Dansk Nostalgi
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Dags för dansk nostalgi 🇩🇰 Men fortsätt gärna att hitta nostalgiska låtar, filmer, tv-serier, sportstjärnor etc. från Kanada, Tyskland, Norge och Oceanien.
Aqua-Barbie Girl (1997)
#0:
Du får ta med Aqua i norsk nostalgi för Aqua är norsk-dansk grupp däribland sångerskan Lene Grawford Nystrøm är från Norge.
Går inte att prata om dansk filmhistoria utan att nämna Dogme 95.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Min danska favoritfilm.
"Blinkande lyktor" med en ung Mads Mikkelsen bland annat.
/Maria
Eddie Skoller (dansk artist) lär Cliff Richard sjunga Pippi Långstrump
"I'm too old for this shit."
Povl Dissing (f. 1938) är en gammal favorit med en egen stil. Här är han 2011 med "Tændte ingen sol for dig".
En grupp som nog inte är så känd i Sverige men som är jättestor i Danmark är Gnags. Här med Vilde Kaniner.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#4: Eddie Skoller har gjort mycket roligt. En av de roligaste - och mest kända - är "What Did You Learn In School Today".
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
När det gäller dansk nostalgi går det ju inte att missa Kim Larsen. Här en av mina favoriter med honom, nämligen "Susan Himmelblå" från "Midt Om Natten".
Susan Himmelblå spelades av Birgitte Raaberg. Så här berättar hon om den här scenen:
Min filmdebutrolle var som Susan Himmelblå i ’Midt om natten’. På billedet ser man, at jeg står og flirter med Kim Larsen, mens han sang på scenen i filmen, men sandheden er, at Kim slet ikke var der – jeg kiggede på en handske, en person holdt op, mens jeg hørte sangen ’Susan Himmelblå’. Men som skuespiller er det jo kunsten, at man har et indre liv, der kan ses.
https://www.bt.dk/nyheder/susan-himmelblaa-om-ikonisk-scene-med-kim-larsen-han-var-der-slet-ikke
- Redigerat 2021-06-07 12:01 av Carmarino
Hanne Boel med I wanna make love to you. Den är tydligen från 1995, trodde den var äldre
Och förstås: Liz Sorensen
Ingen har väl glömt Cartoons?
Mer Kim Larsen; Dagen Før
Brødrene Olsen - Smuk som et stjerneskud
Från den danska uttagningen till ESC 2000. Då sjöng bröderna på danska, men i finalen i Sverige sjöng de på engelska - och vann alltihop.
Jag kommer ihåg när jag såg den danska uttagningen att jag var säker på att de skulle vinna, för jag tyckte låten var så bra. Det tycker jag fortfarande, och jag tycker faktiskt att den är ännu bättre på danska än på engelska. Jag menar, vad är "flyga på kärlekens vingar" mot "vacker som ett stjärnfall". 😊
Matador! Bland det absolut bästa som DR gjort!
- Redigerat 2021-06-07 17:11 av Caeli
#14 Håller med
/Maria
1963 vann Danmark ESC för första gången. Det var Grethe & Jørgen Ingmann med Dansevise. Tycker faktiskt den håller fortfarande nära 60 år senare.
Den jeg elsker, elsker jeg..
Bent Fabricius-Bjerre skrev och gav ut "Alley Cat" i början på 1960-talet, och den placerade sig bland topp 10 på Billboards lista över sålda skivor i USA. Dessutom, och det låter rätt förvånande, fick den Grammypris för "Best Rock & Roll Recording" (!) det året. Priset är säkert välförtjänt, men i den kategorin?
Siw Malmkvist hade framgång i Sverige med en vokalversion som då hette "Våran katt".
En av de vackraste danska visor jag vet är I Dag Er Landet Vort med Erik Grip, från 1980.
En annan favorit med Erik Grip är Velkommen i det grønne. Texten är skriven av N. F. S. Grundtvig och melodin har Erik gjort.
Så här i fotbolls-EM-tider kan vi ju inte undgå att ha med Vi Er Røde, Vi Er Hvide med Dodo & VM-Holdet. 😊
En låt från 1982 som blev rätt populär även i Sverige är Hvor skal vi sove i nat med Laban. Det var många svenska dansband som tog med den på repertoaren, fast då den svenska versionen Var ska vi sova i natt.
Anne Dorthe Michelsen med Før Eller Siden från 1989.
(Efternamnet uttalas "Mikélsen", och inte "Míkkelsen" som många svenska radiopresentatörer vill ha det till.)
Kærligheden Kalder med Sanne Salomonsen är också från 1989. Sanne var under några år gift med Mats Ronander och har spelat mycket i Sverige.
Därmed var det slut på mina danska LP-skivor (nästan). 😄
Hanne Boel har en fantastisk röst.🙂
/Maria
Skrev ju "nästan" i #24 och det beror på att jag även har en hel del skivor med den danska komikergruppen Linie 3 (som består av skådespelarna Preben Kristensen, Anders Bircow och Thomas Eje).
De sjunger mycket, men det är också mycket humorinslag som kan vara svåra att förstå om man inte kan danska. Deras version av Yes Sir, That's My Baby är väldigt rolig. Först sjunger de den engelska versionen, men sedan övergår de i en ordagrann översättning till danska. Här är översättningen (med reservation för eventuella stavfel):
Hvem er det der kommer ned af gaden?
Hvem er det der ser så lille ud?
Hvem er det der kommer ned for at møde mig her?
Hvem er det du ved hvem jeg mener.
Sødeste hvem du nogensind har set.
Jeg ku' fortelle henne milevidt fra her.
Ja, herr de' mit spædbarn.
Nej, herr jeg mener ikke måske.
Ja, herr de' mit spædbarn nu.
Søde småkager.
Ja, herr vi har besluttet.
Nej, frue vi vil ikke gemme det.
Ja, frue De' inviteret nu.
Ja, lige nu.
Ved vejen (ved vejen).
Ved vejen (ved vejen).
Når vi når till præsten vil jeg si'
Put den op en tone højer.
Ja, herr de' mit spædbarn.
Nej, herr jeg mener ikke måske.
Ja, herr de' mit spædbarn nu.
Ja, herr (ja, herr)
Ja, herr (ja, herr)
mener ikke måske
de' mit spædbarn
de' mit spædbarn nu.
- Redigerat 2026-03-28 14:30 av Carmarino
Anne Linnets "Tusind stykker" gjordes även populär i Björn Afzelius svenska version "Tusen bitar".
- Redigerat 2021-06-12 08:08 av [Göstage]
Niels Hausgaard är en sångare och satiriker som ofta sjunger på vendelbomål, som är obegripligt för de flesta svenskar - inklusive mig. Titeln på den här sången förstår jag dock; Først en halv time på den ene side så en halv time på den anden. 😊
Dario Campeotto var ganska populär även i Sverige. 1961 deltog han i ESC med sången Angelique.
- Redigerat 2021-06-22 13:25 av Carmarino
#29 Minns att danskfödde Carli Tornehave gjorde en svensk cover på den.
Lone Kellermann har jag på någon skiva från den tiden när jag hade lite koll på dansk musik. Här backas hon upp av en trio där åtminstone två är välkända även för oss svenskar.
- Redigerat 2021-06-25 15:49 av [Göstage]
#31: Jag känner igen alla tre. 😊
För dem som inte känner igen dem så är det (från vänster): Kim Larsen, Dirch Passer och Tommy Kenter.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kim_Larsen
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dirch_Passer
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tommy_Kenter
Och här är lite information om Lone Kellerman:
https://www.svt.se/kultur/sangerskan-lone-kellerman-dod
#30: Den här gissar jag. 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=uw34bLZxxZM
Apropå Kim Larsen: Danas Have från 1992 är inget välkänt stycke, men värd en plats här.
- Redigerat 2021-08-30 10:45 av [Göstage]
För många år sedan (på 1980-talet vill jag minnas) såg jag ett program på dansk tv från Vise Vers huset på Tivoli. Det var en liten lokal där det spelades mestadels visor, och många kända danska trubadurer uppträdde där. Bl.a. var jag där senare och såg Erik Grip (#19: och #20:). Fantastiskt bra uppträdande. Programmet handlade dock om deras husband "Vise Vers Bandet".
Minns inte hur många låtar de spelade i programmet, men de var väldigt roliga allihop. Tyvärr finns det inte så många av låtarna på nätet, men jag lyckades hitta en av dem jag minns bäst, nämligen "Kedelig Mand", eller som den längre titeln är "Gift Dig Altid Med En Kedelig Mand".
En annan låt, som jag mindes när jag såg den på YouTube är Hospitalet. En gruvlig historia som handlar om en man som blir inlagd på ett nästan helautomatiserat sjukhus.
Deras låtar var oftast både satiriska och roliga.
Tivoli valde tyvärr att stänga Vise Vers Huset 2006.
Igår var det 50 år sedan Gasolin gav ut sitt debutalbum. "Laphophora Williams II" var en av låtarna på det.
- Redigerat 2021-11-22 08:45 av [Göstage]
#21 Mera Dodo: "Dodo & The Dodos - Sømand Af Verden." (Live, sent åttiotal.)
- Redigerat 2021-12-12 19:04 av [Göstage]
Kim Larsen (igen!) och Kjukken: "Nostalgi". Bör väl vara självskriven här?
#38 Dodo&The Dodos var med i ett avsnitt av Solstollarna från Malmö.. Dom fick nog skjuts över sundet i Skumbergs båt när han varit över och smugglat daenske wienerbröd fra Köpenhavn 🙂
Vad vore en Danmarkstråd utan Gasolin?
Der er sol, sommer, blå himmel og håndbajere og fed musik nok til alle :)
Bifrost hade ingen lång karriär. Jag fick tips om dem av en syskonson i Värmland, vars lärare hade spelat låtar med dem i skolan- underliga äro musikens vägar…
Jag införskaffade snabbt en LP med dem och fastnade för gruppen. En av låtarna var "Hej Maria".
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2022-08-11 08:12 av Fornöga
#42: Hörde dem rätt mycket på 1980-talet, men minns inte riktigt några av deras sånger - åtminstone inte till namnet. Kanske minnet vaknar om jag lyssnar på låtarna.
#0 25-årsjubileum.
SVT:Hitlåtens historia: "Barbie Girl" Kan ses till 6 februari 2023.
Amerikanen Vincent Furnier skapade Alice Cooper. Dansken Kim Bendix Petersen skapade King Diamond. Två musikaliska skräckkabinetter. King Diamond och bandet Mercyful Fate hade sin tid under 80- och 90-talen.
- Redigerat 2022-10-14 15:24 av GikMio
En gammal goding med Gasolin och Kim Larsen. Jag brukar skoja om danskjävlar, men det är vårat kära grannland och jag älskar det landet🇩🇰
#46: Gasolins låtar håller fortfarande. 👍
Kim Larsen född i Köpenhamn 1945 död i Odense 2012.. En dansk musikpoet och artist ..
Död 2018 🇩🇰🌹
#49 Helt rätt..
Många som någon gång lyssnat på dansk musik kan nog ha hört "Bamse" (och "Bamses Venner"). "Bamse" hette egentligen Flemming Jørgensen (1947-2011) och var den ende i syskonskara på 12 som blev bortadopterad. Han kom till en förmögen företagare och hans familj, men när han valde musiken istället för att ta över familjeföretaget uppstod det en livslång bitterhet mellan far och son.
Flemming Jørgensen var företegen om sin bakgrund, men han fick under senare delen av sitt liv kontakt med en syster och året innan han gick bort spelade han in ’Følger Mit Hjerte’ av Michael Falch, med några rader som var som en biografi över sångaren (melodin verkar ha lånat en del i refrängen från Uno Svenningssons "Under ytan").
Filmen "En lycklig man" baserad på Fleming Jørgensens livshistoria med Anders W. Berthelsen i huvudrollen kan streamas på vissa filmkanaler just nu. Den är absolut sevärd.
- Redigerat 2023-05-29 15:59 av Fornöga
#51: Bamses Venner tävlade för Danmark i Eurovision Song Contest 1980 med Tænker altid på dig. De kom på 14:e plats.
#52 En del av filmen handlar om hur låten kom till, och hur gruppen sjönk i popularitet efter ESC.
Här är en bonuslåt med Bamses Venner.
#53: Tråkigt. Tycker faktiskt Tænker altid på dig är rätt bra.
"Sommarnatt" med Jussi Björling spelas ofta vid midsommar. Det är faktiskt den danske kompositören Mogens Schrader (1894-1934) som skrivit stycket och Gösta Stevens har skrivit texten. I original heter den "I de lyse nætter", och det var kompositörens mor Dagmar Schrader som skrev den texten.
2025 Det här faller väl lite utanför nostalgiramarna eftersom stickning är en fortsatt livfull konstform, men vad gör man inte för att väcka liv i en vilande tråd? 😉
När museet Arken i Köpenhamn bad allmänheten att skicka in stickade tröjor till en utställning inspirerade av en stickad sweater som en konstnär skapat hoppades man i bästa fall på 300 plagg, men responsen har överträffat deras förväntningar- nu hänger hela 1300 handstickade tröjor i museitaket.
https://www.sverigesradio.se/artikel/danska-utstallningen-tusentals-handstickade-trojor-i-museitaket
#56: Stickning kan vara nostalgi. Åtminstone för mig. Stickade väldigt mycket i mina yngre dagar, men nu vet jag inte om jag skulle klara att sticka ens en enkel grytlapp. 😁
Tidigare nämnde Dirch Passer och Gitte Hænning är två danska artister som många svenskar, åtminstone i mogen ålder, känner till.
#56 #57 Vi slussar över fortsatt stickningsdiskussion hit.
- Redigerat 2026-03-28 10:47 av Fornöga
Jörgen Ingmann är en dansk musiker, värd att minnas.
Den fina kompositionen "Dansevise", med vilken Grethe och Jörgen Ingmann vann ESC i London 1963, har en välförtjänt plats bland klassikerna.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#59: Ja, den fanns med redan i #16. 😉
#60: Aj då…😮
Då plockar vi i stället fram Swe-Danes, varav åtminstone 2/3 har danskt ursprung, i form av Svend Asmussen och Ulrik Neumann….
#61: De var bra. Har sett Ulrik Neumann och hans två barn, Ulla ("Sniff") och Mikael när de uppträdde i trion 3 x Neumann på ett hotell i Köpenhamn, där jag var på sekreterarkonferens för längesedan. Tror det var i slutet av 1980-talet eller början av 1990-talet. Väldigt bra föreställning. Barnen har ju en svensk mor och bägge pratar flytande svenska och danska.
Har för mig att vi diskuterade Den lille havfrue för ett tag sedan, men jag minns inte i vilken tråd, och jag hittar inte diskussionen när jag letar. Idag när jag skulle försöka hitta ett foto på något jag har stickat så hittade jag istället fotot jag tog på Den lille havfrue, när min mor och jag passerade Langelinie den 3 juli 1989. Det var då jag råkade förirra mig in på borggården till slottet. 😁
#63 Bättre än vykorten som vi sett på henne tidigare i vykortstråden (tråd 4). 👍
- Redigerat 2026-03-28 15:35 av Fornöga
#64: Letade där, men sökte tydligen på fel ord för jag hittade den inte. Kanske inte så konstigt eftersom det varken stod Den lille havfrue eller Danmark under fotona. Nåja, tråden är ju låst, så jag hade ändå inte kunnat lägga in fotot där. 😊
Såg precis att idag är det Internationella sjöjungfrudagen. Passar ju bra med tanke på ovanstående bilder. 😊
Den instiftades 2018 för att uppmärksamma detta övernaturliga havsväsen och samtidigt markera premiären av serien "Siren".
Den som "varit med ett tag", minns den danska popgruppen Lollipops, bestående av två mycket unga grabbar, samt deras morbror.
Gruppen blev mycket populär, och nedanstående låtar låg på svenska Tio-i-Topp 1964-65:
En dansk artist som även fick viss svensk publicitet, var Peter Belli, med kompgruppen Les Rivals.
Han hamnade, såvitt jag minns, inte på någon svensk lista, men den som troget läste Bildjournalen under 1960-talet, kan inte ha missat att Peter Belli fick en del spaltutrymme även hos oss, under en period.
#68: Kommer mest ihåg honom från senare år; 70- och 80-talen.
#0 #1 Dansk-norska Aqua tackar för sig som liveband, efter 30 år på scenerna. Men kanske lämnar de en dörr öppen för senare skivsläpp?
- Redigerat 2026-05-18 17:05 av Fornöga
#70: Visste inte ens att de fortfarande höll på. Trodde de hade lagt av för länge sedan. 😁
#35: Länge sedan, . . . men man kan ju tycka att denna är rätt lik?
#71 Aqua "återuppstod" tydligen i samband med att Barbiefilmen gick upp på biograferna.
#72: Ja, det är samma låt i alla fall - fast på engelska. 😁
#74: Och denna version är från 1934
- Redigerat 2026-05-18 19:28 av svenake
#75: Den har jag aldrig hört tidigare. 😊