Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikett: övrigt
Läst 172 ggr
Fornöga
2

Minns ni deklarationskaoset?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Idag är det sista dagen att lämna in sin deklaration, något som numera i det närmaste förbigås utan större åthävor eftersom de flesta nu deklarerar på smidigare sätt.

Men många minns säkert bataljerna när de som var ute i sista minuten skulle lämna in sina ifyllda blanketter på skatteverket. I Göteborg var det en blandning mellan folkfest och kaos när svettiga deklaranter blandades med väktare, varmkorvgubbar och parkeringsvakter på Rosenlund. En och annan linslus hörde till, i försök att bli allra sist i hopp om uppmärksamhet i tidningen eller lokalnyheterna på radio och TV.

GP tittade i kristallkulan 2005 om vad framtiden hade att erbjuda oss skattskyldiga, en utveckling som då bara var i sin linda.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Dagen D som i deklarationer och mycket folk i rörelse vid Rosenlund. Men det märks att det nu är tredje året i följd som det går att e-deklarera.
  • Redigerat 2024-05-02 12:38 av Fornöga
beem
1

Jag minns att vi alltid kollade nyheter den dagen för att se just de sista stressade som kom precis på gränsen för att hinna lämna in. Det var lite av en folkfest.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

[anarki]
1

#0: Jo det minns man mycket väl. Var kul att se folk i sista minuten skriva under skattesedeln eller dom som precis missade lämna in den.

johan
2

Ändå fascinerande att Skatteverket än idag har öppettider på sina digitala tjänster. :)

Mvh // Johan

Fornöga
0

Så sent som 2018 gjorde TV4-nyheterna ett försök att skapa nyhetsvärde kring borttagna deklarationsbrevlådor.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Fornöga
0

2017 minns åttiotalets "Dagen D".

Före 2002 deklarerade alla på papper, och med alla som lämnade in i sista sekunden blev det något av en lätt kaotisk folkfest på Götgatan. Då stod Skatteverkets anställda på gatan och tog emot deklarationer från bilisterna, idag lämnar nästan 70 procent in sina uppgifter elektroniskt.
Carmarino
0

Såvitt jag minns så lämnade jag alltid in den i god tid, så jag slapp stå och köa. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
1

#6 Bankkontoret där jag var kund hade en förseglad låda för deklarationer så jag slapp trängas vid någon central inlämning. Det tog några år innan det gick att deklarera elektroniskt utan bank-ID, men idag är det ju hur smidigt som helst även utan sådant (åtminstone om man har förenklade deklaration, som i mitt fall).

• Redigerat 2024-05-02 16:18 av Fornöga
Lona
2

Jaaa, det hade jag glömt bort! 😁
Mina föräldrar var alltid ute i sista minuten. Men visst kunde man skicka in deklarationen med vanlig post? På den tiden funkade ju postgången… 😉

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Carmarino
1

#7: Ja, i år "deklarerade" jag vid tvåtiden på natten första dagen det gick att skicka in deklarationen. Hur smidigt som helst.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
1

Dags att åter dra sig till minnes det deklarationskaos som rådde fordomdags- det 'är lugnare numera….😏

Deklarera i appen Skatteverket, i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1, genom att sms:a, ringa eller skicka in pappersblanketten.
  • Redigerat 2026-03-04 09:44 av Fornöga
Carmarino
1

#10: Det är så skönt att slippa det. Har förvisso aldrig haft några mer komplicerade deklarationer, men det tog ändå åtminstone någon timme för att få ihop alla uppgifterna förr. Nu går det på någon minut. Deklarationen har dock inte dykt upp i min Kivra-brevlåda än, så förhoppningsvis är den på väg.

beem
2

Jag minns att vi tittade på nyheterna på TV då de hade filmat de sista som kom stressade.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

• Redigerat 2026-03-04 14:15 av beem
Bo§e
2

#10: När det gäller vånda och stress, låg nog vår "gamla" deklaration i paritet med katekesen och husförhören, vilka heller ingen saknar….🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Fornöga
1

Återbäringen skramlade in på kontot i förrgår.

Carmarino
1

#14: För mig också. Ovanligt mycket i år, så jag passade på att köpa mig en fotoskrivare. 👍😁

• Redigerat 2026-04-10 22:49 av Carmarino
Fornöga
1

Ännu finns det de som deklarerar på "traditionellt vis", på papper- de är cirka 285.000 enligt Skatteverket. Sista inlämningsdag är den 4 maj, men med tanke på Postnords försämrade service rekommenderar Skatteverket att de som lägger deklarationen på brevlåda gör det senast den 22 april för att den skall nå fram i tid.

Källa.

Deklaration 2026: Viktiga datum, pappersdeklaration och anstånd. Så gör du för att deklarera i tid – och vad som gäller för seniorer.
Carmarino
1

#16: Skulle inte vilja gå tillbaka till pappersdeklarationen. Fast i mitt fall är väl den ungefär lika lätt som den elektroniska. Alla uppgifterna är ifyllda, så bara att kolla och skriva under.