Irländsk Nostalgi
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Irland 🇮🇪 Även kallad den gröna ön har bidragit med mycket bra musik genom åren och är det land som vunnit flest segrar i Eurovision Song Contest genom tiderna.
U2- I Still haven't found what i'm looking for (1987) En av dom största banden.
#0 U2 är en av dom största banden inte bara från Irland utan även i världen. Men det fattar nog dom flesta. En av Irlands vackraste sångröster står Enya för. Hon har gjort så många bra låtar från förr.
Sinéad O'Connor-Nothing Compares to You (1990)
Den forne irländska flickidolen Ronan Keating-When you say nothing at all (1999)
Thin Lizzy, Whiskey In The Jar.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Riverdance i ESC-finalen 1994 i Dublin.
#5 Paul Harrington och Charlie McGettigan vann detta år Irlands tredje raka seger. 1995 bröts trenden då Norge vann för att 1996 vinna igen.
#0 Where the streets have no name (1987) från samma platta, The Joshua Tree
#5: Den glömmer nog ingen som såg den. Vinnaren kommer jag däremot inte ihåg. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#8 Om du läst #6 hade du fått svaret😊
#9: Jo, jag läste det, men kommer ändå inte ihåg den. (Du skrev inte vad låter hette.) 😊
#10 Jag googlade bara artisterna eftersom jag vet att Irland vann ett antal år på rad. Jag minns även att Björn Kjellman sa att nu blir det Irland nästa år igen. Jag tror det var 1994.
Ja, Irland vann ofta då. Nu är det väl ett tag sedan de vann. Tycker inte de har haft så många bra låtar de senaste åren.
Låten Do they know its Christmas? som släpptes vid julen 1984, och inte behöver någon större presentation har till viss del en anknytning till den gröna ön. En av dom som skrev låten var irländaren Bob Geldof.
What 's another Year Johnny?
Johnny Logan vann ESC 1980 🇮🇪
Seán Patrick Michael Sherrard O’Hagan..Ja visst ja, Johnny Logan 😎 Vann även ESC som sångare för Irland 1987, men även som låtskrivare på 90-talet. Johnny, eller Sean Patrick Michael, eller vad han nu heter egentligen har vunnit ESC tre gånger som artist eller låtskrivare och det har ingen inte mäktat med ännu…
- Redigerat 2021-08-10 23:03 av [GIKmio]
#14: Den håller ännu. Det gör även den andra vinnarlåten Hold me now.
#16 Johnny Logan vann även ESC 1992 som låtskrivare när finalen gick i Malmö och Linda Martin vann för Irland med låten Why Me..
Hade jag hetat Seán Patrick Michael Sherrard O’Hagan så jag nog kallat mig Johnny Logan också. Måste varit lättvindigare att ta sig genom tullen 😅😎👍
#17 Lite spex kring Johnny Logan och hans namn så upptäcker man att han är född i Oceanien.. En förort till Melbourne..
Vi höjer pulsen lite…Stiff Little Fingers, ett irländskt svar på The Clash (?).
Hur som haver, en låt fylld med energi och en del politik.
Mindre politik men lika mkt känsla och energi. The Undertones. Bra låt? Jajamen :)
Platsen Galway, året 2016 och ingen behövde ägna en tanke åt någon pandemi. Också det känns nostalgiskt idag…
Gilbert O'Sullivan, född Raymond Edward O'Sullivan i Waterford, Irland den 1 december 1946 hade en alldeles egen stil. Hans storhetstid var väl på tidigt sjuttiotal, men hans låtar står sig bra än i denna dag.
#22: Honom hade jag glömt - att han var irländare alltså. Hans musik hör jag lite då och då på P4 Plus. 😊
U2-Vertigo.. 👍👍👍
#1 Sail away med Enya. Ytterligare en hit med den magiska sångrösten från den gröna ön.