Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etiketthelger
Läst 73 ggr
GikMio
1

Tjugondag Knut

Tjugondag Knut infaller varje år 13 januari då Knut har namnsdag och det är 20 dagar sedan julafton. Enligt tradition så dansas julen ut detta datum då julgranen plundras och plockas ned och julen anses som slut för denna gång. Hur var det i er barndom? Jag deltog i en del julgranskakningar genom åren som barn och morsan var stenhård att ingen julgran och juldekoration åker innan 13 januari. Numera plockar jag bort det mesta efter trettondagshelgen.

Carmarino
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

#0: Var på en del julgransplundringar som barn, men har inget minne av att vi hade någon hemma hos oss.

Brukar försöka hålla på 13 januari, men numera tar det mer än en dag för mig att plocka undan julen. Började idag med granen - som har barrat osedvanligt mycket i år. (Plockade ner en del annat också.)

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

GikMio
1

Jag var på en julgranskakning en gång hos en barndomskompis som bodde på HSB. Dom hade en julgranskakning i hyresgästlokalen med tomte och godispåsar.

Sindri
1

Som barn var jag ibland på julgransplundring - ibland hade vi. Det var fiskdamm och dans och allt sånt. När våra barn var små hade vi det här hemma.
Nej, före tjugondag Knut har jag sällan tagit bort julen, trots att barnen är vuxna.

I söndags tog vi pepparkakshuset för alla barnen kom och tog adjö av julen då.

Jag tycker det på sätt och vis är en tung dag för jag älskar julen, allt ljus och glitter och alla starka färger.
Min kära dotter var ledig idag och kom och hjälpte mig. Det hjälpte bara det att vi var två. Passade på att göra mig av med en del gammalt och trasigt.

Vår gran ser ut precis som Carmarinos 😁 Sällsynt torr och barrig. Kulorna började rasa av och en gick sönder. Jag kommer att klippa ner det mesta i en trädgårdssäck.

Jag behåller dock fönsterstakarna ett par veckor till, det blir för trist annars, och i början på mars åker utebelysningen.

Åsa S
1

Vi hade julgransplundring när vi firade min brors födelsedag (18jan). Tjugondagknut förknippar jag med knutsmasso då man klär ut sig och går och knackar dörr lite likt halloween eller paraden i Gimo även om jag faktiskt inte vuxit upp i det området som firar knutsmasso men min mormor och morfar samt kusiner bodde där så man har ju sett det några gånger så det är vad jag förknippar tjugondagknut med

Sindri
1

#4: Knutsmasso var något nytt, det har jag aldrig stött på och jag är ändå väldigt intresserad av folklivsforskning.
Måste genast googla. 😀