Grattis Jan Malmsjö, 90 år
Allkonstnären Jan Malmsjö föddes i Lund den 29 maj 1932, bodde några år i Trelleborg men flyttade sedan till Malmö, där han växte upp.
För rätt många år sedan blev jag bjuden att se hans liveshow på Börsen i Stockholm. Vad jag minns tyckte jag den var bra. Köpte i alla fall skivan med låtarna därifrån. 😊
Tror nog att alla över 40-50 år har åtminstone något minne av honom, för han har gjort otroligt mycket under sin långa karriär.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2022-06-18 10:20 av Carmarino
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En passande låt, dagen till ära.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
Den här hör också till en av hans bästa.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
På SVT Play finns ett program med intervjuer och glimtar från Jan Malmsjös karriär.
Ett nära och öppet porträtt av den ovanligt mångsidige skådespelaren Jan Malmsjö. För snart 20 år sedan följde filmaren Birgitta Zachrisson skådespelaren under några månader och hittade fantastiska framträdanden i tv-arkivet, både sång- och dansnummer och dramatiska roller, och därtill en sökande människa med behov av stora utmaningar.
Han var även med i Här är ditt liv 1985. Programmet är nära 2,5 timmar långt.
https://www.svtplay.se/video/26816597/har-ar-ditt-liv-oppet-arkiv/har-ar-ditt-liv-sasong-6-avsnitt-1
Grattis Jan Malmsjö på 90 års dagen 🎂 🎆 🌹
Vilken fantastisk människa och tänk att han är så pass som 90 år det känns inte så han känns betydligt yngre med tanke på alla minnen som lever kvar genom en underbar karriär som berört så många av oss genom åren 🤗
Varje människa har ett ljus -Jan Malmsjö
Som barn tyckte jag han var en rolig farbror 😊 På senare år har jag sett honom och hans fru i makarna Strömstedts program på TV4 och hans reaktion i en intervju när Mikael Persbrandt nämndes 😎
#7: Har hört en del rätt ofördelaktiga saker om honom, men det går ju inte att förneka att han är väldigt skicklig i sitt yrke - trots att han kan vara lite väl teatralisk emellanåt. 😊
#8 Skådespelarmässigt så ligger hans roll i Fanny och Alexander högt hos mig. Men han har även spelat komik också. Han var ju med i den där serien om Möller jag såg som barn där han gillade "di blåe" 😊 Jag tror Malmsjö privat är ett stort fan av Malmö FF.
#9: Eftersom jag inte tycker om Ingmar Bergmans filmer så tyckte jag inte om Fanny och Alexander heller. Malmsjö var bra, men fruktansvärt obehaglig.
En riktig klassiker med Jan Malmsjö är Tvättomaten, tillsammans med Isa Quensel och Monica Nielsen. 😁
#10 Det var länge sedan jag såg den 😁 Underhållningsprogrammet Razzel från 80-talet brukade visa en del sketcher. Jag tror det var där jag såg den första gången. Om det inte är någon gammal fars eller revy som gick på tv.
#11: Sketchen är ursprungligen från programmet Revy från 1970, men den har visats i diverse olika program sedan dess. 😊
https://aom99.wordpress.com/2011/05/02/minnenas-television-9/
#12 Då var det en så kallad Favorit i Repris som jag såg på 80-talet. Likaså N.P Möller som jag nämnt tidigare. Tilläggas ska väl att Malmsjö 1967 toppade Svensktoppen med en hit som ligger dom stora svensktoppsbeundrarna varmt om hjärtat fortfarande. Men den är redan publicerad.
#13 Det var för länge, länge sen 😎
#13: Ja, "Danskdödaren" minns man ju. 😊
#14: Jäpp, den kommer jag ihåg. 😊
#10: Jag tror många förknippar Malmsjö med den rollen som Biskop Edvard hette han väl och det var en så stark karaktär han spelade så den har etsat sig fast hos många.
Stackars Alexander inte ens efter Biskopens död fick han vara ifred då Edvard smög upp bakom honom och jag tror han knuffade Alexander med orden dig lämnar jag aldrig ifred eller något sånt minns inte exakt orden.
Ingmar Bergman är inte min favorit heller lite svår att förstå tycker jag och Fanny och Alexander var det många år sedan jag såg och den är lika svår den som andra filmer Bergman gjort.
#17: Ja, han hette Edvard Vergérus.
Enda anledningen till att jag såg Fanny och Alexander var att det var fullt på "ET", som vi egentligen skulle ha tittat på. Det fanns då bara Fanny och Alexander kvar att se, och eftersom den annonserades ut som en av Bergmans "gladaste" och "roligaste" filmer, så blev det den.
Har aldrig förstått hur den har kunnat anses vara glad och rolig. Möjligen ett fåtal scener i samband med julfirandet, men för övrigt var den lika dyster och deprimerande som Bergmans andra filmer och tv-serier. Nåja, jag har inte sett särskilt många av dem, men de jag har sett avskräckte mig från vidare tittande på hans produktioner.
#17 Och en oerhört lång film. Den brukar visas under jul och nyårshelgerna. Den börjar på eftermiddagen och det blir sena kvällen innan den är slut 🙂 Jag såg många svenska matiner på tv med mina föräldrar i min barndom. Min far var bra på att minnas och känna igen skådespelare. Vi såg någon film från 60-talet med en ung och smärt Malmsjö. Måste tillägga även att hans son Jonas också är en bra skådespelare.
#18 Så hette han ja, hade helt glömt efternamnet.
Håller med det är dystert och tungt det Bergman skrivit och jag kan inte påstå att jag är insatt eller sett så mycket jag heller men lite roligt är att min mormor som barn lekte hos Bergmans och var väldigt omtyckt av hans mamma har jag fått berättat för mig.
#19 Ja det är sant den är lång minst sagt och så utdragen så man hinner faktiskt tröttna innan den ens börjat 🤣
Jonas känner jag inte till, ska ta och googla lite och se vem han är. Är inte insatt i Malmsjö mer än att han gör och har gjort så mycket bra.