Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etiketterprylardatorer
Läst 81 ggr
johan
0

Nummernostalgi

Får ni också nostalgi-flashbacks av nummer?

Jag kan t ex inte låta bli att tänka på härligt tjutande modem när jag ser tal som 2400, 14,4, 16,8 och 28,8 då det var hastigheter för modemen som kom när jag var liten.

180, 360, 540 och 720 är otroligt starkt förknippat med skateboard-åkning.

Och självklart diverse busslinjer som man kunde tidtabellen för utantill eftersom dom bara passerade hemmahållplatsen typ fem gånger per dag. Faktum är att jag fortfarande 30 år senare minns precis när bussarna gick.

Mvh // Johan

[GIKmio]
0

601 var länsbussen jag åkte mest med när jag gick på gymnasiet för 30 år sedan. 600 gick också men inte lika ofta. Klockan 8.10 minns jag också. Det var då lektionerna startade på högstadiet.

Vixxen
0

Jodå, 11:an gick förbi där vi bodde, men mer sällan. Missade man den fick man gå en kilometer för att ta 6:an som gick oftare ner till stan.

Alla husnummer jag bott väcker minnen. Är det bättre/sämre att bo på ett jämnt nummer? Hmmm…

Telefonnummer har vi pratat om i nån tråd förut. Minns alla!

Caeli
0

Datum väcker också minnen. Gamla klasskamrater som jag inte träffat sedan vi slutade skolan och aldrig tänker på annars men vars födelsedagar plötsligt poppar upp i huvudet…! Varför minns man sånt? 😄

Carmarino
0

Kommer ihåg vilka nummer vår och kompisarnas segelbåtar hade, och minns fortfarande vissa av kompisarnas telefonnummer - inklusive våra/mina egna. Sedan dyker det ofta upp födelsedatum också. På personer jag knappt ens minns namnen på. 😄

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
0

Jo visst dyker det upp siffror lite nu och då.

Stolt ägare till tre La permer

[Göstage]
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

59 var vårt telefonnummer innan automatiseringen kom någon gång i sena 50-talet. Vår telefonist i samhället kunde dock till skillnad från låten bara koppla i det jordbundna nätet...

Telefonin var revolutionerande modern när den introducerades i slutet av 1800-talet. Men den krävde ändå många händers arbete. Snörflickor, kopplerskor, nummerflickor – så kallades de många kvinnor som under 90 år, från 1880 till 1972, för hand kopplade fram samtal i telenätet.