Radion 1893-2023
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Radions utveckling. Även om jag inte haft en radio på länge så är det nostalgi då radion många gånger i barndomen och ungdomen konkurrerade ut TV.
Edit. Här finns en tråd som handlar mindre om radions tekniska utveckling och mer om program vi minns från radio (och TV). Medis.
- Redigerat 2025-06-14 10:36 av Fornöga
Den första radion jag minns var en jättestor sak som hade två knappar på sidan. Den ena knappen var till för att sätta på radion och den andra för att stänga av den. Det första vi gjorde när vi kom ner för att äta frukost på morgonen var att sätta på radion, för den tog nog en eller två minuter på sig att värma upp. 😁
Sedan fick jag en egen transistorradio och den lyssnade jag mycket på. Lyckades ibland få in Radio Luxemburg på den, och då var det fest. 😊
Numera lyssnar jag på radio i mobilen, även om jag har en liten batteridriven radio också. Plus att jag nyligen skaffade en "nödradio" med vev, mobilladdare, lampa och lite annat smått och gott. Den använder jag däremot inte.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#1 Även jag lyssnar i mobilen på radio idag. Inte min egentliga mobil utan en gammal. Förr på 80 och 90-talet så blev det mycket Radiosporten för att följa omgången i hockeyn och fotbollen. Visades inte idag på tv som idag. Lyssnade även på mycket annat. Radion hade även ett kassettugtag, men musik lyssnade jag på stereon. En klassisk dubbeldäckare.
Lyssnar numera aldrig på radion, bortsett från att jag på något märkligt sätt har programmerat sömnen så att jag vaknar varje timme till nattens nyheter. Och så brukar jag vakna i tid för att lyssna på sjövädret 05.45. 📻🥴
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2024-01-27 18:58 av Fornöga
Nästa år fyller Sveriges Radio 100, och då lär det väl bli en del radionostalgi i etern. Och i år är det 80 år sedan man slutade använda påannonseringen "Stockholm-Motala."
#3 Hade en period då jag brukade vakna och lyssnade på Vaken som sändes i både P3 och P4 där Pär Fontander höll i det. Var programvärd för klassiska hårdrocksmagasinet Rockbox på radion under 80-talet
#2: Jag har också en äldre mobil som jag använder som radio. Praktiskt med återanvändning. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#3: Vardagar lyssnar jag på lokalradions nyheter och väder, men annars lyssnar jag mest på P4 Plus. På lördagar och söndagar blir det även P4 Retro klockan 06.00.
#5: Vaken sänds fortfarande men programledarna växlar.
Sveriges Radio fyller hundra i år, grattis!
En lång(ännu) ej betallåst länk.
#9 Den första sändningen, den 1 januari 1925, "återskapas" idag. 🔉
#9 Så såg det ut på den tiden (men musiken är av senare datum).
#9 På den här sidan kan man bland annat lyssna på en otrolig massa inslag på Sveriges Radio genom åren.
Här är en quiz om svensk radiohistoria (inte låst sida i nuläget).
Jag hade 9 rätt av 11.
#13: Hade bara 7 rätt. Har noll koll på sport och Medaljer, samt Trackslistan. Tror inte jag lyssnade på den faktiskt. Jaskraschen kommer jag ihåg, men pilotens namn har jag ingen aning om.
#14 Den första ettan på Tracklistan missade jag också. Missade även frågan om hur många OS-medaljer Kalla med flera erövrade. Hade tur och fick rätt på en eller två gissningar.
- Redigerat 2025-04-11 16:41 av Fornöga
#15: Jag missade alla gissningar. 😁
Radionostalgi: "När radion kom till byn."
#9 ff Tidigare har Sveriges Radio sänt en jubileumsgala med anledning av hundraårsfirandet, och ikväll sänder SVT2 samma gala i en något kortare version.
#9 ff I Studio 65 på Kunskapskanalen den 8 oktober lär det bli en del radionostalgi, när storheterna från förr Ulf Elfving och Kersti Adams Ray gästar programmet tillsammans med senare tiders radioröster Thomas Nordegren och Louise Epstein. Ämnet är radions roll i våra liv, förr och nu. (28 min.)
(Programmet finns redan på SVT Play och gör så till 1 april 2026.)
- Redigerat 2025-10-07 11:15 av Fornöga
#19 Har sett programmet, en trevlig pratstund om gamla radiominnen. Lite kul att de två verkliga radioveteranerna inte riktigt hade signaturerna till sina egna program i minnet i en liten gissningstävling. 😊
#20: Bägge två har väl gjort så många olika program, och det är länge sedan, så det är nog inte så lätt att komma ihåg signaturmelodierna. Minnet brukar ju dessutom blekna med åldern. 😊
#21 Ja, så är det ju. Dessutom var de inte förbereda på att "tävla", så det var helt förståeligt att de blev lite ställda. 😊