Trio Höganäs
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Trio Höganäs var en akrobatgrupp som hade sin bas i Höganäs i nordvästra Skåne. Från början bestod trion av Egon Larsson, Göthe Persson och Boris Bengtsson, som turnerade i folkparkerna i slutet av 1940-talet. Göthe och Boris ersattes senare av Gert Karlsson och Bende Larsson. Bende kom från Danmark och var gift med Egon. När de inledde sin internationella karriär ändrade de namnet till Trio Hoganas.
De uppträdde flera gånger i Ed Sullivan show i USA, varifrån den här viden är hämtad. Deras specialitet var, som syns i videon, att Egon och Gert höll en lina med tänderna och Bende gjorde konster på linan.
Själv kommer jag ihåg att jag såg dem på TV i varietéprogrammet "The Good Old Days" från England. Det var stort, eftersom Egon var en gammal barn-/ungdomskamrat till mina föräldrar. (Tror att även de andra i gruppen var kamrater till dem.) Därför hade vi förmånen att ibland få se dem träna hemma i Höganäs, där de då höll till i Folkparken.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2023-07-10 14:45 av Carmarino
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Journalisten, filmaren m.m. Torbjörn Dencker har gjort en dokumentärfilm om Trio Höganäs, och här kan man se trailern för den. Har själv inte sett hela filmen, och jag vet inte om den finns tillgänglig någonstans. Tidigare fanns den på Höganäs kommuns hemsida, men där finns den inte längre. Läste att den även skulle ges ut som DVD, men om det blev av vet jag inte.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Egon Larsson avled 2018, 91 år gammal. Gert Karlsson avled 2019, 86 år gammal. Bende lever ännu och fyller 88 år i höst.