte sett. Får kanske göra det nu, när jag hittat den på YouTube. Lite lättare att förstå än den tyska dubbningen. 😊

https://www.youtube.com/watch?v=VZ7QOhoshcw

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Return_of_Captain_Nemo

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

• Redigerat 2024-10-11 16:58 av Carmarino
Bo§e
1

#6: Som liten grabb såg jag den ursprungliga disneyfilmen på bio, och blev väldigt gripen av den fantastiska berättelsen…🙂

Ungefär parallellt med filmen gavs det även ut ett seriemagasin, baserat på Disney's tolkning av Vernes roman.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2024-10-21 17:03 av Bo§e
Fornöga
2

Kommer Ottos 23 originalbilder från klassiska Disneyfilmer att göra honom rik?

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

I en gul plastkasse från Netto bär Otto Sköld runt på, vad han själv tror, en värdefull samlarskatt.
Carmarino
1

#8: Hoppas han lyckas. 😊