Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikett: minnesboken
Läst 116 ggr
Fornöga
0

Lasse Lönndahl har avlidit

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Lasse Lönndahl, en av våra stora schlagersångare har avlidit i den höga åldern av 94 år.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Lasse Lönndahl är död, skriver DN. Sångaren blev 94 år gammal.
  • Redigerat 2023-01-02 15:29 av Carmarino
  • Redigerat 2022-12-26 17:34 av Fornöga
Carmarino
1

Det var väl inte helt oväntat, men tråkigt ändå. Lasse var nog min första idol. När jag var 4-5 år sa jag att jag skulle gifta mig med honom. Att han var gammal nog att vara min far tänkte jag inte riktigt på. Nåja, känslorna svalnade så småningom. 😊

Såg honom faktiskt nere i stan för många år sedan. Minns inte om han var med i någon pjäs på teatern eller om han skulle ha en konsert någonstans. Han hade varit i Helsingör och "bunkrat upp" och såg sanningen att säga rätt sjavig ut. Blev förvånad över hur kort han var. Hade alltid trott att han var rätt lång.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
1

#1 I ärlighetens namn tyckte jag att Lars Lönndahl var lite smörig som sångare, men han hade en befriande självdistans som gjorde att man "förlät" honom. Och många hits blev det ju!

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

• Redigerat 2022-12-26 17:57 av Fornöga
Vixxen
1

Tråkigt! Vila i frid Lasse.

Carmarino
0

#2: Han sjöng ju inte bara "smörsång".

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
0

#4 Han gjorde några filmroller också- tyvärr mestadels med Ragnar Frisk som regissör…😏

Tarotstollan
1

Vila i frid!🌟

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

GikMio
1

Min mor gillade honom men inte lika mycket som andra sångare av hans tid. Min far liknade honom med ett paket Bregott. Smörig eller gentleman som gick överstyr så det det blev för mycket så är han ändå en svensk artist väl ihågkommen med respekt.

GikMio
1

En schlager dom äldre nog minns med Lasse Lönndahl är nog Twist till Menuett. Den ställde upp i Melodifestivalen under 60-talet.

GikMio
2

Mest hört hans namn genom åren med smör och annat. Men sjunga kunde farbrorn 👍

Fornöga
1

#8 Jadå, det minns jag. Det var för övrigt självaste Thore Skogman som skrev den (och även spelade in själv).

• Redigerat 2022-12-31 07:44 av Fornöga
[Vargnatt.]
7

Det här var jättetråkigt att läsa och själv var jag inte insatt i Lasse men när jag bodde i Stockholm så bodde vi inte långt från varandra knappa fem minuter så jag stötte på honom ofta både i butiker och ute och han var en sån person som bara rätt som pratade enkelt som om han hade känt en hela sitt liv en väldigt enkelt okomplicerad person.

Ett av flera minnen jag har med honom är när vi båda står i kö på OKQ8 i Bandhagen. Han hade glömt koden till sitt betalkort och tittade på mig som om jag skulle kunna lösa det där åt honom 😂 minns han sa till mig men du då vad hade du gjort 😂 ha ha ha det blev komiskt där ett tag men till slut fick han ordning på koden och kunde betala för sig 😎

Det här var så tråkigt att höra även om han hade åldern inne och det var verkligen en person som kunde ta alla som om han kände oss man var liksom bekant fast man inte var men ändå kunde han sprida en gemenskap och vi pratade många gånger ute samt att jag tog mina promenader i krokarna där han bodde och alltid det där leendet och hejandet som om vi faktiskt kände varandra fast vi egentligen inte gjorde det var oerhört fint.

Vila i frid kära Lasse ❤️