Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettövrigt
Läst 186 ggr
GikMio
2023-02-03 14:52
1

Smek- och öknamn

Smeknamn finns än idag. Janne, Bosse, Hasse, Lasse, Micke, Nicke, Fredde, Henke osv. Vet inte hur det är med öknamn idag, men i barndomen hörde man farbröder kallas bagarn, skåning, majoren, kocken, stockholmarn. Vissa fick man aldrig höra deras egentliga namn på 🙂 Förr i tiden ( kanske ännu idag ) på landsbygden tilltalades inte heller folk för- och efternamn. Algot och Asta Gustafsson till exempel blev Algot och Asta på Södertorpet. Har ni råkat för något öknamn? Smeknamn är vanligare.

GikMio
2023-02-03 14:55
0

När jag gick i grundskolan så var Jocke, Micke, Fredde, Henke, Sussi, Vicky, Madde och Jossan vanliga smeknamn.

Carmarino
2023-02-03 14:55
0

Det beror på vad man menar med öknamn. I min barndom fanns det en man som kallades Långe Kal. Han var lite speciell, men något direkt öknamn var det nog inte, för han var lång och han hette Karl.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2023-02-03 14:56
0

Flera av killarna i min klass i grundskolan hade smeknamn, och vissa av dem var så inrotade att jag knappt minns vad de hette egentligen. 😄

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

beem
2023-02-03 15:02
0

I min barndom fanns en Peking då han var från Norrköping. (Norrköping kallades Peking)
En annan kallades Snövit pga att han alltid var så smutsig på jobbet 😊

Sorg är kärlek som blivit hemlös

• Redigerat 2023-02-03 15:04 av beem
GikMio
2023-02-03 15:07
0

#3 Det var väl på den tiden dom hette Stig och Ragnar. Stig in klassrummet Stikkan och du med Ragge 😁

#4 Det var en arbetsledare jag minns som kallades Majoren då han inte var befäl. Men pratade högt och gav order 🙂

Carmarino
2023-02-03 15:13
0

#5: Hade faktiskt varken någon Stig eller Ragnar i klassen - men jag har för mig att det fanns en Stig i parallellklassen. 😊

Sedan hade en del av lärarna också smek-/öknamn. 😊

johan
2023-02-03 15:13
7

När jag gick i grundskolan var vi fyra stycken som heter Johan. Så det blev oftast efternamn.

Ett av dom roligare tilltalsnamn jag fått var hos en kund jag ofta hjälpte med kurser och programmering. Där möttes jag ibland av:

• Åh, här kommer Webbjesus!

😀

Mvh // Johan

Calcifer
2023-02-03 15:19
1

Busken kallades en kille i min skola. För han hade långt och ganska oreglerat hår. Då var jag drygt 6 år gammal och förstod inte alls att det inte var snällt. Jag hörde bara vad andra kallade honom och trodde det var korrekt. Nu skäms jag över det och hoppas att han har det bra.

Samma med "cp", vilket jag också hatar idag. Men i min lilla stad, på den tiden, var det fan inte en jävel av oss som visste vad det var alls. Vi hade en kille i vår skola (ja, i hela skolan) som hade ett syskon med den diagnosen. Så vi barn lyssnade på hans beskrivningar och trodde de var sanna och korrekta. Vi träffade ju aldrig någon så vi hade inget att jämföra med. Det är hemskt idag och nåt jag hatar att vi gjorde och önskar att vuxna som hörde oss använda det uttrycket hade gjort mer för att lära oss fakta från fiktion.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

GikMio
2023-02-03 15:24
0

#7 Johan och Mikael är vanliga namn bland 70-talister. Också varit med om det.. På högstadiet så samlade dom elever från flera klasser ihop i vissa ämnen som till exempel tillval och då fick man sällskap av en eller två "Mickar" fastän man var ensam i den egentliga klassen man gick. Blev mycket stor-Micke, lill-Micke, Micke A och Micke E till exempel.

Carmarino
2023-02-03 15:31
0

#9: Anders och Peter var nog också rätt vanligt på 70-talet. Tyckte att "alla" inom it-branschen hette Johan, Anders, Peter och Mikael för 20-30 år sedan. 😄

GikMio
2023-02-03 15:32
0

#8 "cp" och "lort" är saker jag också avskyr idag.. Tar även avstånd för flera elaka namn man kallade lärarna för. Man hängde på fastän lärarna ifråga inte gjort mig något ont.

Maria
2023-02-03 15:36
0

Min pappa hade två kompisar som han hade kaniner tillsamman med i Sjöbergen här i Göteborg. De sålde kaniner i Majorna under kriget.

Kompisarna kallades för Fisken och Bomull.

/Maria

Calcifer
2023-02-03 15:52
0

#11: Speciellt eftersom det var ord man inte hade en aning om vad de betydde. Man hade ingen aning, och ingen informerade, så man fortsatte för varför inte? När jag var barn var att kalla någon "cp" inte värre än att kalla någon "dum". För oss var det synonymer för ingen sa nåt som fick oss att lära oss bättre. Vilket är vanskligt.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Vintermånen]
2023-02-03 16:29
0

När jag växte upp var det ganska vanligt med öknamn och på den tiden var vi inte lika informerade som vi är idag om att öknamn kan vara kränkande men det var väldigt vanligt i min uppväxt både bland vuxna och barn och ofta kände man mer igen en person på ett öknamn än det riktiga tilltalsnamnet.

I mitt förra jobb var det likadant det hörde den gamla tiden till och jag kan tänka mig att det än i dag lever kvar där. Jag fick några namn där genom åren men vill inte outa mig inför jobbet så jag delar tyvärr inte med mig av vilka namn det var men sägas ska jag tog inte illa vid tvärtom det var verkligen roligt hur dom kunde uppfinna namn på oss och hur väl det stämde in.

GikMio
2023-02-03 16:30
1

#0 Min mor kallade en gammal tant Agnes på …. Vi besökte henne en gång i tiden då min mor växte upp på landsbygden med massa boställen. Hon visste efternamnet på tanten men få kände till det då hennes efternamn var mindre känt än namnet på det boställe hon bodde på. Det är ungefär som man idag skulle benämna folk som Agnes på Långgatan.

91Marran
2023-02-03 18:55
1

Hörde på radion. Det var några syskon. Flera bröder och en syster. De kallade alltid henne för syrran. Så ingen av dem visste vad hon egentligen hette.

Mvh
Mig

Fornöga
2023-02-03 19:27
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Stuvare och hamnsjåare kände varandra genom ök- smek- eller klicknamn ("kärt barn har många namn", som man säger.) Människor som jobbat ihop i åratal visste inte alltid vad kompisen egentligen hette.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

• Redigerat 2023-02-03 19:29 av Fornöga
Fornöga
2023-02-04 09:55
0

Mer i ämnet.

Smeknamn och öknamn, eller binamn, är inofficiella namn som används vid sidan av de officiella.
  • Redigerat 2023-02-04 09:57 av Fornöga
Carmarino
2023-02-04 10:02
0

#18: Intressant. 👍

GikMio
2023-02-04 10:22
1

Tjöta, Tjöten, och Stria är vanliga öknamn på personer här i Värmland som pratar mycket. Inte alltid man fick veta deras egentliga namn.

Fornöga
2024-01-07 10:44
1

Förr i tiden, och kanske även i viss mån än idag, var det vanligt att man gav invånare i grannsocknarna kollektiva öknamn. Den traditionen har vi gemensamt med den svenskspråkiga delen av Finland, vilket framgår av den här artikeln.

Många sockenboöknamn härstammar från byslagsmålen som förekom under 1800-talet, och de kunde vara både nedsättande och skämtsamma. Eller vad sägs om Hindärsby…
91Marran
2024-01-07 11:20
0

Ta bort

Mvh
Mig

• Redigerat 2024-01-07 11:22 av 91Marran
Fornöga
2024-01-08 09:09
1

Minns från flera arbetsplatser i Göteborg i mina yngre år hur personer födda norr om Dalälven ofta fick heta "Lappen". Inte särskilt fyndigt ens då, och idag ses det väl som dubbelt diskriminerande.

GikMio
2024-04-26 14:07
1

Minns en gubbe dom kalla "plåtarn". Undrade mycket eftersom han inte var plåtslagare, men han plåta mycket på fritiden. Det vill säga var ute och fotograferade 😊

Fornöga
2024-04-26 14:12
1

#24 Det kunde han tacka/förbanna Daguerre för. 😉

Man kan ju undra varför det heter Plåta!? Ordet används ju dessutom olika mycket i olika delar i landet. Är det stockholmsslang? Walter Grape reder ut det hela.
GikMio
2024-04-26 14:36
1

#25 Ska jag vara ärlig så skriver jag oftast plåtat istället fotograferat när jag lägger upp en bild på sociala medier. Lät som slang som jag hakat på. Så kalla mig plåtarn eller plåtaren också då jag fotograferar varje gång jag är ute och går 🙂