Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettermusiklekar
Läst 1140 ggr
Fornöga
4

Gissa låten!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har tagit "AI" till hjälp för att försöka illustrera en gammal god låt. Nu undrar jag om någon kan identifiera vilken? Du får gissa en gång, svarar du fel måste du släppa in någon annan innan du får gissa igen. (Det kan dyka upp ledtrådar om rätt svar uteblir.)

Läs mer om AI-programmet här.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2023-03-07 16:24 av Fornöga
Missfit
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kul.
Kan det vara denna?
I wont back down.

Det var det första jag kom att tänka på iaf ☺️

Vänlighet & Respekt = vinnande koncept

• Redigerat 2023-03-01 22:37 av Missfit
Carmarino
1

Don’t Sleep in the Subway?

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
1

He´s your brother.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Fornöga
1

Trevligt att det kommit svar, och ni har rätt alla tre, så tillvida att er egen bild inte kan vara fel. Det var dock inte vad jag tänkt mig, och nu kommer första ledtråden:

Ledtråd 1: Denna dekorerade hjälte kanske till sist har mött sitt Waterloo- eller kanske det kan vara Stalingrad?

• Redigerat 2023-03-02 06:46 av Fornöga
Fornöga
1

#4 Tomt i svarslådan så jag bjuder på ännu en ledtråd, som blir dubbel:

Ledtråd 2: Om Stalingrad i detta fallet ligger i Paris så får vi söka oss via annan kanal till Waterloo, men först tar vi en musikalisk omväg på tyska.

• Redigerat 2023-03-02 13:50 av Fornöga
Syntium
1

Detta var klurigt, jag gillar det!

Jag har massa gissningar men ingen aning alls. Inväntar mer ledtrådar tror jag 😊

"I'm too old for this shit."

Fornöga
1

#6 Skoj att du följer tråden! Ännu så länge är ledtrådarna rätt diffusa, men det kommer att klarna efterhand- om ingen knäcker gåtan dessförinnan. 😉

Carmarino
1

#5: Inte bara tomt i svarslådan. Här är det tomt i hjärnkontoret. Kommer inte på en enda låt. 😄

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

• Redigerat 2023-03-02 10:24 av Carmarino
Fornöga
0

#8 Jag lovar att det är en låt du känner till. 😉

Carmarino
1

#9: Kan det vara denna?

• Redigerat 2023-03-02 10:32 av Carmarino
Fornöga
0

#10 Listigt, men nä…👨‍⚖️

Carmarino
1

#11: Då stängde hjärnkontoret ner igen. 😄

Fornöga
0

Ledtråd 3: Okej, jag kan ju inte låta er sväva i ovisshet, så här är nästa ledtråd, där vår hjälte förflyttat sig till ett annat ställe senare på dygnet. (Bilderna även här skapade med Stable Diffusion online.)

tlf021.jpg

• Redigerat 2023-03-02 13:50 av Fornöga
Syntium
1

#13 Men va fasen… Napoleon, Waterloo, Kaliningrad, Paris via Tyskland…?

Men okej, jag gissar nåt då men det är ett långskott, bara för att gissa

Boney M - Rasputin

Tillägg: Fast det stämmer ju knappast med bilderna där 🤔

• Redigerat 2023-03-02 11:20 av Syntium
Fornöga
0

#14 Nej, det här är en mer stillsam person än Rasputin, och låten är lugnare. (Låten handlar inte bara om honom, en medsyster dyker upp i nästa ledtråd.) 😉

• Redigerat 2023-03-02 11:27 av Fornöga
Syntium
1

#15 Tänkte nog det. Känns som om jag snuddar vi den ibland men får inte tag i den.

Carmarino
1

#13: Blev inte mycket klokare av den ledtråden. 😁

Fornöga
0

#17 Trodde att det skulle lätta lite nu. Låttexten utgjorde underlag i bildbeställningen. 😏

• Redigerat 2023-03-02 13:47 av Fornöga
Fornöga
0

Ledtråd 4: Skall vi ägna oss lite åt låtskrivaren så är det samma person som gjort text och musik. Låten blev en stor hit med låtskaparen själv och har sedan gjorts i en mängd versioner av andra artister.

Carmarino
1

#19: Min hjärna är inte riktigt vaken idag. Kanske någon annan har en alertare hjärna än jag. 😊

Fornöga
0

#20 Gissar att det kan krävas 7-8 ledtrådar innan någon ger det svar jag tänkt mig, så hjärnan kan nog sova lugnt en stund. 😁

Missfit
1

Tänker nu på Gare du Nord. Det är nära Stalingrad i Paris och tågen därifrån går till Waterloo stn i London.

Men min nästa gissning är nog inte rätt. Den ekivoka men vackra sången Paris med Rickard Wolff.

Fornöga
1

Ledtråd 5: Kan väl säga att inlägg #2 och #22 ger förutsättningar att spinna vidare på, men bara till viss del. Bilden i TS föreställer en järnvägsstation, men det är personen som är huvudmotivet.

När låtskrivaren gjorde sin låt inspirerades han av en syn på en metrostation, och det är där berättelsen tar sin början. Men låten handlar inte om (tunnelbane)tåg eller järnvägar.

• Redigerat 2023-03-02 16:08 av Fornöga
Fornöga
1

Dags för ledtråd 6, en annan person som figurerar i texten. Samma förutsättningar som i #13, stycke av texten inmatad i Stable Diffusion.)

tlf021.jpg

Tarotstollan
0

Sånt här är jag helt kass på, så jag följer bara tråden för att se vad svaret är.

Carmarino
0

Fortfarande noll idéer i hjärnkontoret. 😖

Fornöga
0

Ge inte upp, här kommer sjunde ledtråden! 😉

Låten har mer än ett halvsekel på nacken, men upphovsmannen är fortfarande i livet och gav ut sin senaste CD så sent som för några år sedan. Men för många förblir han nog en one hit artist.

Mitchika
1

Vänta… vänta… Är det "Streets of London?"

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Syntium
1

#28 Den har farit för mig också ibland men sen det där med halvsekel gammal, trodde den var lite nyare, men det var 1969, det skulle passa in 😁

Mitchika
0

#29: Bilderna är i mitt tycke klockrena för "Streets of London," så jag var tvungen att gissa det. 😀

Syntium
1

#30 Så coolt om du kommer in på upploppet och bara vinner hela alltet 😂

Fornöga
2

Javisst är det Streets of London med Ralph McTell!

Låttext här. (Klicka!)

BBC: "Streets of London could just have easily been called Streets of Paris. It was in part inspired by the clochards (homeless) who lay on the hot air grates of the French capital’s metro to keep warm, placing their boots under their head so they wouldn’t be stolen as they slept. The tune came first to McTell, and then the subject matter. “I tried to fit the people I’d seen on the Paris streets to this tune,” he recalls. Once the song developed, McTell drew on his own experiences growing up in England and changed the location of the title."---

Ledtråd 1 "hjälte" se låttext. Waterloo är alltså en station i London och Stalingrad en metrostation i Paris, som ni redan listat ut.

Ledtråd 2: Vi tar oss över kanalen efter att ha lyssnat på låten "Clochard", se BBC-citatet.

Ledtråd 3: Inmatad låttext om att den gamle mannen tar en kopp té i ensamhet på ett nattcafé.

Ledtråd 4: Ralph McTell både skrev och sjöng in låten, som sedan har framförts i över 200 versioner av olika artister.

Ledtråd 5: Se ledtråd 1 om stationerna.

Ledtråd 6: Inmatad text om bagladyn omnämnd i texten som bär sina tillhörigheter i bärkassar.

Ledtråd 7: Låten gavs ut 1969, och nådde som bäst andra platsen på Englandslistan.

Ledtråd 8 behövdes inte, den skulle handla om den svenska versionen ("Gatorna på Söder") som bland annat Gunnar Wiklund spelade in.

Grattis Mitchika 🥇, och väl kämpat övriga!👍

Released 50 years ago, the song has become a rallying cry against homelessness, touching lives across the world, writes Hélène Schumacher.
  • Redigerat 2023-03-02 19:31 av Fornöga
Mitchika
4

#32: WOOOOOO! Min andra "seger" idag, helt fantastiskt! 😍

Tack och tack för nostalgitrippen med låten, jag har inte hört eller tänkt på den på jättelänge. 😄

Syntium
1

Igen! 😄

Carmarino
2

Grattis Mitchika. Bra gissat. 👍😊

Tarotstollan
1

Känner visserligen till låten men hade aldrig kunnat gissa det då jag helt glömt av den.

Missfit
1

#32: Åh, har hört låten många ggr men kunde inte texten,.
Väldigt roligt att se AI's tolkning i bild. 🤖🙂👍

Fornöga
2

Det är en tacksam låt i det här sammanhanget, eftersom texten är så detaljerad. Vad som ändå kanske inte framgår i det som hann berättas ovan, men som är sångens huvudbudskap är förstås strofen:

"So how can you tell me you’re lonely,
And say for you that the sun don’t shine?
Let me take you by the hand and lead you through the streets of London
I’ll show you something to make you change your mind"

GikMio
1

#0 Första gången jag såg bilden tänkte jag på en uteliggare eller en tiggare. Fick en tanke av Tiggarn från Luossa som bland annat Hootenanny Singers från Västervik sjöng in..

Fornöga
1

#39 Som sagt, inga svar är fel- det är bara att låta associationerna löpa. 😉

Fornöga
1

Här kommer en bonusfråga som jag inte tror det behövs några ledtrådar för att klara. (Alla tre bilderna är sökta med gemensam söksträng på Stable Diffusion Online.)

tlf021.jpg

• Redigerat 2023-03-03 23:48 av Fornöga
Tarotstollan
1

Vet inte om den heter så, men gissar på "Up, up and away with my beautiful balloon".

Fornöga
1

#42 Jajamen, den tog du direkt- snyggt! 👍

Syntium
1

Jag skulle kunna försöka posta en låt för er att gissa om nån är intresserad 😊

Fornöga
1

#44 Låter trevligt! 👍

Syntium
1

Okej, här kommer då en AI-bild baserad på en strof ur texten. Låten har en del år på nacken (som sig bör antar jag) men har en tragisk tidlöshet över sig.

Fornöga
0

#46 Svårt, som sig bör! 😊 Här är mitt utgångsbud, som jag skrapade fram efter att ha sökt på några tänkbara ord.

Disney+ is the only place to stream your favorites from Disney, Pixar, Marvel, Star Wars, National Geographic and more. Access it all in the US, Canada and t...
  • Redigerat 2023-03-04 09:04 av Fornöga
Syntium
0

#47 Nej, inte den. Min tänkta är rätt mycket äldre. 🙂

Syntium
0

Ytterligare ledtråd: Det var ett misstag (men kanske medvetet) att vi ens fick höra denna kändaste versionen. Flera grupper blev erbjudna att spela in låten men de tackade nej. Coverversioner har förstås dykt upp genom åren men originalet står sig fortfarande.

Syntium
1

Angående förra låten, Streets of London, så var jag ju dels inne på Rasputin för Kaliningrad men Boney M var väl tyskar om jag inte missminner mig. Funderade också på Wind of change men fick inte det heller att stämma helt. Jag var faktiskt i tankarna på Streets of London men eftersom jag inte kunde mer än "hmhm Streets of London hmhm change your mind" av texten så gav jag upp tanken (och tänkte inte så långt som att kolla upp den) ^_^

Fornöga
1

#49 Gissar att det är fler än jag som grubblar febrilt! 😉 Beredd att komma med en vild gissning, men enligt "reglerna" måste jag släppa fram någon annan först, eftersom jag svarat senast.

Syntium
1

#51 Ja, det var din regel 😄

Har fler bilder och ledtrådar men väntar lite så fler ser 😊

• Redigerat 2023-03-04 12:20 av Syntium
Carmarino
0

Har inte en susning. Behöver nog lite mer ledtrådar. 😊

GikMio
0

#53 Det är svårt. Är nog Fornögas egen låtskatt han hämtar från 😁

Fornöga
0

#54 Nja, i det här fallet är det Syntium som är DJ. 😊

Missfit
0

#52: Kommer inte på en enda gissning. Ny ledtråd kanske hjälper

GikMio
0

Jag gissar på Flottarkärlek med Snoddas 😁 Det är fel, men samtidigt inte helt fel 😂

Fornöga
0

#46 #49 Ett nytt förslag: "Where did our love go" som Supremes fick en jättehit med tackade flera andra grupper nej till, och den handlar om svunnen kärlek som väl är tragiskt. Någon anknytning till den kryptiska texten på bilden hittar jag inte, skulle väl vara "Oh" i så fall.😏

Supremes - Where Did Our Love Go, ein Hit 1964. Audio-CD-Sound zu altem Video-Material. HQ-Video.
  • Redigerat 2023-03-04 18:47 av Fornöga
Tarotstollan
0

Jag kan inte ens läsa ut vad det står på knappen!😁

Syntium
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Här kommer två AI-bilder till baserade på textrader.

Som brukligt var på den tiden spelades en svensk version in. Den låg på Svensktoppen i hela två veckor med 5 som högsta placering.

Syntium
1

#57 och #58 Nej, inte vad som eftersöks. Bryr er inte om att försöka tolka texterna på AI-bilderna, jag vet inte vad den håller på med 😅

Missfit
0

Killing me softly?

Syntium
0

#62 Inte den heller. Jag trodde det skulle vara plättlätt, men jag vet ju svaret förstås 😁

Missfit
0

#63: Hahaha, jo så är det ju. 😄

Fornöga
1

#33 OT: Var det detta som var det andra skälet att fira i förrgår? Då får väl även vi gratulera i efterhand! 🌼

• Redigerat 2023-03-04 23:05 av Fornöga
Fornöga
0

#60 Känns som att det är någon låt som jag inte är så familjär med. Eller också får man väl skämmas som inte klarade det… 😏

Men OK, ännu en vild gissning!

Watch Eric Clapton perform "I Shot The Sheriff" live from Chicago at Crossroads 2010. Originally written by Bob Marley, Clapton's version of I Shot the Sheri...
  • Redigerat 2023-03-04 23:14 av Fornöga
Mitchika
0

#65: Haha, tack så mycket! 🥰🧡
Men nej, det i förrgår hade inte alls med min födelsedag att göra. Det var en ren slump att det var så nära. 😀

Syntium
0

#66 Nej, inte den heller 🙂

Låten som eftersöks blev kritiserad från båda hållen och gav upphov till flera motlåtar. Den förbjöds av flera brittiska radiostationer helt och placerades på en "restricted list" av BBC. Den spelades dock ändå i ett Top of the pops-program när den låg på listorna.

Ett antal år efter att låten släpptes gjorde vissa världshändelser att den återigen blev förbjuden att spelas i radio.

Missfit
1

#68: Ja, jisses det där med BBC's banned-listor. Waterloo hamnade där, och I don't like mondays. Likaså Je Taime. Mycket farliga sånger. 😄 Vilket vansinne.
OBS! Ingen av dessa är min gissning, hjärncellen sover ännu. 😴

• Redigerat 2023-03-05 06:34 av Missfit
Syntium
1

#69 Nä sant, det är nästan som om det ska mycket till för att inte hamna där, så inte bästa ledtråden 😄
Ska generera några fler bilder, brb

Syntium
0

Ska testa en annan AI, vet inte vad denna sysslar med, de blir ganska långsökta

Syntium
0

Låten hörs i tid av pest, på rosöar och även i Sarajevo.

Missfit
0

#72: Iom patronerna tänker man på krig, och en låt som blev förbjuden var Give peace a chance, den har det ju gjorts covers på. Jag har en annan gissning också, men väljer denna först då den är äldre.

Fornöga
0

Ett riktigt långskott: "Ring a Ring o' Roses"

Syntium
0

#73 Bra gissning men fel

#74 Inte heller rätt.

En protestsång som först erbjöds The Byrds som en slags Dylan-inspiration (men de tackade nej). The Turtles spelade också in den (de spelade tydligen ofta in det som The Byrds ratade).
Gav namn åt en "gun truck" (men det var tydligen ganska vanligt att låtar gjorde.)

Fornöga
1

Eve Of Destruction kan det vara, även om jag förknippar den mer med Barry McGuire än med Turtles.

"Eve of Destruction" is a protest song written by P. F. Sloan in mid-1964.[ Several artists have recorded it, but the best-known recording was by Barry McGui...
Missfit
1

Ok, där föll min 2:a gissning och istället föreslår jag Eve of destruction. Men jag vet inte om den har en svensk version.

Missfit
0

#77: Hahaha, du hann före!!

Syntium
1

Där har vi det! Eve of destruction med Barry Macguire!

Missfit
1

#79: Attans att jag letade efter The Monkeys version så jag slapp falla på målsnöret :D. Nåväl, Grattis Fornöga.

• Redigerat 2023-03-05 08:16 av Missfit
Fornöga
2

#79 Det var skickligt att "maskera" den låten så långt!

#78 Du var med på målfotot! 😊 En svensk version som jag har på skiva är med Thorstein Bergman.

Thorstein Bergman 1965 Originaltext och musik P . F Sloan Svensk text Peter Himmelstrand
Syntium
1

Ska gå igenom mina bilder och ledtrådar

#46 "If the button is pushed"

#49 Maguires version var egentligen en demo och var inte tänkt som den slutgiltiga. Den läcktes och började spelas av radion, så det blev den slutgiltiga versionen ändå.

#60 Bild 1: "My blood's so mad, feels like coagulatin'"
Bild 2: "Violence flarin', bullets loadin'"
Peter Himmelstrand skrev en svensk text som sjöngs in av Thorstein Bergman.

#68 9/11 gjorde att låten inte spelades så mycket igen. (Jag undrar hur ofta den spelades innan?)

#71 "Pride and disgrace"

#72 Låten hörs i Stephen Kings Pestens tid, filmerna Rose Island och Välkommen till Sarajevo bland annat.

Syntium
1

#81 Jag trodde alla skulle ta det direkt men vet man så är det ju enkelt 😄

Missfit
0

Nu får vi vänta på nästa låtgissning :)

Syntium
0

#84 Ooh, jag har massa låtar ni kan få gissa på men någon annan kanske vill leka också 😄

Missfit
1

#85: Ooo ja! Jag erbjuder mig direkt. Om det är ok med Fornöga. Har aldrig testat AI på detta vis, så det kan bli spännande :D

• Redigerat 2023-03-05 08:30 av Missfit
Missfit
1

#86: Oj, inget svar. Tänkte att eftersom du Fornöga vann så har du förtur gissar jag. Kan inte lägga in smileys från datorn, men lägger in texten "rodnar" så genereras rätt inre bild ;) :D

Fornöga
0

#87 Tittar på Vasaloppet, så jag har inte varit inne här på en stund. Tycker absolut att du skall lägga ut någon låt du har på lager! Tror att det är mycket trafik på bildgeneratorn just nu, åtminstone var det för en stund sedan, men det är bara att försöka igen i så fall.

Missfit
1

#88: Topp! Då kör jag! :D

Missfit
1

Ledtråd 1 blir enbart bild.

Stable Diffusion fann bara tre vettiga bilder (där fejktext inte förekom).

Syntium
1

#90 Drar iväg en gissning: Sång till friheten - Björn Afzelius

Missfit
0

#91: Ja bilderna talar definitivt för den sången! Men nej.

Syntium
1

#92 Nnggh, jag har ju en gissning till nu! Attans att jag måste vänta tills någon annan gissat 😅

Missfit
0

#93: Jupp, lagen måste följas. :D
Glömde otroligt nog helt bort Vasaloppet (sportintresserad… not me), så alla är väl upptagna ett tag till.

Fornöga
2

#93 Okej, jag ställer upp som pausfågel så att du slipper in: "Inte ens grå liten fågel" av Nils Ferlin. 😉

Orkester under ledning av Ulf Björlin 1961.Kompositör: Lillebror Söderlundh -- Textförfattare: Nils Ferlin -- För att se dikten, klicka VISA MER/SHOW MORE.In...
  • Redigerat 2023-03-05 11:10 av Fornöga
GikMio
2

Lilla fågel blå.

Missfit
0

Ännu inga rätt. Tur för mig… :D

Petar in en ny ledtråd snart.

Syntium
1

Ja, jag kan gissa!

Bird on the wire - Leonard Cohen

Missfit
0

#98: F*n… fel igen. ;)

Syntium
0

Nu håller jag tyst till nästa ledtråd.

Missfit
0

Ledtråd 2:
Textförfattaren blev vid minst ett tillfälle kritiserad för sina "omoraliska" texter.

[Hayabusa-0001]
0

Johnny Bode 😉

Missfit
1

#102: Hahaha, ja den stackaren fick för gammal ost. Inte han och eftersom det inte var själva låten du gissade på, så räknas inte det.

[Hayabusa-0001]
0

#103 👍🏼😉

Syntium
0

Gissar efter lite googlingar:
Eddie Meduza - Fåglarna sjunger även i Salasso

Fornöga
0

from: Poem, Ballader Och Lite Blues (1970)I do not own copyrights to this video, neither I get any financial or any other benefit from it. It is merely for ...
Missfit
0

#105 #106: Nope. Kommer med ny bild strax, ska bara fika klart först ☕😄

Syntium
2

#107 Meh! Du har väl inte tid att fika heller! 😆

Missfit
1

Ledtråd 3:

Det hann gå väldigt många år innan låtens text fick sin anpassning och melodi och när så skedde, slog den igenom med råge.

(fel bild förut)

• Redigerat 2023-03-05 15:01 av Missfit
Missfit
1

#108: Nä, det har du rätt i. Jag gjorde min plikt nu iaf. :D

Fornöga
1

Eftersom det kommit en ny ledtråd tror jag inte att jag måste invänta att någon annan svarar sedan mitt föregående svar (vem skrev reglerna?).🙄😉

Gissar på Burning down the house med Tom Jones och Cardigans. Låten gavs först ut i en annan version med Talking Heads 1983. Fast var bofinken i första ledtråden passar in i bilden kan jag inte förklara.🤔

Official Website: https://www.tomjones.com/Stream: https://lnk.to/SoakzFacebook: https://www.facebook.com/SirTomJones/Twitter: https://twitter.com/RealSirTom...
  • Redigerat 2023-03-05 16:26 av Fornöga
Syntium
1

#109 34an - Per Myrberg

Vet inte varför den känns svensk, skulle det avslöja för mycket med ett ja eller nej på den frågan? Om den är svensk alltså 😃

Missfit
0

Alltså, fasen vad kunniga ni är!
#111 underbar låt men fel.
#112 du har delvis rätt och kanske borde döpa om dig till Synskium. För visst är låten svensk.

Ny bild kommer.

Missfit
1

Nu lär någon plocka hem detta!

Ledtråd 4:

Medan bandets namn består av renodlat nonsens har deras låtar inte varit det. Redan från start på 90-talet hördes de ofta.

Bilden visar kanske det enda gemensamma musikerna har med textförfattaren de aldrig träffade.

Fornöga
2

Strövtåg i hembygden av Gustaf Fröding med Mando Diao.

Missfit
1

#115 Grattis!! Bullseye!

Sista bilden: Nakenhet i skogen. Precis som Fröding, Engström och von Heidenstam roade sig iklädda lite blad som mest i skog och natur, så gjorde Mando Diao det också.

Ledtråd 1:
Bilder på ”Och sitt sorgsna och sorlande svar han slår” lyckades bättre än väntat anser jag.

Ledtråd 2:
Textförfattaren blev vid minst ett tillfälle kritiserad för sina "omoraliska" texter.
Jag har för mig att det var självaste justitieministern (orkar inte googla) som drog stackars Fröding inför rätta för en annan text där sex förekom. Minns inte namnet nu. Fröding kom undan då, fast inte psykiskt tyvärr.

Ledtråd 3:
Bilder på "Det är tomt, det är bränt, det är härjat och kalt"

Puh, det här var lite jobbigare än väntat :D

Fornöga
1

#116 Gick vilse först genom att det var en svensk text (bra grepp!).

Texten som väckte skandal på sin tid var dikten "En morgondröm".

Missfit
0

#117: Just det, Morgondröm var det!
Och tack för beröm rodnar igen :D

Då blir det väl du igen nu med nästa låt.

Syntium
1

#113 Haha, jag vet inte det, tror det snarare bara var så enkelt att inledande gissningar var svenska och så fastnade jag där (ja minus Cohen såklart) 😎

Fornöga
0

Ny omgång. Ledtråd 1 är två bilder, som vanligt framtagna med Stable Diffusion Online. Jag vill ha en låttitel.

tlf022.jpg

Missfit
1

Summer wine

Syntium
1

#120 Tequila?

Missfit
1

#122: Åh, nu kom jag att tänka på denna version. Jag och väninnan skrattade så vi grät… men det är väl vår torra humor. :D :D

Fornöga
1

#121 #122 #123 Bra förslag (#123 stilpoäng!), men jag har tänkt mig ett annat svar.

Missfit
0

#124: Dagens sista.
Have a drink on me?

• Redigerat 2023-03-05 23:02 av Missfit
Fornöga
0

#125 Nej, varken AC/DC eller Lonnie Donnegan får bjuda på någon drink den här gången.

Fornöga
0

#120 Skall vi bränna av en andra ledtråd kanske? Låtens upphovsman hör till kategorin singers/songwriters och högt respekterad inom sitt gebit.

• Redigerat 2023-03-06 07:35 av Fornöga
Syntium
0

#126 Lonnie Donnegan? Var kom han ifrån? 🤔

Fornöga
1

#128 En kringvirvlande association från en gamling bara. 😉 Lonnie var först (?) med den låttiteln. (OT-utanför frågeämnet.)

http;//www.lonniedonegan.com Lonnie Donegan performs "Have a Drink on Me" on Putting on the Donegan (11th May 1961)
  • Redigerat 2023-03-06 08:21 av Fornöga
Syntium
0

#129 Jaha, känner bara till 2 LD-låtar och ungefär lika många av AC/DC. Tänkte om det var en cover på nån Lonnie-låt (hade ju varit coolt iofs)

• Redigerat 2023-03-06 08:34 av Syntium
Missfit
1

Two more bottles of wine?

Fornöga
0

Bra försök- dessutom en låt med Emmylou som jag inte hört- tack för den.

Som en tredje ledtråd kan väl sägas att vinet är en beståndsdel i låtens text, men inget huvudmotiv.

Syntium
0

The summer of my life - Simon May?

Fornöga
0

#133 Nej, den var det inte.

Jag släpper ledtråd fyra eftersom vi kört fast lite. Låten gjorde stor lycka när den översattes till svenska, men det snackades även en del om "låtstöld" i sammanhanget.
Tidigare ledtrådar #120, #127, #132.

Carmarino
2

Kan det vara den här?

Missfit
1

Och jag vill gissa 24 hours from Tulsa som skrevs av underbare Burt Bacharach. Lika underbare Gene Pitney sjöng.
Svenska versionen med Östen W var 15 minuter från Eslöv.

Maken har båda versionerna på sin Spotifylista och var gång jag hör någon av dem, kokar jag av ilska å den påhittade försmådda frugans vägnar. 🤣

Fornöga
2

#135 Domaren säger att svaret är rätt- grattis Carmarino! Det var Tom T Halls ”Old dogs, children and watermelon wine”.

Ledtråd 1: Bilden. I ledtråd 5 (som aldrig behövdes) tänkte jag skriva att det finns en beståndsdel i den andra bilden som finns i originalet men inte i den svenska, och en som finns i översättningen men inte i originalet. Äpplet och vattenmelonen.

Ledtråd 2: Tom T. Hall (som dog häromåret) kallades inte för inte "The Storyteller". Hans låttexter är rena novellerna och musiken följsam.

Ledtråd 3: "Old dogs and children, and watermelon wine"

Ledtråd 4: Alf Robertssons version fick namnet "Hundar och ungar och hembryggt äppelvin" och blev en långliggare på svensktoppen. Det lite pinsamma var att den gode Robertsson översatte några låtar av Tom T. Hall, bland annat denna, men "glömde" ange upphovsman. Dessutom var hans förklaring till texten ganska skruvad, citat ur Hallands Nyheter:

"Stort utrymme får inte oväntat succén ”Hundar, ungar och hembryggt äppelvin”, som är en trogen översättning av Tom T Halls ”Old dogs, children and watermelon wine”.

Låtarna jämförs utifrån ett äkthetsperspektiv, eftersom Robertson har hävdat att han 1969 mötte den finländska hotellstäderskan i Östersund som han sjunger om, trots att dialogen som refereras är hämtad från det amerikanska originalet från 1972. Kanske var det en blandning av dikt och verklighet?"---

#136 Den borde också ha gått att göra en AI-bild på! 😉

Ett par av låtarna som Monica har valt att spela in tas upp i Anders N. Nilssons D-uppsats i litteraturvetenskap om Alf Robertsons sångtexter. ”Fanns städerskan?”,
  • Redigerat 2023-03-06 14:59 av Fornöga
Fornöga
2

tlf020.jpg

#137 Bild som jag sparade till en senare ledtråd. 😉

Missfit
1

#138: Åh med den bilden hade vi alla svarat rätt 😄.

Grattis Carmarino! Hoppas att du nu vill utmana oss. 😊

Carmarino
0

#139: Överlåter gärna det till någon annan. Är urusel på att göra "gåtor". 😁

Så den som känner sig manad, varsågod.

Syntium
1

#140 Jag är alltid manad 😁

Tillägg: var inte bekant med vare sig låt eller dess upphovsman. Hört om Alfs "friheter" dock

• Redigerat 2023-03-06 16:02 av Syntium
Carmarino
1

#141: Jag lyssnar på P4 Plus hela dagarna och där spelas bägge versionerna lite då och då. 😊

Syntium
1

Jag säger pass just nu på att göra ny "låtgåta", kanske blir sjukstuga här 😞

Missfit
2

Oj, hoppas att ni inte har drabbats av influensan från helvetet. Sjuk med extra allt mao. Oavsett, krya på er.
Jag petar in en favoritlåt så länge eftersom ingen annan vill.

Missfit
1

Ledtråd 1:
Denna drygt 30 år gamla låt tillägnades en blondin

Fornöga
1

Marilyn Monroe - Kiss - Original VersionHD AUDIO
Missfit
0

Man skulle kunna tro det, men fel.
😝

Fornöga
0

#147 Tyckte väl att det verkade lite för enkelt…😊

Missfit
0

#148: haha, jag tycker iofs att ledtråden var alltför avslöjande.

Missfit
0

Nä, nu bjuder jag på en ledtråd till innan sängläge.

Ledtråd 2:
Vokalistens image kan beskrivas som ett inre mörker.

Syntium
2

#144 Tack så mycket, verkar varit falskt alarm tack och lov. Bara hängig.

Vad gäller låten… Han har ingen mörk image vad jag vet, men jag drar till med Candle in the wind - Elton John. Den tillägnades iofs två blondiner så tror inte det är den pga det också.

• Redigerat 2023-03-07 05:51 av Syntium
Fornöga
1

Eva Dahlgren - Ängeln i rummet (1989)
Missfit
0

Ledtråd 3:

Missfit
1

#151: Iofs om det hade varit två, hade jag nog ändå kunnat nämna en… det vore ju inte osanning ;) :D. (det är bara en)

• Redigerat 2023-03-07 08:19 av Missfit
Fornöga
1

Just nu befinner jag mig på stadiet gissa gruppen, och då kommer Oasis upp i bakhuvudet. Ingen grupp som jag känner till närmare, men Gallaghers mörker känner man ju till, och en bilolycka hittar jag också.

Ett långskott då: "Don´t look back in anger."

Three touring members of the rock band Oasis, including songwriter and guitarist Noel Gallagher, were today recovering in hospital after a car crash in the US.
  • Redigerat 2023-03-07 10:47 av Fornöga
Missfit
0

Ledtråd 4:

Detta 70-tals bands genre har genom åren varierat och de experimenterade sig till framgång. De har varit en inspiration för många stora artister och band. Tex U2, Depeche Mode, The Cure och många fler.

Denna orientaliskt klingande sång handlar om blondinens sista stund i livet.

Syntium
1

Tror det är fel men Suicide blonde med INXS kanske?

Fornöga
1

Kan det vara The Ballad of Jayne med L.A. Guns? Har aldrig hört varken låten eller gruppen, men jag har utgått från Jayne Mansfield och sedan googlat mig fram.

Missfit
0

Det kan vara så att de inte var så jättestora i Sverige som jag upplevde dem. Därför går jag all in nu och håller tummarna… trots att Fornöga nästan sköt haren.👼

Ledtråd 5:

Bilden i #145 visar sångens första ord i titeln. Det är också titeln till en av blondinens filmer.

Bilden i #156 syftar på sångerskans förnamn, vilket också är första ordet i bandnamnet. Hon sågs ofta med Sex Pistols och Sid Vicious var deras första trummis.

Ta hem detta nu! 😄😄😄

• Redigerat 2023-03-07 14:26 av Missfit
Mitchika
1

#159: Fullständigt shot in the dark chansning utefter ledtrådarna, men.. Siouxsie and the Banshees - Cities in Dust?

Fornöga
1

#160 Jag kom fram till samma grupp, men denna låt.

Official Music Video by Siouxsie And The Banshees performing 'Kiss Them For Me'.NOW AVAILABLE IN HDListen to Siouxsie And The Banshees: https://SiouxieAndThe...
Missfit
1

Jaaaaaa!!!! Grattis Fornöga!
Denna sång är en av mina favoriter. Så sorgsen, udda och vacker!
Tycker iaf jag. ❤️
Här ska finnas text.

• Redigerat 2023-03-07 14:43 av Missfit
Mitchika
1

#162: Hälften rätt, jag är nöjd med det! 😄

Fornöga
1

Bra frågeomgång, fast jag får erkänna att jag bara kände till gruppens namn, men inget om dem själva eller deras musik.

• Redigerat 2023-03-07 14:45 av Fornöga
Missfit
0

Det var riktigt bra gissat av alla måste jag säga utan överdrift.

Hoppas att någon är sugen på att köra vidare nu. Vad tycker du Mitchika? 😉

Mitchika
0

#165: Jag har en jätteenkel jag kan köra, men jag vet inte hur bra jag är på sånt. 😅

Räcker det att bara ladda upp en bild? I såna fall kan jag köra.

Missfit
0

#166: För mig är det absolut ok, tror att andra också tycker det. Jag är ju också ny på detta. 😄

Carmarino
0

#166: Det är ju Fornögas lek, men jag tror absolut det går bra med bara en bild.

Mitchika
1

#168: Jag kan givetvis försöka komma på och slänga in ledtrådar allteftersom, men jag tror inte den kommer vara så svårgissad. 😀

Carmarino
0

#169: Gör så. 😊

• Redigerat 2023-03-07 15:04 av Carmarino
Mitchika
1

Okej, mitt bidrag till gissningsleken! Stable Diffusions-genererade bilder, givetvis och den var inte jättesamarbetsvillig. Jag fick några helt galna, bisarra förslag på det. 😅

Sådär, bilderna fixade! 😅

• Redigerat 2023-03-07 15:15 av Mitchika
Fornöga
2

#171 #166 Kul bilder, och visst räcker det med en, om så skulle vara.

• Redigerat 2023-03-07 15:23 av Fornöga
Mitchika
1

#172: Jag lyckades få till ett par bättre efter att jag postat, naturligtvis, så jag lägger väl upp dom senare med ledtrådar i såna fall. 😀

Fornöga
2

Den här låten var det länge sedan man hörde- det är väl inte den?

Missfit
1

Slänger ut denna fast jag är säker på att det är fel.

Mitchika
1

#174: Haha, jojomän, det är den! 😄😍
Jag sa ju att det var en enkel en! 😄

Det här var dom andra två bilderna som Stable Diffusion gav mig efter att postat mina två första. Dom var ännu tydligare. 😀

Jag är uppväxt med bland annat Sailor. Min pappa brukade spela deras album (bland många andra) på sin LP-spelare så att fönsterrutorna vibrerade. 😂

#175 Åh, vilken bra gissning! Jag var dock inte alls så pass subtil, utan alldeles för uppenbar den här gången. 😅

Fornöga
1

#174 Fina bilder och en kul låt, får nästan dåligt samvete att jag tog den på uppstuds. Men min första tanke var "sailor" och sedan trillade polletten ner.

Mitchika
2

#177: Ha inte dåligt samvete för det, jag sa att den var enkel och misstänkte att den skulle listas ut snabbt. Vilket den gjorde och det gjorde mig bara glad, jag har inte träffat många som känner till Sailor eller sången. 😄

Missfit
2

#177: Hahaha, maken såg bilden och gissade samma som du.

Fornöga
2

Drar igång en andra tråd, eftersom vi kommit en bit ner i denna tråd nu.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer