Nostalgi iFokus

Nostalgi

Läst 106 ggr
Condor
2

Nostalgi hjälper mot smärtor

Att betrakta nostalgiska bilder och tänka på minnen från förr leder till att smärtor uppfattas som mindre starka. Det visar den här studien som är peer reviewed och publicerad i "Psychologi today".

https://www.psychologytoday.com/us/blog/the-athletes-way/202203/how-nostalgia-relieves-pain

Viewing nostalgic photographs decreases activity in the brain's pain centers.
Carmarino
1

Ja, det är lätt att glömma smärtan när man tittar på gamla bilder eller saker - eller läsa gamla brev och vykort. Har märkt det själv.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[GIKmio]
1

För mig hjälper nostalgi mot inre smärta. Lindrar depression och ångest att höra musik och se klipp från en tid då det mesta var tryggt och problemfritt.

Carmarino
0

#2: Ja, det hjälper mot all sorts smärta.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Tarotstollan
1

För mig är det precis tvärtom, det mesta väcker upp sådant som gör mig ledsen, i alla fall när det gäller fotografier så då mår jag ännu sämre.
Musiken ger bättre feeling!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
1

#4: Vi har ju alla olika erfarenheter så självklart är det inte alla som mår bättre av nostalgi. Man får välja det man mår bra av och undvika resten. 🤗

Fornöga
1

2024 Smärtlindring i annan en bemärkelse skriver kulturskribenten Sanjin Pejkovic om på GP Kultur. Trettio år efter flykten från krigets Bosnien Hercegovina köper han saker som påminner honom om barndomens hemland.

"Förlusten av ett land är inte så dramatiskt som det låter, det framstår mest som abstrakt. Förlusten av ett sammanhang är dock mer kännbar. Så för att försöka hitta mina tonårssammanhang började jag åter köpa fysiska existensbevis i form av föråldrade tidningar, serier och musik, LP-skivor, kassettband, böcker. Det är sällan jag öppnar dessa lådor och skåp. Men tanken på deras existens gör mig lugn. Kaotiska minnesbilder nerpackade i, för ändamålet perfekta och prydliga IKEA-lådor."---

"Trettio år efter vår ankomst till Sverige köper jag fortfarande spår och föreställningar om ett lyckligare förflutet. Trettio år – en livstid och ett fåtal ögonblick av lycka, sorg, extas och nedstämdhet. Ett helt liv inkapslat i plastpåsar och lådor gömda här och var i lägenheten. En labyrint och ett minfält av nostalgi."

Läs artikeln i sin helhet här. (Den är inte prenumerationslåst f.n.)

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Något har hänt med nostalgin som tillstånd. Från att ha setts som en sjukdom som gick att bota finns det nu ingen tröst för den som saknar det förflutna. Det skriver Sanjin Pejkovic, som trettio år efter sin flykt till Sverige fortfarande köper saker som påminner honom om barndomen i hemlandet.
  • Redigerat 2024-06-22 10:34 av Fornöga