Österikisk och Schweizisk Nostalgi
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vi har gått gått genom amerikansk, kanadensisk, australiensk, nya zeeländsk, brittisk, svensk, dansk, finsk, fransk, spansk, tysk, benelux nostalgi m.m. Nu dags för Österrike 🇦🇹 och Schweiz 🇨🇭
Johann Hans Hölzel (1957-1998) var en österikisk sångare och artist. Mest känd under artistnamnet Falco.
- Redigerat 2022-04-14 19:05 av [GIKmio]
#0: Den är bra. 👍
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Opus från Österrike bildades i början av 70-talet och fick denna megahit i mitten av 80-talet till vissas glädje och andras förtret 😎
- Redigerat 2022-04-14 19:12 av [GIKmio]
Österrikes vinnarlåt i Eurovision 1966 - Udo Jürgens med Merci, Cherie.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag som är uppvuxen med amerikanska actionfilmer vet att Dolph är från Sverige, Jean-Claude från Belgien och Arnold är från Österrike. Arnold är väl numera amerikan och varit guvernör. Men med österikiskt hjärta och brytning när han pratar 🙂
Jag vet att det fanns ett hårdrocksband från Schweiz som vara populära under 80-talet som heter Krokus. Bara hört lite av dom då jag är med i en grupp på Facebook för hårdrockare..
#0 En hit av Falco från 1985 i en låt där tyska och engelska blandas där 19-åriga Jeanny är försvunnen.
#6: Har för mig att denna spelades i ett avsnitt av den tyska kriminalserien "Der Alte", men jag har inte lyckats hitta något "bevis" på det. Bra låt oavsett vilket.
Eurovision Song Contest är ju numera en jätteapparat, men 1956 då tävlingen sändes första gången, från Lugano i Schweiz, var det bara sju deltagare. Kanske inte så oväntat då att det skulle bli hemmaseger genom Lys Assia, och låten hette "Refrain". Lite annorlunda tongångar mot idag…
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
- Redigerat 2025-12-10 20:21 av Fornöga
Yello bildades i Zürich i Schweiz 1979. The Race har man hört i olika sammanhang genom åren.
Den här låten får inte saknas inom österrikisk nostalgi och popkultur. Wolfgang Ambros är genom tiderna den mest populära popsångaren i Österrike. Man kan betrakta honom som "godfather of pop i Österrike. Han sjöng bara på tyska och wiener dialekt och han var lokomotivet framför alla andra som följde.
Han blev berömd 1971 med hans legendära låt "Da Hofer". Den är en sorts parodi på folk som betecknas som filister. De hittar ett lik på gatan och så klart vet alla vem som är mördaren. Mördaren är Hofer som bor i "20-Haus". Han som inte har några vänner och som ingen gillar. Folk tycker att han ser misstänkt ut och det måste vara han som är mördaren. Sen går de till hans lägenhet för att lyncha honom. De bonkar på dörren och skriker "kom ut din mördare" och "nu får du betala för ditt brott". Men sen kommer husmästaren och säger till folk att dom inte ska störa husfreden, för Hofer är inte mördaren utan liket.
Innan Hansi Hölzl gjorde sin solokarriär som Falco sjöng han bland annat för ett band som hette "Drahdiwaberl". Där här är låten som han blev känd med.
"Ganz Wien" är en låt som han hånade drogscenen i Wien med när de tunga drogerna började att sprida sig i Wien i början på 80-talet.
Texten börjar med:
Han går på gatorna
Säg inte var
Hjärnan full av heavy metal
Och hans lever är sönder
Hans ådror är öppna
Och det luktar formalin
Allt detta gör honom ingen sorg
För att han är i Wien
Hela Wien är idag på heroin
😄
Det finns ockå en version på engelska so heter "that scene".
#11 Falco eller Falcao som jag först skrev och var tvungen att redigera. Falcao var en annan lirare 😎.
Han var oerhört populär i mitten av 80-talet då vi hade klassdiscon på mellanstadiet.
#12:
Ja han är den enda österrikiska popsångaren som blev en stor stjärna i hela världen. Annars var det bara Opus som med en enda låt blev känd internationalt.
Strax före Falco dog kom hans låt ut som heter "out of the dark", där han sjunger (översättning) "måste jag dö för att leva?" Det fanns mång funderingar om att bilolyckan skulle ha kunnat vara självmord. Vid hans begravning var det hells angeles som bar likkistan.
Robert Miles, född som Roberto Concina 1969 i Fleurier i Schweiz, död 2017 på Ibiza. Hans största framgång var låten Children från 1996.
Den här får inte saknas inom österrikisk nostalgi. Harri Stojka är nog Österrikes bästa gitarrist. Han kanske inte är lika populär och interntaionalt känd som t.ex. Falco, för att han inte gör kommerciell musik, utan t.ex. jazzrock och jazz. Men eftersom han är Roma spelar han också deras traditionella musik. Han hade sina bästa tider under 80- och 90-talet.
Han brukade ibland spela och även vara gäst i ett diskotek i Wien som jag också brukade gå till på 80-talet. Det var ett diskotek för folk som lever lite utanför samhället. En gång när han spelade där var Fank Zappa där som gäst. När han hörde Harri spela gitarr villa han ha med honom i hans band, men Harri sa nej.
Här är ett exempel på hans fantastiska gitarrspel.
En till av österrikes "Jmmy Hendrix", dvs. av Harri Stojka. Han är nog lika bra som Jimmy Hendrix.
#16 Kul att se vad som är nostalgi och ihågkommet i andra länder. Mycket som väcker nostalgi och minnen här i Sverige har man inte hört talats om nere i Österrike heller.
#17:
Här i Österrike är det bara de mest kända i Sverige som även är kända här, t.ex. ABBA. Därför förväntar jag mig inte att Harri Stojka är känd i Sverige heller. Han skulle ha kunat bli världsberömd med sitt gitarrspel, men han är på något sätt så integrerad i Wien och dess (underground)kultur och i hans Roma familj (hans brödrar gör också musik,) att det för honom inte var föreställbart att ge upp allt det där och spela i Frank Zappas band i USA. Han är ingen som strävade efter rampljuset.
Inte ens i Österrike känner alla honom. 😄 Men speciellt i låten i inlägg 16 ser man att han kan mer än vad han är känd. Jag gillar den låten.
Niki Lauda (1949-2019) österikisk formel-1 förare som blev världsmästare tre gånger. Som barn hade jag en leksaksbil som var identisk med Laudas formel-1 bil som jag byggde en bana i sandlådan med . Ett klipp från en dag på jobbet med Lauda .
#19:
Härliga Formel 1 bilar på den tiden. En helt vanlig "hederlig" ratt. Idag har man en hel dator som ratt med en massa blinkande ljus.
#20 Han kraschade i Tysklands GP 1976 och det var nära att han strök med, men överlevde med svåra brännskador.
#21:
Jo, jag vet. Jag såg honom ibland på tiden som jag jobbade på flygplatsen i Wien. En gång var jag med en kollega i en resturang som hette "Jet In". Vi satt vad baren och drack var sin öl. Brevid oss en tjej som hette "Niemetz" i efternamn. Hon var dottern av ägaren av företaget som tillverkar "Schwedenbomben". Vi satt och skojade med henne och just då kom Lauda in, som kännde tjejen. Han sa till oss att vi ska sätta oss till hans bord, men vi stannade vid baren.
En gång blev en annan kollega nästan påkörd av Lauda när han for med sin BMW. Kollegan kom in till kontoret och sa helt chockad att Lauda kör som ett vildsvin och nästan körde på honom. 😄
Lauda hade sin egen airline på den tiden (Lauda Air). Han var känd so slavdrivare och en som betalar dåligt. Han gick själv och kollade om flygplanen var bra rengjorda. Han testade med fingret och om det var damm på fingret fick personalen på moppo.
Denna schweiziska melodi och dans har sitt ursprung från 1957 under namnet chip-chip skapad av underhållaren och dragspelaren Werner Thomas. I början av 80-talet blev chip-chip populär i Sverige som fågeldansen.
- Redigerat 2022-05-03 17:01 av [GIKmio]
#18: Vet att jag hört namnet Harri Stojka för länge sedan. Googlade lite och hittade den här: Get Down - Harri Stojka Express
#24:
Tack för den. Man kan inte höra sig mätt på hans gitarrspel. Även som människa är han en stor personlighet. Han är så nära publiken att han är "en av dom" och inte "han och publiken" om du förstår vad jag menar.
Här är ett exempel på en låt som han skrev bara på skoj, för att publiken och han ska ha roligt tillsammans. Han sjunger den på Wiener dialekt och det förekommer uttryck som är typiska för underground scenen i Wien, så "vanligt folk" förstår inte mycket av det, även om de kan tyska. Men man ser hur roligt dom har det. 😁
Låten heter "bau no wos au", vad som är ett dialekt uttryck i underground scenen för en uppmaning till att bygga en till braja. 😁😄
Jag tänkte, att aktuellt just nu i krigstider, kanske talet som Österrikes dåtida statsminister Leopold Figl höll till julen efter kriget den 24.12.1945 passar bra.
Översättning:
Jag kan inte ge er något i till jul.
Jag kan inte ge er ljus för granen, om ni ens har en,
ingen bit bröd, inget kol att värma er med, inget glas att skära i (kommentar, för att alla fönsterrutor var söndriga).
Vi har ingenting!
Jag kan bara be er, tro på detta Österrike!
- Redigerat 2022-05-17 15:19 av Condor
Arnold aus Thal in Österreich. Hur mycket har inte han bidragit som actionhjälte till mig och andra nostalgiskt sett som såg honom i både ungdomen och barndomen på film.
- Redigerat 2022-06-03 18:33 av [GIKmio]
2025 Det var ett tag sedan det skrevs något i denna tråd, men bättre sent än aldrig! I dagarna står det klart att Schweiz vill att joddlingen upptas på Unescos kulturarvslista, och ansökan skall behandlas den här veckan. Ovan är det Jodlerklub Wiesenberg som bjuder på skön stämsång och joddling.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)