Musikinstrument
Det är och har varit mycket nostalgisk musik. Men hur var det för er att själva utföra musik? Spelade ni något musikinstrument som unga? Det enda musikinstrument jag spelade var blockflöjt på lågstadiet. Men det gjorde alla i klassen under lektionstid. Men jag minns att en farbror brukade spela munspel och dragspel för mig som barn. Därför väcks många minnen när jag hör dessa idag. Jag ville lära mig spela men det blev aldrig så.
Jag spelade blockflöjt i mellanstadiet och i högstadiet hade jag gått över till altflöjt. (Detta var alltså utanför skoltid. På musiklektionernq så var det gitarr och marackas som gällde).
Skulle gärna ha lärt mig att spela dragspel eller något stråkinstrument utöver flöjt.
Men är aldrig för sent att lära sig.
Är mest sugen på saxofon, dock. 🙂
- Redigerat 2022-03-01 16:20 av [Moon AppleGrey]
Spelade blockflöjt på mellanstadiet. Det var efter skoltid, och jag övade en del hemma också. (Har både blockflöjten och läroboken kvar.) Fast jag tröttnade rätt snabbt och var inte med på så många lektioner. I slutet av terminen fick jag veta att vi skulle spela i kyrkan på skolavslutningen, så då fick jag öva väldigt mycket. Var väldigt nervös för att jag inte skulle komma ihåg hur jag skulle spela, men vad jag minns gick det bra. Tror inte jag spelade fel åtminstone. 😅
Spelade även lite piano, men lärde mig aldrig riktigt. Så jag klarade bara av att spela med en hand - förutom tre sånger som jag övade in med bägge händerna. Lärde mig dem utantill, för jag klarade inte av att läsa noterna samtidigt som jag spelade. Vill minnas att den ena av dem var Ack Värmeland du sköna. 😊
Min farfar spelade också munspel ibland, har jag för mig. I yngre dagar spelade han även fiol. Hans äldste bror mer eller mindre tvingade alla syskonen att spela ett instrument nämligen. Enligt min mor så spelade farfar bra, men jag hörde själv aldrig honom spela. Vet inte om han inte tyckte det var så roligt egentligen, och att det var därför han inte ville öva tillräckligt ofta för att hålla uppe kunskapen.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#2: minns att vi flöjtar vid ett tillfälle hade "konsert" för de boende vid ålderdomshemmet som låg strax intill vår skola. 🤭
#3: Min flöjt ligger faktiskt i en kasse bara några meter ifrån där jag sitter nu. Får försöka komma ihåg att ta upp den och fotografera den. Just nu är ljuset lite för dåligt för fotograferande.
Minns att jag var hemma och sjuk en gång och passade då på att öva på blockflöjten, sittande i sängen. Det dröjde inte länge förrän bägge våra katter kom och hoppade upp i sängen och såg väldigt bekymrade ut. De trodde tydligen att jag hade väldigt ont, eftersom jag pep så mycket. 😂
Det visade sig dock vara ett effektivt sätt att kalla in katterna när de var ute och sprang. Tog av munstycket på blockflöjten och blåste bara i det (öppnade förstås dörren ut först). Vilken fart det blev på katterna. Det var sällan det tog mer än någon minut innan de kom inrusande genom dörren. 😸
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Jag hade nog inget intresse ändå är flera av släkten på min fars sida musikaliska. En spelade i ett dansband som ung. Mer på hobbynivå med spelningar enbart på privata fester eller firmafester. En del barndomsvänner spelade i diverse hårdrocksband med det lades ned efter några år.
#5: Samma här. Det var många i släkten på farfars sida som spelade i lokala orkestrar. Min bror var med i ett band och de hade sin replokal på vinden i huset där vi bodde. Jag fick testa både trummorna och basgitarren, men tyckte inte något av dem var särskilt kul. 😊
#4: nä, vad kul ändå. Katter är underbara. 😸
#7: Ja, de var roliga på många sätt - inte bara när det gällde blockflöjten. 😊
#4. 🤣😸😹
Bra råd att få in utekatter med! Skaffa en blockflöjt!🤣
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
- Redigerat 2022-03-01 20:21 av Tarotstollan
#9: Vet bara inte om det funkar med alla katter. Har inte haft utekatter sedan dess. Men om det är någon som har både utekatt och blockflöjt, testa gärna så vi får veta. 😄
Här är min blockflöjt, komplett med fodral och lärobok. 😊
Munstycket har spruckit lite, så jag har fått limma det. Har inte testat, men jag misstänker att det inte går att ta av det längre. Det är dock fortfarande ljud i flöjten, men jag tyckte inte det blev någon större skillnad när jag täckte en del av hålen. Testade dock inte så länge. Ville inte störa katterna. 😄
När jag tog upp den ur kassen så såg jag att det låg en massa vykort och julkort där också - plus ett påskkort. Så nu har jag ännu mer att scanna. 😅
- Redigerat 2022-03-02 12:49 av Carmarino
På skolans musiklektioner fick vi ibland testa på diverse musikinstrument. Maracas kanske verkar lätt men precis som att spela trummor gäller det att hålla rytmen.
Jag spelade blockflöjt.
Sedan så spelade jag piano i 6 år. Privatlektioner som var vedervärdiga. Efter de åren insåg nog mina föräldrar att jag inte var någon talang precis och jag fick sluta. Jag kan i alla fall läsa noter😉
Jag har också spelat gitarr utan större framgång 😃
/Maria
#12: Vad jag minns så var maracas och tamburin till för de elever som absolut inte kunde/ville lära sig något annat instrument, för spela det skulle alla. 😉
Har ett vagt minne av att vår skola fick besök av Ahmadu Jah (Neneh Cherrys och Titiyos far) och hans grupp. De åkte bl.a. runt till skolor i Sverige och spelade afrikansk musik, där eleverna fick spela med - och då företrädesvis med maracas och tamburin har jag för mig. Minns dock inte vad jag fick spela, men tror det var maracas. 😊
Om man bortser att spela rockmusik och dansmusik etc. så minns jag att det var några jämnåriga som brukade spela i kyrkan vid högtider och även spela i musikkåren.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
"En äkta gentleman är en man som kan spela dragspel men som väljer att avstå," sade Sten Broman på sin tid.
Till skillnad från flöjten har dragspelet ingen mångtusenårig historia, det uppfanns på 1820-talet (länk)- "varför?" har väl en del undrat, med Sten Broman i spetsen. Men i rättvisans namn finns det också annan syn på detta instrument, vilket nog kan komma fram även i denna tråd.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2025-06-28 09:51 av Fornöga
#16: Både Benny Andersson och Ted Gärdestad är/var ju dragspelsentusiaster, så helt värdelöst kan dragspelet knappast vara. 😊
#17 Nej, det finns många goda ambassadörer för instrumentet Kikki Danielsson hör också till dem.
Dragspel och kungahus är väl ingen självklar kombination, men vår drottning lär ha varit en duktig dragspelare som ogift, fast det finns inte längre så många källor på det. Här är åtminstone en bilddokumentation.
- Redigerat 2025-06-28 10:23 av Fornöga
Dragspel är ju inte enbart förknippat med folkmusik och lättsam underhållning, det finns även en mer klassisk användning av instrumentet. Det arrangeras VM för dragspelare och förra året togs en grenseger hem av en svensk 21-åring.
- Redigerat 2025-06-28 13:27 av Fornöga
Nej, dragspel betyder inte bara "gammeltjoa".
En musikant som tagit instrumentet in i andra musikaliska landskap, är Sivuca .
Jag vill minnas att han spelades en hel del i radion förr…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Signe Gustafsson, "drottningen av Bälgien".
Av en händelse hörde jag ett program på P1 nyligen (hittar ingen länk) om svenska kvinnliga dragspelare, och det var bedrövligt att höra hur de fick stå tillbaka. De var många som reste runt och spelade vid olika tillställningar, men få av dem fick chansen att spela in skivor. Svenskt visarkiv har skrivit dessa pionjärers historia.
- Redigerat 2025-06-28 18:15 av Fornöga
Sedan finns det ju musettedragspelet. Ingen favorit hos mig, trots att jag gillar säckpipa. 😊
#22 Tycker att det har sin charm, om man undviker att överdosera. 😊
Ett instrument med en kort karriär var tubonen , om någon nu minns den….
Den uppfanns och marknadsfördes av firma Joh Mustad AB, Göteborg, och man försökte skapa en hype kring instrumentet under 60-talets andra hälft, och bilder av kända musiker, poserande med tubonen, spreds förhoppningsfullt.
Tubonen syntes, under en period, i varje musikhandlares skyltfönster, och ett och annat dansband kunde faktiskt synas med instrumentet, under den "hetaste" tiden.
Dock försvann den ganska snart, först från marknaden, och därefter från det kollektiva minnet…🙂
Tubonen var faktiskt ett ganska trist, och ganska begränsat instrument, som inte tillförde något som inte redan fanns…
- Redigerat 2025-06-28 20:34 av Bo§e
#24: Det har jag helt missat. Kan inte minnas att jag hört talas om tubonen någon gång. Däremot hade jag en melodika har jag för mig. Det var dock en lite enklare variant med bredare munstycke.
Det här svenskbyggda instrumentet gjorde sensation när det dök upp på YouTube för tio år sedan. Det lär dock aldrig bli så att det kommer att finnas ett i varje hem…😁
#26: Den ser lite komplicerad ut. 😊
#27 Ja, det är nog lika bra att hålla sig till Mekano. 😉
#26: Analogt så det förslår…! 🙂
En tidigare, nära släkting till instrumentet är vevpositivet .
#25: Ja, melodikan får vi inte glömma. Jag minns flera varianter av den. En version var försedd med en slang att blåsa i…
Det enkla instrumentet Kazoo , dyker också upp i minnet…🙂
#30: En kazoo hade nog nästan alla ungar förr. 😊
#29: Tror jag har sett en positivhalare en gång, men jag är inte helt säker. Mitt minne kan spela mig ett spratt, för jag har inga klara minnesbilder, så jag kan lika gärna ha sett en på tv eller bio.
#31: Någon kazoo hade jag inte som barn, men jag lärde mig att spela på kam , vilket bygger på samma teknik…🙂
#33: Det lyckades jag aldrig lära mig, men jag vet att jag försökte. Däremot var jag rätt bra på att vissla med hjälp av ett grässtrå vill jag minnas. 😊
Hagström grundades av Albin Hagström 1925 och upplöstes 1983. Deras dragspel och gitarrer blev vida spridda, och elgitarrerna har spelats på av många världsartister. En fast utställning på Dalarnas museum visar företagets historia och instrument från deras produktion visas där.
Hagström återuppstod som varumärke i ny regi 2006. Inledningsvis tillverkade man instrument i Asien, men 2020 påbörjades åter tillverkning i Sverige. Det finns en dokumentär (53 min.) om företaget på YouTube. (Kortisen i bildrutan ovan har inget samband med den.)
- Redigerat 2025-06-30 09:51 av Fornöga
The Nitzsche-phone
Instrumentet som aldrig fanns.
På ett tidigt Rolling Stones-albums baksida, kunde man läsa att detta mystiska instrument skulle ha använts i vissa låtar, vilket givetvis ledde till undran och spekulationer bland oss unga.
Något svar på frågan fick vi dock aldrig.
Kanske någon ny, genial innovation av Jack Nitzsche , som ju medverkade vid många av "Stenarnas" tidiga inspelningar…?
Idag, i sökmotorernas gyllene era, går inga gamla hemligheter säkra, och ett citat av dåvarande managern Andrew Loog-Oldham lyder:
I made that up for the credits on those Stones albums—it was just a regular piano (or maybe an organ) mic'd differently. It was all part of this package that was created around the Stones. People believed it existed. >>
🙂
- Redigerat 2025-06-30 11:05 av Bo§e
#37 Så gick det med den sägnen…😏
#35 Hagströms är inte det enda bidraget till musikkonsten från Älvdalen. Apropå flöjt och pipa som det skrevs en del om i trådens inledning: att den folkliga spelpipa som är förknippad med fåbodkulturen heter "spilåpipa" kan vi tacka älvdalingarna för, det är deras dialektala benämning av pipan som blivit den förhärskande. Inte oförtjänt- bygdens folk har fört spilåpipans arv vidare genom många generationer. Och nog känns väl de ålderdomliga tonerna hemmastadda i sommarnattens musik och mystik?
- Redigerat 2025-06-30 21:33 av Fornöga
#24 Tubon förekommer på den här videon om jag inte tar fel.
- Redigerat 2025-07-08 14:22 av Fornöga
#40: Nej, det är ingen tubon i klassisk mening.
I och med syntharnas intåg, uppfanns en rad "nya" instrument, däribland olika sorters "handhållna tangentbord" som det vi ser i videon.
Vid det laget hade begreppet "tubon" sedan länge fallit i djup glömska, så det var fritt fram att uppfinna konceptet på nytt, men i en helt ny elektronikmiljö…
#41 But no tubon. 😉
#40-42: Göteborgsföretaget Joh Mustad AB var litet för tidiga med sin vision, som aldrig hann "lyfta" ordentligt.
Dock kan jag tänka mig att "ur-tubonen" idag är efterfrågad i samlarkretsar….
#43 ff Mustad (injkusive avknoppningar och återköp) verkar ha (haft) många strängar på sin lyra så att säga, med margarin, hästskosöm och- tubonen. 😮
- Redigerat 2025-07-08 15:14 av Fornöga
En krämvit Gibson SG från 1979 som Broder Daniels sångare Henrik Bergren lagt ut till försäljning på Tradera betingade ett pris av 320.000 kronor.
När vi nu har skärskådat Hagströms, krossar vi Atlanten, och lyfter fram en annan instrumentmakare som tillhör det förflutna, men med en djup förankring i musikkulturen: The Harmony Company.
Företaget var verksamt 1892 - 1975, i Chicago USA, och tillverkade gitarrer av olika slag, och senare även förstärkare, högtalare m.m.
Elgitarrerna höll sig i ett lägre prissegment än de mer kända konkurrenterna, och sades vara något slags "fattigmans-Gibson".
Dock var kvaliteten fullt godtagbar, och Harmony-gitarrerna blev ett slags instegsinstrument för många unga musiker.
I äldre bildmaterial, kan den skarpögde t.ex. se Keith Richards, Dave Davies m.fl traktera gitarrer som Harmony "Meteor" och andra modeller, som inte sällan hade rymdinspirerade namn.
Själv äger jag en något bedagad, men fullt spelbar Harmony "Rocket", tillverkad 1966. (bilderna)
Den formligen osar av "gamla tider", såväl visuellt- som akustiskt.
De tre pickupernas kromade höljen med sina mässiingsgaller sänder tankarna till dollargrinen från en svunnen epok…🙂
Harmony-gitarrerna är dock inte särskilt heta på samlarmarknaden.
Även där går de i "budgetklass", i likhet med Framus, Höfner m.fl….
#46 Vackert instrument, oavsett värde.
Konserten Outlaw Music Festival som skulle ha avhållits i Oklahoma har ställts in på grund av oväder. Willie Nelson, 92, skulle ha medverkat och nu uttrycker fans oro över hur det gått med- inte Willie, utan hans artefakt "Trigger", gitarren. Willie har meddelat gitarrens fans att den befinner sig utom fara.
Källa.
#48: Still going strong - både Willie och gitarren. 😊
En ikonisk gitarr av märket Gibson Les Paul Standard från 1959 har hamnat i en "vårdnadstvist" mellan den tidigare Stonesmedlemmen Mick Taylor och Metropolitan Museum of Art i New York. Taylor säger att gitarren med smeknamnet "Keithburst" stulits från honom 1971, medan museet uppger att den ingår i en större samling som har donerats till dem och att dess ägarskapshistoria är dokumenterad.
Förutom Mick Taylor har "Keithburst" även begagnats av Keith Richards, Eric Clapton och Jimmy Page.
En tråd om musikinstrument känns inte komplett utan att steel pan/oljefat omnämnes. För den som vill veta mer om instrumenten och dess ursprung kan Wikipedia rekommenderas, här får musiken tala genom Trinidad All Stars som släpper loss i Curry Tabanca.
- Redigerat 2025-10-05 22:55 av Fornöga
#51: Att tillverka, och stämma dessa steel-pans är en bedrift i sig.
Att sedan traktera dem, som man stundom får uppleva, är beundransvärt och njutbart….🙂
#51: Även andra material än plåt, kan förmedla ljuv musik….
Skedar däremot framkallar kanske inte någon ljuv musik, men icke förty är det ett spännande instrument, liksom de utövare som trakterar instrumentet- som Abby Roach, eller "the Spoon Lady" som är det artistnamn hon bär. Tycker mig minnas att jag läst någonstans att Nils Ferlin kunde plocka fram skedarna och dra en låt när andan föll på.
#54: Jag tycker mig också ha hört ryktet om Nils Ferlins färdigheter med "sked". Källa dock okänd….
Väl inne på området "redskap", får vi inte glömma denna gamla tradition…
🙂
- Redigerat 2025-10-05 23:33 av Bo§e
- Redigerat 2026-01-26 23:13 av svenake
- Redigerat 2026-01-27 03:56 av Carmarino
Min farfar var en hejare att spela på såg.
Det var riktigt vackert.
/Maria
Om man inte har något instrument kan man "spela" tungstepp.
https://www.youtube.com/watch?v=Aek6Wrz6_64&list=RDAek6Wrz6_64&start_radio=1
- Redigerat 2026-01-27 09:15 av svenake
Har inte haft särskilt många instrument. Fick en leksaksgitarr när jag var barn. Tror den gick att spela på, men jag lärde mig aldrig det. Visste inte ens hur man skulle hålla den, så jag vände den så att halsen var nedåt. 😁
Sedan fick jag en melodika, men det var barnvarianten med färgade tangenter. Minns inte om jag lärde mig spela på den, men jag tror att jag åtminstone kunde spela det som fanns i medföljande häfte. Där var noterna färgkodade för att man skulle veta vilken tangent man skulle trycka på. Gissar att den gick sönder, för jag har inte kvar den.
Däremot har jag min gamla blockflöjt kvar. Det är fortfarande ljud i den, trots att munstycket är lite skadat. Det var på den tiden alla skulle spela något i skolan, och de flesta valde blockflöjt. Slutade dock gå på lektionerna efter ett. Tror jag blev sjuk, och sedan tyckte jag att jag kommit så långt efter att jag inte kunde komma ikapp. Efter ett par månader fick jag veta att det var obligatoriskt för alla elever i gruppen att spela på skolavslutningen i kyrkan. Så det blev några nervösa veckor med intensiv övning. Tack och lov var vi många, och jag skulle inte spela solo, så mina eventuella missar hördes nog inte. 😁
Slutligen hade jag ett piano, som jag fick köpa billigt av mina kusiner. Lärde mig hjälpligt att klinka fram melodier med en hand. Sedan övade jag mig så att jag kunde spela tre låtar med bägge händerna. Minns bara Kristallen den fina, men vilka de andra två var har jag glömt. Min mor tyckte ändå det var mysigt när jag klinkade fram lite julsånger i december. Den enda jag kommer ihåg att jag spelade var Nu tändas tusen juleljus. Den övade jag mycket på, för jag skulle spela den på skolorgeln när vi hade julavslutning. Lärde mig i alla fall tillräckligt med noter för att kunna spela de enkla låtarna.
#61: Är det ditt eget?
#62: Ja. Har två som är spelbara, och två under evig renovering.
#63: Kul. 👍😊
Keith Richards spelar på Riksäpplet.
Men vad säger Fornminneslagen? 🤔
- Redigerat 2026-04-12 16:47 av Fornöga
#65: Fantastiskt…👍
Men var det verkligen Keith som spelade på "smakprovet"…?
Det kändes inte riktigt som hans "fingerprint", men alla blir vi ju äldre, och jag kan ha fel…🙂
#65: Det sägs bara att han "kommit över en bit av skeppet", men inte hur. Fast om det hade varit på olaglig väg hade han nog talat rätt tyst om det.
#66: Nej, jag tror att ljudet är inspelat när Jim Herlin provspelade den innan leverans.
#68: Tror jag också….
#67 En hembygdsgård i Södermanland har tydligen agerat mellanhand, enligt TV4 Nyheterna.
#65: Det finns fler snarlika exempel:
Två gitarrer byggdes av plankor från Muddy Water's barndomshem i Stovall Plantation, Clarksville, Mississippi.
En av dem ägs av Billy Gibbons, ZZ Top, och den andra hamnade som donation i Delta Blues Museum.
- Redigerat 2026-04-12 17:29 av Bo§e
Och nu håller jag på att bygga en Psalmodikon.
#70: Men det framgår inte hur hembygdsgården hade fått tag i virket.
#72: Är det av trä från Vasaskeppet? 😉😁
#72: 👍 Dela gärna med dig av ditt bygge…
#75: Bra idé! Gör gärna en egen tråd om bygget om du vill.
"Lord Lajban" som Sven-Åke nämner i ett färskt inlägg på Visans värld-#2 spelade på några musikinstrument som kanske passar bra att nämna här, även om vi inte får höra dem.
Ture Ivar Dahlberg som var hans dopnamn omnämns bl.a. så här på Wikipedia: "Han uppfann flera udda musikinstrument, däribland "skiftarren", en jättestor skiftnyckel som han försåg med strängar och spelade på, samt "dyngbasen", en dynggrep omvandlad till elbas avsedd för "agri-kulturell" musik, och till sist ett litet fantasiinstrument som figurerar på baksidan på skivan Den blå sjåvven och som kallades för en "katarr", det vill säga en korsning av en kavaj och en gitarr.[2][3][4] Dahlberg ligger begravd på St. Kierans kyrkogård i Kilkenny."
Tror faktiskt att man kan höra skiftarren på "Säg vad blir det av oss när vi dör"
Har 2 ex av "Den blå sjåvven" Gillar flera av låtarna på skivan!
Om vi vidgar begreppet "musikinstrument" en aning, får vi inte glömma Thomas Funck, som vid sidan av sitt gitarrspel, ofta skapade olika ljudillustrationer med hjälp av diverse vardagsföremål, samt jobbade med innovativa inspelningsmetoder, som då låg i utvecklingens framkant…
🙂
Bastuban, av den stora modellen som man "kliver in i", även kallad Sousaphone, har hittat sin egen nisch, vid sidan av mässingsorkestrarna.
"Arméer" av sousafonister utkämpar veritabla fältslag, där precision, skicklighet, och inte minst mäktighet bedöms.
Jerikos Murar månde bäva…..🙂