Vykort från förr
Har en massa vykort från förr. Bl.a. har jag ett gammalt fotoalbum från min farmor och farfar där de har satt in flera gamla vykort. Trodde jag hade scannat in dem, men det verkar inte så. Hittar dem inte på datorn i alla fall.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Har massor med vykort från världens alla hörn! De tapetserade jag en gammal ful dörr med där jag bodde förut!
Det är något speciellt med vykort. Vi fick flera på somrarna från släkten. Farsan var den som oftast var ute och hämtade posten och högläste för oss alla när fastern skickade en hälsning från Visby. Idag lägger folk ut sina semesterhälsningar med bilder på Facebook och Instagram.
Ja, det var alltid kul att få vykort från vänner och bekanta. Fast ofta kom vykorten fram långt efter att avsändaren hade kommit hem igen. 😊
Det här vykortet visar Örebro slott och det skickades 1963. Portot var 25 öre.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#4 Jag fotade en kort av ett annat slott.. Kalmar slott längst upp till vänster i #0
Det står inget skrivet på baksidan så det är förmodligen ett vykort min mor köpt med sig hem som minne efter en semesterresa. Det är något många mer än hon gjort 😊
#5: Tror att vykorten i farmors och farfars album är sådana. De reste mycket i Europa när farfar gått i pension, och jag tror de köpte vykort för att ha som minne.
#7 Det är min mor som sparat vykort igen. 1.5 till 2 timmar härifrån med bil. Har ni vykort långväga. Från långväga europasemester så publicera gärna 👍
Håller på och scannar in lite gamla vykort som jag hittade i ett album (inte farmors), så jag återkommer med lite bilder när jag är klar. Här är det första, från Palma Nova på Mallorca 1973. Portot var 5 pesetas.
- Redigerat 2022-01-20 11:11 av Carmarino
#9: Intressant! Vad använder du för att scanna? Scannemaskin eller nån app?
#11: Eftersom min skrivare med inbyggd scanner gick sönder förra året så plockade jag upp min gamla scanner från källaren. Den är ca 15 år gammal och till min stora glädje så funkade den direkt jag kopplade in den. Fick dock ladda ner drivrutiner för windows 10 - jodå, det fanns sådana - och jag är jättenöjd med den. Resultatet blir mycket bättre än de blev i scannern i skrivaren.
Ett stort plus är att man kan scanna både negativ film och diabilder med den. Resultatet blir otroligt bra. Bilden på Carl XVI Gustaf, när han besökte Höganäs AB i maj 1975, togs av min bror och den är scannad från en diabild.
Scannern är en Epson Perfection 3490 Photo, som fick väldigt bra betyg när den lanserades 2005 (tror jag). Den kostade inte särskilt mycket, knappt en tusenlapp tror jag, så den var väl värd pengarna.
https://www.fotosidan.se/prylar/skannrar/epson/epson-perfection-3490-photo_10338
https://smartson.se/test/datorer-tillbehor/skrivare-scanner/epson-perfection-3490/
(Min har dock inte något hål i locket för negativfilm.)
- Redigerat 2022-01-20 14:16 av Carmarino
Här är ett vykort från Rättvik, Dalarna 1974. Porto 65 öre.
Fick för övrigt ett vykort med exakt samma motiv ett år senare - från samma person som skickade det från 1974. 😊
- Redigerat 2022-01-21 15:18 av Carmarino
Även det här vykortet är från 1974, men portot på det är 75 öre. Det var brevporto på den tiden. Har inte lyckats hitta vad det kostade för vykort, men troligtvis 65 öre eftersom de andra vykorten från 1974 har detta porto.
Vykortet föreställer som synes Borgholms slottsruin på Öland.
Vykortens tid verkar vara mer eller mindre förbi, lite tråkigt ändå, det var alltid så roligt att få vykort från folk på resande fot. Det var också kul att skicka hem till släkt och vänner när man själv var bortrest. Kul att stå och välja ut korten och skriva några rader! 🙂📝
Ska göra en djupdykning i mina gömmor, så kanske jag kommer med bilder sedan! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#18: Ja, det var längesedan jag fick ett vykort. Nu är det mest MMS. Fast jag fick åtminstone några julkort i julas. 🙂
Idag kommer vykortet från Duved i Jämtland 1975. Här är portot 65 öre. Gissar att det var det gängse portot för vykort, men att man använde brevporto 75 öre om man inte hade något 65-öresfrimärke.
#20: Vackert! 😊
💖🧡💛💚💙💜
#21: Ja, det är rena julkortslandskapet. Fast det här kortet är från en person som var på sportlov i fjällen, så det var långt efter jul. 😊
Jag har några vykort där portot låg på 50-55 öre.
#23: De bör vara från slutet av 1960-talet eller början av 1970-talet. Har använt mig av den här sidan när jag kollat vad portot var förr. Tyvärr visar den bara brevporto, men gissar att vykortsportot var någon tioöring lägre, eller lika mycket som brevportot.
http://kjell.smult.com/portoguide.htm
Här finns en portotabell för vykort mellan 1872 och 1971.
http://netstamps.bloggplatsen.se/2015/10/26/11204912-portosatser-pa-vykort-1872-1971/
Här verkar det finnas portotabeller för alla försändelser från 1900-talet t.o.m. 2010-talet. Tyvärr är inte alla år med, så den är inte heltäckande.
- Redigerat 2022-01-26 15:16 av Carmarino
#24 Det är slutet av 60-talet. Det är lätt att kolla genom vilken adress vykorten är postade till och jag vet på ett ungefär när min mor och morföräldrar bodde på just den adressen.
#26 —Du har väl med dig dom fyra p:na? Pass, pesetas, p-piller, piljetter.
—Jag har piral.
—Pass, pesetas, piral och piljetter.
—…och prit.
Och Porto 😁
#27: Fast nu finns väl inte pesetas längre. 😉
Har faktiskt aldrig varit på Kanarieöarna någon gång. Kom aldrig längre än till Mallorca. Det räckte mer än väl. 😄
#30: Vackert. 🙂
Vackert!
Östersund har växt lite sen dess, men är sig ganska lik ändå.
Ja, det är ju ändå över 46 år sedan, så de är nog många städer/orter som har växt en hel del sedan dess. Kommer inte ens ihåg hur det såg ut här i stan då. Fast jag bodde förstås inte här då. 😊
Det här vykortet är lite speciellt, eftersom det är ett reklamkort för en jeansaffär med butiker i både Båstad och Helsingborg. Kortet är dock skrivet i Hubbards, Kanada 1976. Fick det av en kille som bodde i Båstad, så det förklarar förmodligen motivet. Lite roligt dock att han tog med sig vykort hemifrån istället för att välja ett på plats. Fast det blev förmodligen billigare. 😊 Portot är 20 cents.
Dagens vykort är från Arvika i Värmland 1976 och visar skulpturen Fågelmannen. Porto 85 öre.
Fick det av en klasskompis. Hon och jag brukade skriva till varandra på stenografi. Då hade jag inga problem att läsa vad det stod, men idag kan jag inte läsa mer än ett fåtal (ett eller två) ord. Har glömt i princip all stenografi jag lärde mig. 😳
#36 Jag vet inte om det är inbillning, men visst är det väldigt starka färger? Jag har också en del med stadsvy och det nästan känns dom det skär i ögonen att se på dom 🙂
#37: Tror att de förstärkte färgerna för att det skulle se lite mer "sydländskt" ut. 😊
Jag har inte gjort något själv med kortet, mer än dragit ner det i storlek så att rastreringen skulle tryckas ihop.
Det här vykortet är skickat från Borgafjäll i Lappland 1976, men på baksidan står bara "Ripor i fjällen", så det kan vara fotograferat någon annanstans. Dock är det väl troligt att det är taget någonstans i fjällen i närheten. Porto 90 öre.
#42: Så fin bild.
Nu har jag dykt i en gammal låda! Jag hittade vad jag sökte, både gamla vykort och gamla brev. Som barn var det vanligt att ha brevvänner på den tiden.
Jag hade gjort som man gjorde i skolan, fack av papper som jag häftat ihop med klammer.
Ett vykort från Spanien, gissar att det är från samma tid som ditt, Carmarino, det är broderat på samma sätt! Det är lite svårt att tyda poststämpeln, tycker det ser ut som det står 1925 men det är omöjligt, för det skulle innebära att jag fått det flera årtionden före jag var född! 😅
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2022-02-04 11:56 av Sabah
#46: Tycker också det ser ut som 1925. Vill minnas att det var något lika konstigt årtal på stämpeln på mitt kort från Spanien, så de kanske skriver årtal annorlunda där. 😊
Har också gjort sådana fack av papper, men de flesta har gått sönder.
#47: Fina kort från Norge. 👍
#49: En rejäl tidsförskjutning! 😅
💖🧡💛💚💙💜
#53: Det var länge sedan man använde titlar i Sverige, fast ibland när jag beställer på nätet så får jag upp en obligatorisk ruta där jag ska välja om jag är "Herr" eller "Fru". Någon gång ibland finns alternativet "Fröken" har jag för mig, men inget annat. Förstår dock inte varför det är obligatoriskt att ange det. Eftersom jag varken är herr eller fru så får jag ljuga. 😄
Det här vykortet från 1976 visar slottet Krapperup på vägen mot Mölle i Skåne. Porto 75 öre (även det med kungen).
Fick det från en kompis som inte var på semester där. Hon bodde inte ens i närheten av Krapperup, utan på Bjärehalvön, så förmodligen valde hon ett kort hon råkade ha liggande. Texten är rätt rolig, för den visar vad vi fick "stå ut med" på den tiden när det inte fanns smartphones. 😄
Så här skrev hon:
Bor du egentligen i telefonen. Varenda gång jag ringt har det varit upptaget. Skärp dig!!!!
#54: Har det varit i Sverige som du ha varit tvungen att uppge civilstatus eller har det varit i något annat land (England?)? Jag tror inte att jag har stött på det men jag har väl inte beställt från så många ställen heller.
Då har du ingått skenäktenskap ibland då! 😉😄
💖🧡💛💚💙💜
#55: Det var ett lustigt kort på flera sätt! 😄
Det var före Televerket kom med tjänsten där man kunde höra om det var någon som ringde medans man redan var i ett telefonsamtal! Kommer du ihåg det!? Det var något ljud som gjorde en uppmärksam på att någon ringde, då kunde man växla över och kolla om det var något viktigt medans man fortfarande hade kvar det första samtalet.
(Det kan man säkert nu också, med smartphone men det är inget jag använder.)
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2022-02-05 11:19 av Sabah
Jag hittde precis också två lite "lustiga" kort. Avsändarna var inte säkra på vad det var för adress men de räknade ändå med att kortet skulle komma fram! 😃 (Det var på den tiden Posten fungerade! 😉😄)
Båda korten är från 1991. Det första är från Mallorca, en vän med sambo var där på semester.
💖🧡💛💚💙💜
Nästa kort, det också från 1991, kommer från Orsandbaden. Vet inte vart det är, känner inte igen det alls..
Det är mina föräldrar som skickat kortet, de hade husvagn under den här tiden så riktigt vart de kuskade runt minns jag inte. De visste inte riktigt vart jag bodde heller! 😉😄 Åtminstone inte vad det var för adress!
De hade undertecknat kortet med Hälsningar från Lady, Lufsen och Vi! Min syster var med dem och så hade de två hundar (hittade på hundnamnen nu).
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2022-02-05 11:48 av Sabah
#56: Tror det har varit Tyskland faktiskt. De är ju fanatiska med titlar.
Jo, ett och annat skenäktenskap har det blivit under årens lopp. 😄
#57: Ja, den funktionen fanns inte på den tiden.
Märkte igår faktiskt att den funktionen finns på min (vår) nya smartphone. Kunde inte förstå vad det var för ett konstigt dovt ringande ljud som hördes i bakgrunden när jag pratade i telefon. Sedan såg jag att jag hade ett annat samtal på vänt, så jag var tvungen att kolla i inställningarna på telefonen. Den funktionen är tydligen inkopplad som standard, så jag skyndade mig att bocka ur den. Har aldrig tyckt om den, så jag vill inte ha den aktiverad. Du får kolla du också så att du inte har den aktiverad.
Blev alltid lika irriterad när jag pratade med någon kompis som använde sig av den. Det kunde hända att vi hann prata ett par minuter innan jag fick höra "har ett annat samtal, vänta", och så satt jag där och väntade och väntade. Inte kunde personen i andra ändan säga till den andra som ringde att "du jag har ett samtal på gång, kan jag ringa dig" inte. Det var flera gånger jag tänkte lägga på luren när det hände för tredje eller fjärde gången i samtalet. Tror jag gjorde det någon gång också. 😈
#58: Har också ett par sådana vykort, men de kom fram i alla fall. Fast vi bodde förstås i en liten by på landet, så brevbäraren kände till vem jag var. 😊
#61: Tack för tipset! Bockade ur det genast, avskyr det jag också! Det användes respektlöst och det var irriterande att det "tutade" då och då medans man pratade om man inte växlade över, en del satte det i system att ringa flera gånger så man skulle bli "tvungen" att ta deras samtal. 😠
💖🧡💛💚💙💜
#62: Jo, så är det ju, alla känner alla på mindre orter! 😊 Och posten sorterades också lokalt, numer skickas allt till någon större ort och sorteras där, även om det bara ska till grannbyn. Minns att man fick börja vara mer noggran när man skrev adresser efter det.
Det skulle ju också ha varit extremt konstigt om inte vykorten kommit fram till mig när jag bodde i samma hus som postkontoret låg när avsändarna skrev Posthuset! Jag jobbade också på samma ställe som postchefens fru, kommer jag ihåg nu!
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2022-02-05 13:08 av Sabah
#64: Numera så skickas all post i Skåne till Malmö för sortering. Så om jag skickar ett brev eller kort till en kompis här i stan så hade det gått fortare att köra dit själv och lägga det i brevlådan. 🥴
#65: Det är effektivisering det, när posten centraliserade! 😄
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2022-02-05 14:11 av Sabah
#66: Ja verkligen. Lite beroende på avstånden så hade det förmodligen blivit billigare att leverera dem själv också, med tanke på portopriserna. Fast ju dyrare bensinen blir desto dyrare blir leveransen också. Å andra sidan tror jag inte att min bil drar mer än en halvliter för att köra ett par kilometer. 😄
#69: Märkligt att nästan alla semestervykort ser i princip likadana ut. Hade det inte stått på vykortet varifrån de kommer hade man oftast inte kunnat gissa det. 😄
- Redigerat 2022-02-06 12:07 av Carmarino
#71: Tror att jag också har ett sådant någonstans. Åtminstone har jag för mig att jag har haft ett. Får se om det dyker upp när jag går igenom alla mina gamla minnessaker. 😊
#74: Min mor brukade skicka namnsdagskort ibland, men det är rätt länge sedan. Numera är det väl bara SMS - i bästa fall. Jag brukar i alla fall gratulera mina närmaste på namnsdagen, men inte med vykort.
Men vad roligt att se.
Gammal 60 talare känner sig bekväm.
Vilka tider vi hade då till skillnad från nu.
Jag har ett album med gamla vykort men var på vindarna det får jag leta vidare på.
Lite rörigt men någonstans finns dom så jag söker vidare.
#77: Ingen press, men vi ser fram emot att få titta på dina gamla vykort så småningom. 😊
#79 Kallar ni detta havsutsikt? 😁 Jag har aldrig varit på Kanarieöarna. Kollade häromdagen om jag hade vykort därifrån men hittade inget. Dom flesta är från Norden.
#80: Har inte heller varit på Kanarieöarna någon gång, men min mor åkte dit några gånger. Själv kom jag aldrig längre än till Mallorca. 😊
Dagens vykort visar Riva del Garda by night. Riva ligger i Italien, allra längst upp i norra änden av Gardasjön. Även detta vykort är från 1976. Portot var 120 lire, uppdelat på tre frimärken; 100, 15 respektive 5 lire. Samma motiv men i tre olika färger (brons, lila, silver).
Vykortet i #85 var det nästsista från albumet jag scannade för ett tag sedan. När jag letade lite här hemma så hittade jag dock ett helt gäng vykort - och några julkort och påskkort. Ska bara scanna in dem först så kommer det bilder på dem också. 😅
Har många fler julkort, men de är nerpackade i lådan med julpynt, så dem får jag scanna när det börjar närma sig jul igen - om jag kommer ihåg det då. Minns inte när jag började spara på dem, men det är nog mer än 20 år sedan. De ligger i separata påsar, prydligt uppmärkta med årtal när jag fick dem. Ordning och reda, löning på fredag. 😉
Trevligt med album! 😊 Mina vykort är sparade men de ligger i en kartong, tillsammans med julkort och födelsedagskort. Det fanns någon tanke någon gång i yngre dagar, att sätta in dem i album men det har inte blivit av. Har alltid sparat alla kort.
💖🧡💛💚💙💜
#85: Rönäs by var nytt för mig, har varit en del i trakterna däromkring men den byn känner jag inte till.
💖🧡💛💚💙💜
Stjärntrio i världsmästarbyn Tärnaby! 🏅🏆🏅
Fick det här vykortet 1983 från en person som bodde där i trakterna. Vet inte varför hon ville bli av med vykortet, var hon ovän med någon på bilden kanske! 😄 Jag fick säkert veta anledningen sedan men det har jag glömt! Hon kanske bara behövde städa bort dem, kanske hade en hög i en låda som tog plats!
En nyare bild på kungen och högre porto än 1979.
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2022-02-11 08:16 av Sabah
#87: De flesta av mina vykort ligger lösa. Har bara två album, plus de som är inklistrade i farmors fotoalbum. Lådan som ligger under albumet innehåller gamla vykort som jag tror har varit mina föräldrars, men jag har inte tittat närmare på dem, så jag vet inte säkert.
#88: Fick det från en kompis som troligtvis var på skidsemester där.
#89: Trevligt med gamla byggnader och skulpturer.
#90: Tror att jag också har det vykortet. Hittade flera stycken från Tärnaby nämligen. Så de kommer att visas så småningom. 😊
#95: Fin utsikt.
Det sista kortet i det album jag har scannat kommer från Strömsholm i Västmanland 1976. Porto 85 öre.
Återkommer med fler vykort när jag hunnit scanna in dem. Det är ju en rätt rejäl hög så det lär ta lite tid, men jag börjar lägga ut efterhand som jag scannar in dem.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vykort har nog många sparade. Det är bara att lägga in här om något dyker upp . Scannade eller fotograferade med mobilkameran.. Ett klipp med vykort från 1960-talet fram 2010-talet som omväxling.
#90: Hittade vykortet nästan direkt när jag tog fram den nya högen med vykort. Det är inte adresserat och det står inget på det, men det är frankerat. Tror att jag fick det tillsammans med en del andra "Fjällvinden-prylar". Jag var nämligen hedersmedlem i Fjällvindens IK på den tiden, så jag fick lite extra grejor som inte vanliga medlemmar fick. 😄
#99: Hur kom det sig att du var medlem i Fjällvindens IK?? Vet ju att du är från skåne.
💖🧡💛💚💙💜
#100: Behöver jag säga mer än Ingemar Stenmark? 😊
Har aldrig varit i fjällen och bara åkt längdskidåkning några gånger. Alpint är inget för mig. Får svindel i en femmetersbacke. 😄
Fick kontakt med sekreteraren i Fjällvinden, som också var från Skåne, så under några år hade jag hand om klubbens medlemsregister, och skrev ut adresslapparna till medlemsutskicken.
- Redigerat 2022-02-15 15:26 av Carmarino
#103: Jag förstår! Mannen som fick Sverige att stanna upp och hålla andan! 😄
Har provat utförsåkning en gång, inget för mig heller! 😄
Aha, du var så involverad! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#104: Jäpp, det var på "det glada åttiotalet" och jag hade tillgång till ordbehandlare på jobbet, så jag slapp sitta och skriva adresslapparna manuellt. Så med min arbetsgivares goda minne skrev jag ut ark med självhäftande adressetiketter och skickade upp till Tärnaby några gånger om året. Det var rätt många medlemmar på den tiden och medlem nummer ett var Hans Majestät Konungen. 😊
Gissar att jag fick de här presenterna som tack för hjälpen, men jag minns inte säkert. Hade en del stora posters också. Har tydligen bara digitaliserat den här. Vet att det ska finnas en ännu större också.
#105: Med andra ord var adresslapparna resvana redan när de klistrades på kuverten! 😄 Datorn hade väl inte gjort sitt intåg här uppe på den tiden, såna moderniteter..! 😅
Självaste Konungen, jag bockar och niger! 🙂
Han har stuga där i trakterna, jag har varit förbi där, ska kolla om jag har något foto!
Såg för ett tag sedan att det varit inbrott i den stugan☹️ fy och skam för de som inte kan skilja på mitt och ditt! 😡
💖🧡💛💚💙💜
#106: Datorn hade knappt gjort sitt intåg här nere heller då. Den fanns, men var dyr som attan och kunde inte användas till något vettigt - åtminstone inte till adressutskrifter. 😄
Jobbade på en avdelning med nästan bara civilingenjörer, och vi var tidigt ute med både ordbehandling och datorer. Vill minnas att den första IBM-datorn på avdelningen kostade runt 30.000 kronor, vilket motsvarar ca 85.000-90.000 kronor idag. Det var en IBM PC med två diskettstationer och grön monokrom skärm som väl kunde ungefär lika mycket som en mobiltelefon kan idag. 😊
https://sv.wikipedia.org/wiki/IBM_PC
Vi sekreterare hade elektriska skrivmaskiner, men så kom nymodigheten ordbehandlingsmaskinen. De var också dyra, så endast en köptes in. Den stod i ett eget rum och sekreterarna fick gå dit och jobba när de behövde. Eftersom jag var den enda som var intresserad av att använda den så blev det så att den flyttades in i mitt rum när vi fick ont om rum. Därför lärde jag mig också alla finesser med den, så det var enkelt för mig att göra adressark. Fast det tog förstås en stund att skriva in alla de tusentals adresserna första gången. Sedan var det mest uppdateringsarbete när nya medlemmar kom till och andra föll bort.
Läste om inbrottet i stugan. Undrar om tjuvarna visste vems stuga det var?
#107: Förstår att teknikintresset har funnits länge hos dig! 🙂 Bra att du fick ha ordbehandlaren för dig själv! 🙂
Jo, det är ju mest jobb när man ska lägga in nåt nytt men skönt när det är gjort, då man bara behöver göra lite ändringar! Din chef hade väl också "Ingemar-feber". 😄 Tror inte Tärnaby-mannen har gått någon förbi! 🙃🙂
Kungens fiskestuga ser ju ganska anonym ut så de visste kanske inte vem de gjorde inbrott hos, det var fiskeutrustning som blivit stulet, läste jag.
Hittade bilden! Fotad 1985. Inte så bra kvalité men man ser ju stugan i alla fall!
Tråkigt med gamla foton, de har blivit så blekta, vissa bilder var väldigt svåra att se. 🙁 Man kanske inte hade så bra kamera då heller men bilderna har definitivt blivit sämre med tiden! 🙁

💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2022-02-16 15:36 av Sabah
#108: Är inte särskilt teknikintresserad faktiskt, utan mest intresserad av att kunna förenkla det jag ska göra. Om man är född lat så… 😉
Jodå, hela kontoret stod i princip stilla när Ingemar var i farten, så chefen tyckte nog mest det var en fjäder i hatten att vi hjälpte till med adresserna.
Färgfoton från 1970-talet är nästan värre, för där är färgerna oftast väldigt konstiga. Man ser åtminstone att det är en stuga på bilden. 😊
#110: Fin bro. 👍
Hittade ytterligare några kort från Fjällvinden på 1980-talet. Fick det här i ett brev tror jag. Det är inte poststämplat och det sitter ett häftklammer på det, så jag tror det var något bifogat med kortet. På baksidan står "Tack för ditt bidrag", så det var förmodligen någon reklampryl bifogad, som jag fick för att jag hade betalat in pengar till supporterklubben.
Det här vykortet var med i ett medlemsutskick 1982. Som synes var det mitt medlemskort i supporterklubben. 😊
När jag läste igenom medlemsutskicket så såg jag att jag inte var hedersmedlem utan "bara" supermedlem". 😄
Det här vykortet var också bifogat medlemsutskicket. Det var visserligen frankerat och poststämplat, men jag gissar att de hade ett antal sådana som var färdiga att bara skicka ut vid behov.
#112: Oj, så mycket guld, det måste vara tungt! 😄
Supermedlem var inte dåligt! 😃 Förstår att det är kul att ha kvar kort och annat från den tiden! Fina vykort! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#116: Det var det säkert. 😄
OS-medaljerna bör det väl vara. 👍
Har förmodligen mer prylar någonstans. Tror att jag har mina posters i källaren. Det bör vara minst två i alla fall. Skulle inte förvåna mig om det finns fler vykort någonstans, men jag vet inte var de är i så fall. Har inte orkat gå igenom alla lådor i källaren än. 😅
- Redigerat 2022-02-17 03:51 av Carmarino
#118: Undrar varför vatten och himmel alltid är så turkos på vykort, oavsett om de är det i verkligheten eller ej? 🙂
- Redigerat 2022-02-17 08:29 av Carmarino
#119: När jag har gått igenom mina vykort den senaste tiden önskar jag att många fler hade gjort som din kompis. Vissa har gjort det men långtifrån alla.
#123: Skulle kunna vara 1980 eller kanske 1986.
#124: Är det inte det i verkligheten, tror du bilderna ljuger!? 😲 😉
#125 Ja, det hade varit önskvärt, så här i efterhand. En del har skrivit datum men inte vilket år. Vet inte hur jag gjorde själv, men jag tror kanske att jag skrev det men jag är inte helt säker, det är väääldigt många år sedan jag skickade några vykort!
#126 1986 kan det vara! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#127: Tror att jag brukade skriva både datum och år när jag skrev vykort, men det är så länge sedan så jag minns inte säkert. Hoppas åtminstone att jag gjorde det. 😳
#129: Fint att se bilder från Tärnaby på sommaren. 🙂
#130: Ja, visst är det fint! Tärnaby är ju en stor (dock inte till yta och antal invånare) vintersemesterort men det är lika trevligt där på sommaren! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#132: Känner igen den bilden. Kanske den också finns någonstans i gömmorna här hemma. 😊
#137: Albert Engström var väldigt känd förr och de flesta äldre vet vem han är. 😊
Har också en del vykort jag har köpt själv för att ha som minne. Kommer att visa dem också när jag väl hunnit scanna dem. 🙂
#140: Det gör den säkert! 😃
#141 Tack för infon! I det här fallet är jag för ung! 😉😄
💖🧡💛💚💙💜
#143: Om inte annat kanske du känner igen den här postern, som han har gjort? 😊

#144: Nej, faktiskt inte. Kan dock tänka mig att den är känd för många! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#145: Ja, den brukar dyka upp lite då och då i olika sammanhang, särskilt när det är artiklar om folkomröstningar. 😊
#146: Ah, jag förstår! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
Så många fina kort. Särskilt Bullerbyn. 😊
Det är som sagt synd att skicka vykort numera gått över till att skicka semesterhälsningar via sociala medier. Många idag har inte Facebook och Instagram. Det fanns även en tjusning att få ett vykort i brevlådan.
#156: Ja, ligger det ett vykort i brevlådan numera blir man glatt överraskad. Brukar få ett gratulationskort från en kompis när jag fyller år, men för övrigt är det bara SMS-hälsningar.
Fast jag är ju lika dålig själv på att skicka kort, så jag kan inte klaga. Det enda jag skickar är några julkort, och jag får nästan lika många tillbaka.
#157 Jag träffade en barndomskompis igår som jag brukade skicka vykort och julkort till. Men jag har faktiskt själv slutat skicka och skickar via Facebook. Men han sa att det är okej och sociala medier tackar han nej till. Vi ses emellanåt på ICA ibland ändå.
#159: Typiska 60-talsfärger. 🙂
#161: Vad fint!
#162 Ja, lite festligt att det även var en karta. På den tiden fanns ju ingen GPRS eller någon mobil med Google Maps som idag 🙂
#163 GPS heter det 🙂
#167: Snyggt! 👍
#169: Lantlig idyll. 😊
#170 Påminner lite om mitt privata paradis i Sölje i västra Värmland. Men vi anses ju som halvnorskar 🙂
#172: Den har jag kört över några gånger. Lika obehagligt varje gång jag kör över den högsta punkten. 🥴
#175: Har inte sett Allsang på grensen, men du har nog rätt.