Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etiketterprylardatorer
Läst 150 ggr
GikMio
2

Windows 1 (1985 )

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Den här datorn var en gång i tiden jättemodern 🙂

johan
0

Windows 2.11 körde jag som första Windows-version. :)

Då kunde man ha flera fönster öppna samtidigt sida vid sida, till skillnad från i Windows 1.

Mvh // Johan

Carmarino
0

Kommer inte ihåg Windows1, men eftersom företaget jag arbetade på var tidigt ute med datorer - redan innan Windows - så är jag säker på att jag använde den versionen också. Vet i alla fall att jag jobbade med Word 1.0. 😁

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

GikMio
0

#1 Första gången jag kom i kontakt med en dator var när jag började högstadiet 1987. Vi hade då datakunskap och vi var oftast två på en dator. Man hade inte köpt in datorer så det räckte till alla.

GikMio
1

Startdisketter är något man minns också.. Ljudet av diskett som tröskar sig fram i hårddisken är nostalgisk 😁 Hörs i klippet tror jag ..

johan
1

#4: Ja, noterade samma sak. Dom där två första när armen rör sig över hela skivan..

Ett modem som skakar hand är också ett underbart nostalgiskt ljud.

Mvh // Johan

Carmarino
0

#4: Har för mig att de första datorerna vi hade på kontoret inte hade någon hårddisk. Allting startade från floppydiscarna - och det man gjorde lagrades på kassettband. 😄

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

johan
0

#6: Min första dator saknade hårddisk. Men hade två 5 1/4” diskettstationer.

Och skärm med 4 färger.

Mvh // Johan

Carmarino
0

#7: Minns inte om det var en eller två diskettstationer på den första vi hade, men på de som kom senare var det två. Skärmarna var dock monokroma har jag för mig - med grön text tror jag.

• Redigerat 2022-11-25 19:30 av Carmarino
GikMio
1

Gick att spela Snake på datorn minns jag. Men det fick vi inte spela på datalektionen förrän på slutet 🙂

johan
1

#9: Låter som ni också hade Compis-datorer i skolan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Compis

Mvh // Johan

GikMio
1

#10 Kan nog stämma. Jag spelade Nintendo TV-spel på den tiden och dator var inte så intressant då. Var häftigare grafik, men den grafiken är inte heller så mycket att skryta med idag 🙂

johan
1

#11: Med tanke på hur spelglädje dom skapade på så begränsad hårdvara så är det väldigt imponerande.

Är nästan mer imponerad av NES och Amiga idag än jag var då, för nu förstår jag mer hur effektiv kod dom tvingades skriva.

Mvh // Johan

GikMio
1

#12 NES var årtionden före i utvecklingen. Jag spelar några av favoritspelen som håller än idag. Metroid är en av dom. Inte på den gamla konsolen utan via USB i datorn där jag har jag har dom gamla spelen.. Jag är snart 50, och vill uppleva spelen från ungdomen som den Nintendokillen jag var 🙂

Jag har en barndomsvän som hade dator tidigt på 80-talet. Han var datorfreak och var något av en ledsagare när jag fick min första dator på 90-talet..

Fornöga
1

Min första datorbekantskap var Macken, en Macintosh. Helt plötsligt stod det en sådan där fågelholk på bordet på kontoret utan någon introduktion. Eftersom det var skiftarbete så frågade man den som man löste av vad det där var för "macappär", men ingen visste något säkert. Det blev till att bekanta sig med den den hårda vägen, och den som kom på något nytt tipsade de andra. Men länge såg vi den mest som en lite krångligare form av skrivmaskin. 😏

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

The Original 1984 Macintosh Introduction: the magic moment, when Steve Jobs unveils the Macintosh and releases it from its bag. We've found these historical ...
  • Redigerat 2022-11-29 09:24 av Fornöga
Carmarino
1

#14: Ungefär som när vi fick de första datorerna till ordbehandling. Vi hade dock "riktiga" ordbehandlingsmaskiner också, och dem fick vi faktiskt utbildning på. Ett tag använde vi ett program som hette MultiMate och jag hade väl testat det ca tre veckor när mina två kollegor en dag sa att "vi ska på kurs i MultiMate idag". När jag då sa att "det skulle jag också vilja göra" så fick jag svaret att "du kan ju det redan". Så mycket för utbildning på den tiden.

GikMio
0
Gamla datorer är enorma. Hur stor var världens första, och när byggdes den?
Fornöga
0

#16 Riktigt så stort skrivbord hade vi inte…😁

Carmarino
0

#16: Nej, så stort skrivbord hade inte vi heller. 😄

Tror det var något liknande den här:

https://sv.wikipedia.org/wiki/IBM_PC#/media/Fil:IBM_PC_5150.jpg

• Redigerat 2022-11-29 15:11 av Carmarino
GikMio
0

#16 Från 1945 till 1985 ( datorn i TS ). Och ytterligare snart 40 år efter det. Utvecklingen har verkligen gått framåt.

• Redigerat 2022-11-29 15:17 av GikMio
Fornöga
1

#19 Och om ytterligare 40 år så installerar de en dator i hjärnan på de nyfödda på BB.

Skrivet med ett stänk av ironi.😏

GikMio
1

#20 Som hämtat ur en nutida Sci fi-film eller tv-serie 😏 Jag själv använder inte datorn längre mer än att spela spel, spela CD-skivor och se DVD-film ibland. Ingen internetuppkoppling längre. Använder mobilen för att surfa på internet och betala räkningar. Kanske datorn har samma status som en gammal miniräknare om 40 år? 🙂