Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettspel
Läst 68 ggr
Syntium
1

VR Nostalgi

Känns inte som om VR riktigt tagit fart fortfarande ändå :)

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fran-arkivet-se-nagra-klassiska-virtual-reality-klipp

"I'm too old for this shit."

Facebooks vd Mark Zuckerberg hyper-hajpar ”ett metaversum”, en virtual reality-version av internet, som företaget menar ska skapa tusentals nya jobb inom EU. Men Zuckerberg är sen på VR-bollen, ämnet har dykt upp i nyhetssändningar, tv-program och framtidsspaningar sedan tidigt 1990-tal.
Carmarino
0

#0: Har sett att det används en hel del i program där man utforskar antika byggnader. Då fotograferas byggnaden/ruinen med 3D-kamera och sedan kan man promenera runt inuti den.

Har själv inte testat VR-glasögon. Misstänker att jag skulle bli lätt sjösjuk om jag gjorde det. 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Syntium
0

#1 Inte heller testat, skulle vara kul att göra i tex Minecraft. Men antagligen en omställning :)

"I'm too old for this shit."

johan
1

#1: Åksjukan beror väldigt mycket på hur spelet eller upplevelsen är gjord.

För mig är den gemensamma nämnaren om man är stilla själv eller inte. När man i spelet bara rör huvud och händer fungerar det bra, men så fort ens karaktär rör sig på fler sätt blir jag direkt åksjuk.

Moss, Beat Saber, Super Hot, Jon Simulator är exempel på spel som fungerar bra. Skyrim VR, Minecraft VR fungerar dåligt.

Jag tycker det är fascinerande hur snabbt man lurar hjärnan att tro att VR-världen är fysisk och man typ försöker ta hjälp av ett virtuellt bord för att stödja sig på i fysiska världen.

Mvh // Johan

Carmarino
0

#3: Ja, det var rätt kul att se reaktionen på arkeologen som fick gå in i de gamla byggnaderna och de plötsligt gick rakt igenom väggarna, eller "flög" upp i taket. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
0

Tydligen har VR blivit mer och mer populärt den senaste tiden - åtminstone i Storbritannien. Försäkringsbolagen får betala ut ersättning för förstörda saker och personskador i samband med användning av VR-utrustning.

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.762645/vr-anvandare-kraver-ersattning-fran-forsakringsbolag

Försäkringsbolagen betalar i genomsnitt ut 8 300 kronor i ersättning till folk som råkar ha sönder sina prylar i samband med aktiviteten.