Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikett: prylar
Läst 94 ggr
GikMio
2

Spisens utveckling 1728-2020

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vi har gjort detsamma med datorer, telefoner, tv-apparater och bilar. Följ spisens utveckling fram till nutid. Kan säkert skapa nostalgiska minnen och diskussioner.

GikMio
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Första gången jag har en sån här typ av spis. Fanns en liknande på en arbetsplats jag hade för 20 år sedan så helt supermodern är den nog inte. I den förra lägenheten var spisen från 80-talet, men där skulle dom sätta in en splitterny efter min flytt. Vedspis hade vi på sommartorpet, men den använde vi inte. Bara gasolkök.

Fornöga
2

På Dalénmuseet i Stenstorp kan man få veta mycket om den klassiska Agaspisen, en uppfinning av Nobelpristagaren Gustaf Dalén. Spisen blev mycket populär i England, där den fortfarande tillverkas och säljs.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Carmarino
1

Har aldrig haft någon induktionsspis. Mestadels har det varit vanliga plattor, men när jag studerade i Stockholm hyrde jag en lägenhet med gasspis. Tyckte den var jättebra, även om jag aldrig lärde mig hur ugnen fungerade. 😊

Mormor och morfar hade en koleldad spis med ringar som man tog bort med en spiskrok för att gå rätt storlek på hålet att sätta kastrullen i. Kastrullerna hade en kant nertill för att de inte skulle trilla ner i elden. Den såg ut ungefär så här, fast jag har för mig att den var lite bredare.

https://www.vitvaruexperten.com/storage/ma/4ecd347692f74cef9686cd9b089e7322/8eaf80bd8a21485999b30e596f54d90e/786-492-0-jpg.Jpeg/3A8037B4403DDE37ED108A527AA9BC02B04C415C/spis_gammal.jpeg

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
0

Vi har gasspis sedan flera år.

/Maria

Fornöga
1

Mer matnyttigt om spisar på Tekniska Museets hemsida.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Utan spisen hade vi varken haft kokböcker eller tv-kockar. När järnspisen tog plats i köken under 1800-talet slapp man sot och rök.
GikMio
1

Jag har en bekant som bodde i en etta med kokvrå på 90-talet. Han hade en spis jag aldrig sett tidigare med en ugnslucka utan något glas. Så han fick öppna luckan och kolla stundtals när han gräddade något i ugnen.