Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettprylar
Läst 88 ggr
GikMio
1

Frimärkssamlaren

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har boken om frimärkssamling av Sigurd Tullberg Frimärkssamlaren ( Bokförlaget Prisma, Stockholm 1970 andra upplagan )

Någon här som samlade frimärken i sin barn-och ungdom? Själv hade jag ett frimärksalbum med svenska frimärken. Långt från ovanliga frimärken från fjärran länder.

Carmarino
1

Min bror samlade ett tag, vilket gjorde att även jag skaffade mig ett litet album. Var dock inte så gammal så det blev inget varaktigt intresse direkt. Det enda jag kommer ihåg från den tiden var att jag tyckte att de ungerska frimärkena var väldigt vackra, och att det stod "Magyar Posta" på dem. 😁

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

politisk realist
0

Jag samlade både frimärken och mynt när jag var barn. Men jag är rädd för att dessa objekt knappast är värt så många kronor idag. Det verkar som om ungarna idag har helt andra intressen. Och det är ju knappast några tre shilling banco jag har liggandes uppe på vinden.

Kolla gärna in min egna hemsida: Politisk Realist senaste uppdatering 8 november 2022

Condor
0

#1:

Dom som det stod magyar posta på hade jag också eller bättre sagt har jag fortfarande, fast jag inte ens vet var jag har stökat undan mitt gamla album.

Det var frimärken med bilder på djur. Om jag minns rätt, var det också med djur som leoparder och andra afrikanska djur. Dom var fina.

GikMio
0

#1 #2 Jag fick ett litet album i julklapp när jag var elva-tolv år gammal. Tyvärr finns inte det och frimärkena kvar. Som jag minns det så kunde man köpa frimärken på vissa ställen på samma sätt som man köpte samlarbilder. Jag vet inte ens hur äkta dom egentligen var, men dom såg ut som dom frimärken man köpte när man var ute och reste. Och inga kopior eller leksaksfrimärken 🙂

Carmarino
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3: Har för mig att det var blommor på en del, och förmodligen en del andra motiv. De var i alla fall väldigt vackra allihop, och inte som våra frimärken med bara gamla kungar på. 😊

Tror inte jag har kvar mina; bara albumet, men det är en vanlig ringpärm i A5-storlek. Gjorde om den till ett fotoalbum, men det står fortfarande "Frimärke" på pärmen.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

• Redigerat 2022-11-04 15:12 av Carmarino
Carmarino
0

#4: Vill minnas att man kunde abonnera på dem så att man fick dem hemskickade.

GikMio
0

#Tror även det fanns frimärksklubbar där man skickade inhemska frimärken till andra människor runtom på jorden. Någon sådan var jag inte med i…

GikMio
1

#7 Förutom dom man skickade via porto så kunde man även publicera flera i brevet. Frimärkssamling är en hobby med avkoppling och kunskap. Därför måste det vara en fröjd av få mängder som man kan sitta och studera.

Tarotstollan
1

Jag samlar fortfarande genom att alla nya svenska frimärken kommer hem till mig på utgivningsdagen.
De utländska slutade jag samla på för många år sedan, då jag inte var med i någon klubb längre som skickade hem frimärken till mig.
Jag har inga album eller så utan de ligger i de kuverten som de kommer i.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!