Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikett: tv
Läst 107 ggr
GikMio
3

TV-nostalgi: Sant och Sånt

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Sant och Sånt var ett barnprogram som sändes på SVT åren 1972-1987 med Staffan Ling (1944-) och Bengt Andersson (1922-2007).Programmet handlade om att förklara hur saker fungerade och diverse experiment och blev populärt vilket gjorde att dom vuxna bänkade sig framför tv:n med barn och barnbarn. Staffan och Bengt var från början radiofolk som träffades via Sveriges radio i Umeå och blev ett folkärt par på tv.

Tarotstollan
0

Kommer svagt ihåg det programmet men jag tittade aldrig på det.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

GikMio
1

Staffan var den smarta och Bengt den som inte förstod eller hade reda på saker. Det roliga är att när Lasse Åberg tog med dom i den andra Sällskapsresan så var Bengt den som var framåt och Staffan den bortkomne 🙂

moln50
1

Jag kommer ihåg programmet dom gjorde en massa expriment det var kul att titta på

Fornöga
0

Hade ett minne av att Bengt Andersson var lokförare, så jag var tvungen att kolla, och nog var han det alltid.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Staffan och Bengt var ett av SVT:s mest populära programledarpar under 1970- och 1980-talen. Framgångarna kulminerade med två klassiska roller i ”Sällskapsresan 2 – snowroller”.
  • Redigerat 2023-01-30 23:08 av Fornöga
Carmarino
0

Kan inte minnas att jag tittade på det programmet någon gång. Såg däremot någon av julkalendrarna vill jag minnas - och förstås Sällskapsresan - Snowroller.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Torpstugan]
1

Dom här grabbarna minns jag så bra och visst satt man bänkad vid TV-n när dom dök upp i rutan. Härliga killar med humor och dom fanns där när jag växte upp på 70- talet så minns dom det gör jag och det med glädje 🤗

Vixxen
2

Himla bra program!

Fornöga
1

Den som gillade den nördiga upptäckarlustan i "Sant och sånt" kommer troligen att ha behållning av att följa med på Ankan och Valles rostiga roadtrips. Kan ses på SVT ikväll, men finns på SVT play till i april 2026. Riktigt underhållande tycker jag efter att ha sett det första avsnittet, och jag ger programmet 🦆🦆🦆🦆ankor av fem möjliga.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Anders Ankan Johansson överraskar Valle Westesson med en bil som ingen av dem sett förut och kosan styrs mot en mytomspunnen rondell. Ett hotfullt oljeläckage, tysk infrastrukturskonst och svenska mästerskapen i den holländska sporten kanalhopp väntar längs vägen. Ankan och Valle köper bilar för max 10 000 spänn och kör dem till platsen där de en gång byggdes. Del 1 av 6.
  • Redigerat 2024-04-04 17:13 av Fornöga
Rickard77
2

Ja, man lärde sig en del av det programmet och de var ju roliga att se på. Minns även deras julkalender "Julstrul" från 1984 då jag endast var 7 år och minns den som ännu roligare.

GikMio
1

Det fanns avsnitt utlagda på Youtube såg jag härom veckan som jag inte sett förut. Upptäckt många nya kanaler som lägger ut gamla program och tv-serier