Vem minns view-master?
Vem minns den? Själv fick jag en som barn i julklapp med stillbilder ur filmen om Snövit.
Jag hade en.
Kan inte minnas att jag själv hade en, men jag har för mig att en kompis hade det. Däremot har jag ett vagt minne av att jag hade en annan variant som fungerade ungefär likadant. Minns dock inte vad den hette och jag vet inte om jag har den kvar. Har fortfarande några lådor i källaren som jag inte kollat vad de innehåller. 😁
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Den jag hade var röd, och var nog den vanligaste även om färg och utseende förmodligen skiftade. Kom just på att jag köpte en form av view-master när jag besökte Mårbacka första gången med bilder av alla rum och salar. Men då var skivan/bilderna inbyggda eftersom den var avsedd enbart för dom bilderna.
Jo, den fanns redan i min barndom och jag fick nog en i julklapp. Verkar som om den hängt med länge, men har jag inte googlat fel så upphörde tillverkningen 2019.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
Jag hade en som var beige med bilder bla från Matterhorn. Minns inte vilka mer bilder jag hade.
Jag tror den finns kvar i någon låda.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Var det någon av dessa ni hade?
Det var nog inte det.
Det som används tillsammans med telefonerna för att se 3dimensionellt, borde ju fungera likadant. Har någon testat?
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
- Redigerat 2023-11-24 13:53 av Emo
#6 Den till höger ser ut som en forntida dataskärm 😊 Det där med view-master var riktigt hett och man man nästintill slogs för att få titta 😁 Det gick ju att byta ut skivor med bilder ( framgick nog på Wikipedia sidan )
- Redigerat 2023-11-24 15:17 av GikMio
Jag hade en röd sådan.
Sonen hade också.
Jag tror han numera har flera stycken.
/Maria
#6: Har något liknande den i mitten och den till vänster. Det är - vad jag kan se - apparater som används till att se på diabilder med. Då slipper man släpa fram en projektor och filmduk för att se dem. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag har en röd med några skivor men kommer inte ihåg på vad, någon var med naturbilder kommer jag ihåg.
Synd att mamma inte köpte fler skivor till den, för det finns väl inte att köpa nu för tiden?
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#10 Det finns retrobutiker. Säljer gammalt och begagnat. Nostalgiska prylar. Har du sånt nära och en större stad så är chansen större att hitta eventuella skivor eftersom utbudet lär vara större än på en mindre ort. Jag tror jag i all hast såg en view-master på en loppis härom året..
Bor ju i Borås men har faktiskt aldrig varit inne i någon retro affär, bara hos Myrorna.
Grannens barn hade en. Tyckte det var helt magiskt att titta i den som liten.
Ser att det finns såväl View Master som kort att köpa på Tradera (under Miniatyroptica/ View Master).
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
Sitter och tittar på en amerikansk julfilm just nu och i den dyker det upp en grå view-master. Tror inte jag sett det innan i någon film, här verkar det som om folk kunde göra sina egna "hjul" med egna bilder i att ha i den.
#15: Har aldrig hört talas om att man kunde göra egna hjul, men det är ju en rolig idé. 👍😊
Är här fler på denna sajt, som kommer ihåg föregångarna? Man kunde se tredimensionella bilder innan jag var född, så jag har som barn upplevt 3Dbilder, så för min del var wiev-master bara en förbättring.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stereoskopi
https://historiskt.wordpress.com/2013/07/08/3d-bilder-fran-forsta-varldskriget/
Här kan du läsa om hur bilderna fotograferades redan på den tiden.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973