Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettprylar
Läst 199 ggr
Carmarino
2

Påskkort från förr

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Förr i tiden hände det att man fick påskkort, men det är nog inte lika vanligt nu. Har ni några påskkort liggande i gömmorna får ni gärna visa dem här.

Det här kortet fick jag 1977.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Denna kommentar har tagits bort.
[GIKmio]
1

Påskkort skickade vi aldrig. Däremot målade jag påskbrev som jag skickade på posten.

Carmarino
0

#2: Har för mig att vi också målade påskbrev, eller snarare teckningar, som vi sedan delade ut till folk när vi gick runt i byn utklädda till påskkärringar. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
1

Det här påskkortet fick jag 1982.

Carmarino
1

Det tredje och sista påskkortet jag hittade i gömmorna är det här, från 1998.

• Redigerat 2022-02-16 09:49 av Carmarino
Sabah
1

Så fina påskkort! 😊 Jag har inte hittat några påskkort. Tror jag skickade lite påskkort som barn men det dog ut med tiden.

💖🧡💛💚💙💜

Carmarino
0

#6: Tack. Nej, det är nog inte så vanligt med påskkort. Jag har åtminstone inte hittat fler. Det är möjligt att jag har några i någon låda som jag inte tittat i än, men i så fall får jag visa dem när jag hittat dem. 😊

[GIKmio]
0

Påsken närmas. Långfredagen i år infaller 15 april. Jag fick en hel låda med oanvända påsk- och julkort till skänks för bortåt 30 år sedan. Det finns fortfarande en del kvar. Tyvärr inga påskkort. Hittar inte heller några påskkort i ett album jag har sparad. Endast julkort och grattishälsningar.

[GIKmio]
0

#3 Jag målade påskbrev i skolan som jag stoppade i kuvert och skickade till morfar, farmor och föräldrarna. Istället för påskkort. Vem som betalade portot minns jag inte 🙂

• Redigerat 2022-03-04 11:59 av [GIKmio]
Carmarino
0

#8: Hittade ytterligare ett påskkort i gömmorna. Ska försöka komma ihåg att scanna det innan påsk. 😊

[GIKmio]
0

Någon som skickat påskkort under flera decennier och som har tänkt skicka i år igen ? Börjar bli dags nu snart..

Carmarino
0

Kommer inte att skicka några påskkort, men jag ska försöka komma ihåg att scanna det enda jag har kvar oscannat så att jag kan visa det här till påsk. 😊

Carmarino
1

Nu har jag scannat även mitt enda kvarvarande påskkort. Det är från 1976.

Glad Påsk! 🐣🐥🐤

Cojimar
0

#13 Roligt kort! 👍 😁

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

• Redigerat 2022-04-16 12:22 av Cojimar
Carmarino
1

#14: Ja, och framför allt lite ovanligt. Trodde först det var "efterdyningarna" av 1968 som inspirerat till det, men såg sedan att det faktiskt är "julkortens drottning" Jenny Nyström som ritat det. 😊

[GIKmio]
0

Och 65 öre frimärket 👍🙂

Carmarino
0

#16: Ja, det är ju några år sedan. 😄

Caeli
1

IMG_20220416_115152.jpg

Caeli
1

#18: Litet påskkort ritat av Curt Nyström som var Jennys son. Frimärket som sitter på är grönt 5 öres med Gustav V.

(Den här infon skulle hängt med bilden men det blev inte så. 🙂)

Carmarino
0

#19: Huvudsaken är att den kom med i alla fall. 😊

Fornöga
1

Här kan man läsa om och se på påskkort från förr.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Carmarino
1

#21: Trevligt. 🐣🐥

Är det någon som har fått något påskkort i år?

Fornöga
1

#22 Nej, jag har varken skickat eller fått något, åtminstone inte postalt. Har inte kollat SMS och mejl på några dagar, kommer det någon påskhälsning är det nog den vägen numera.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Carmarino
0

#23: Samma här.

Fornöga
1

pask.jpg

2026 Ingen fart på postkortskickandet på låda och inte heller i tråden, men här har jag plockat fram ett kort ur gömmorna. Tyvärr odaterat, men sannolikt från åren kring näst senaste sekelskiftet.

P.S. Påskafton infaller lördagen den 4 april i år.

• Redigerat 2026-03-28 18:00 av Fornöga
Carmarino
1

#25: Nej, jag har inte fått några fler, men jag har heller inte skickat några själv.

Fornöga
1

#26 Det är nog inte så många som skickar påskkort längre. Däremot distribuerar väl påskkärringarna påskbrev i vanlig ordning. (#2 #3)

Påskbrev Kanske har du själv känt pirret i magen när du smyger fram till grannens hus på skärtorsdagen eller påskafton med påskbrev i förklädsfickan? Ingen får se dig när du… Läs mer »Påskbrev
  • Redigerat 2026-03-28 19:34 av Fornöga
Carmarino
1

#27: Har inte sett några påskkärringar heller på många år.

Fornöga
2

Här är en del påskkort från den tid då man faktiskt skickade sådana.

Förr var påskkort lika vanliga som julkort – och skapades av skickliga konstnärer som Jenny Nyström! Spana in de här guldkornen från förr.