Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettmusik
Läst 314 ggr
Fornöga
1

Kalkonrullen

Bara att erkänna att vissa musikvideoklipp är så usla att inte ens en bra låt kan rädda dem. Konstiga kameraåkningar, osynkad playback och avsaknad av något slags samband med låttexten är kalkonrullens kännemärken.

Här går det bra att ge exempel på vad vi tycker är kassa inspelningar. Mycket nöje! 😉

#11 Uppdatering: Även exempel på filmer av kalkontyp platsar.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

• Redigerat 2024-05-10 17:59 av Fornöga
Fornöga
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Den här har allt som en normal videorulle inte skall ha och är en lovande inledning. Hej Hej…🙄

• Redigerat 2024-05-06 20:46 av Fornöga
Fornöga
1

Med David Hasselhoff kan man aldrig vara säker om han driver med sig själv eller om inspelningsteamet gör det åt honom. Hur som helst, här är hans version av "Hooked on a feeling" för avnjutande. Finn en röd tråd, den som kan…😏

Fornöga
1

"Maskinerna är våra vänner" med Kjell Höglund, protesttekno für alle. Det hysteriska keybordsolot av Staffan Ling i peruk (?) förhöjer njutningen. 😵

Fornöga
1

Har ni fest eller?🤦‍♂️

Fornöga
1

Anders Glenmarks video Greyhoundbus kostade säkert en hacka att göra, men hur originellt var det att placera greyhoundjyckar ombord- alla vet ju den kopplingen genom namnet och logotypen. Till sällskap har jyckarna indianer och cowboys och en drös barvärdinnor, plus en kartvändande militärkvinna i en rysk (?) uniform, vad gör hon där? Reseledare? Som någon kommenterar under filmen: "Så en ska till Nevada, en till Kalifornien och en till Florida. Var fan startar bussjäveln?" Och, ja- vart är vi på väg?

• Redigerat 2024-05-06 23:36 av Fornöga
Carmarino
0

#3: Fast det var ju inte Staffan Ling - även om det var likt. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
1

#3 Nej, det är nog inte ens en klonad sådan, även om de som sagt har vissa likheter. 😊

• Redigerat 2024-05-07 21:10 av Fornöga
Fornöga
1

Den här videon kom på första plats vid en internationell omröstning för 15 år sedan om sämsta musikvideon. Värst av allt- den presenteras som svensk, när det i själva verket är en åttiotalskatastrof från Finland. Hur som helst ger det något slags insikt om varför Finland skickar så underliga bidrag till ESC. 🤦‍♂️

Länk.

Dagens största nyheter, de finlandssvenska samtalsämnena och mycket mer.
  • Redigerat 2024-05-07 21:52 av Fornöga
Fornöga
1

#8 Leonard Nimoy känner vi igen som Spock från Star Trek. Mindre känd, av förklarliga skäl, är hans video "The Ballad of Bilbo Baggins", som hamnade tvåa på den illustra omröstningen om musikvideovärstingar.

• Redigerat 2025-01-25 10:14 av Fornöga
Carmarino
1

#9: Tycker nog det måste finnas många videor som är värre än den här. Den är åtminstone lite rolig. Fast jag är förstås ett Leonard Nimoy-fan, så jag är väl lite partisk. 😁

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
1

#10 Det är förstås tillåtet att försvara de begabbade! "Och något tålte de att skrattas åt, Men mera att hedras ändå". 😊

Sedan skall det väl tilläggas att de två senaste kalkonerna utsågs för 15 år sedan, det har, förhoppningsvis eller dessvärre, kommit än värre bidrag sedan dess. De roligaste är ju de som omedvetet överskattar både artist och produktion, de som driver med sig själva är något av fuskkalkoner- tycker jag. 😉

• Redigerat 2024-05-08 11:02 av Fornöga
GikMio
1

Musikvideos kan jag i nuläget inte i ge något exempel på. Trodde först det handlade om spelfilm 🙂 Där hade jag kunnat ge fler exempel. Har ni tid? 😁

• Redigerat 2024-05-10 17:26 av GikMio
Fornöga
1

#12 Ja, varför inte- vi kan väl klämma in sådana också! 📽🎬

Fornöga
1

Sven-Ingvars film "Under ditt parasoll" är given här- kan inte beskrivas, måste ses! Ragnar Frisk, Åsa-Nisses regissör, överträffade sig själv med den här filmen vilket inte säger lite.

Expressen: "Filmen uppnår alla kriterier för en riktig kalkon. Med fullkomligt meningslös handling, styltade dialoger, meningslösa skämt och fånigt inlagda melodisnuttar kan man bara skratta åt eländet."---

Jag försäkrade mig om ett exemplar på video. Robin Bailey, som tillkommit som medlem i gruppen efter filmen sålde den i sin golfbutik. "Vilken stackare vill du något så ont så att du skall ge honom den här?", frågade han mitt bud. 🤦‍♂️

• Redigerat 2024-05-10 18:12 av Fornöga
Carmarino
0

#14: 😄

GikMio
1

#14 Praktiskt taget hela filmsviten med Ragnar Frisks Åsa-Nisse är kalkonfilmer. Dom första handlade om tjuvjakt och hembränneri. Vilket han höll på i tidskrifterna i början. Men sedan började svensk artistelit dyka upp hemma hos honom eller hans närhet i varje film. Lite fånig handling dessutom. Men folk gillade det och gick på bio, men filmkritikerna grät såpa 🙂

GikMio
1

Reine och Mimmi i fjällen (1997) Populära från tv-serien Tre Kronor som sändes 1994-99 på TV4, men filmen blev inget hit. Både bland kritiker och biobesökare. Sean Banan inuti SeanAfrika har väl kallats som en av tidernas främsta svenska kalkonfilmer, men den kom 2012 och inte nått den egentliga nostalgin kanske.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Reine_%26_Mimmi_i_fj%C3%A4llen!

Fornöga
1

#16 Sven-Ingvars bör ha varit varnade kan man tycka: de medverkade (som sig själva) i Frisks "Tre dar i buren" 1963, där Thore Skogman och Anita Lindblom spelade huvudrollerna. Aftonbladets kritiker tyckte att filmmakarna borde tvångsförflyttas utomlands. 😏

GikMio
2

#17 Sean Banan inuti Seanfrika fick 0.82 av möjliga 5. Det sämsta som uppnåtts av svenska Filminstitutet.
#18 Jag tror inte man förde sådan statistik förr. Sven-Ingvars sjöng på värmländska om möra å körka i den filmen. Det sänkte nog rankingen 😎🙂

Fornöga
1

Sajten Rotten Tomatoes har i dagarna presenterat en lista över världens 36 sämsta filmer (alla med 0 i poäng i sajtens recensioner), vilket Moviezin återger. Några svenska filmer har inte kvalificerat sig, sannolikt för att Ragnar Frisk inte upptäckts av omvärlden… 😉

(Jag har lyckats undvika samtliga 36 på listan.😌 )

36 filmer har fått det mindre smickrande 0% i betyg på Rotten Tomatoes. Hur många av dessa har du sett - och håller du med?
  • Redigerat 2024-05-11 09:55 av Fornöga
GikMio
1

En hiskeligt rolig filmserie på 80-talet. Låt det som var bra få vara bra och ihågkommet. Kom inte flera decennier efteråt med en eftersläntare då det kommit nya generationer av biobesökare och en ny form av humor som har tagit fäste.

https://manssonskultur.se/2015/09/13/ett-paron-till-farsa-nasta-generationamerikansk-film/

M Sanslöst dumt och ointelligent  Denna kalkonfilm med sina osmakliga skämt och heldumma dialog fick mig att flera gånger vilja resa mig upp och lämna biografen.  En familj ska iväg till det största nöjesfältet, men på vägen dit händer det flera saker som är både äckliga och helt onödiga. Att familjen har en antagonist till allt…
Fornöga
1

#21 Aha, ännu ett päron? (Jag har inte sett någon av päronfilmerna, jag var nog fel generation redan från början. Den svenska titeln tyckte jag dessutom var frånstötande.

• Redigerat 2024-05-11 10:14 av Fornöga
GikMio
1

#22 Ja, skribenten kallade den nya moderna Päron till Farsa-filmen för kalkonfilm. Man kan ju rikta sig till filmskaparna. Jag är lite emot det här att göra uppföljare på filmsuccer för övrigt. Det blir oftast sämre och sämre.

Fornöga
1

#23 "Hajen -4" hamnade högt på kalkonlistan, en av alla uppföljare som havererat.

GikMio
1

#24 Jag har bara sett den första filmen. Men det var länge sedan. Jag visste inte ens det fanns så många filmer 🙂

Fornöga
1

#25 Har också bara sett den första, och den var riktigt bra. (Såg möjligen tvåan också, men den är i så fall förträngd.)

("Hajen som visste för mycket" ingår inte i serien. 😊)

GikMio
1

#26 Du minns säkert dom gamla pilsnerfilmerna som sågs bland annat på tältbio? Min far sprang på detta i sin barn och ungdom på somrarna. Kosta några ören. Säkert mycket kalkon att finna där 🙂

Fornöga
2

Lämpligt tilltugg till filmupplevelserna.😉

Carmarino
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

De här filmerna såg min far 1938. Känner bara igen ett fåtal av namnen och tror inte jag har sett någon av dem. Möjligen Söder om landsvägen, men jag är inte säker. Gissar att flera av dem förmodligen sablades ner av kritikerna. 😊

Fornöga
1

#29 Vilken kulturskatt! Fridolf i Lejonkulan har jag sett, minns jag. Men det var i matinéåldern, när man tyckte att alla filmer var bra. 😊

Carmarino
0

#30: Har hans listor för 1939-1941 också, plus tre filmer från 1942. Sedan tröttnade han tydligen på att skriva ner vad han sett - eller också hann han inte gå på bio så mycket. Efter filmerna i anteckningsboken har han nämligen skrivit ner alla fotbollsmatcher han spelat (han var målvakt). 😊

Fornöga
1

#31 Roligt när sådant finns kvar! Min mor hittade min fars dagbok från tonåren med fina teckningar och en berättelse om hans svärmeri med en rysk balettdansös bland annat, men han blev så generad att han kastade bort den. Synd, den hade varit väl att bevara! (Detta var en avvikelse från trådämnet.)

Carmarino
1

#32: Ja, men jag håller med dig om att det var synd att den kastades bort. Min fars anteckningsbok hittade jag av en händelse många år efter vi hade flyttat ifrån huset där jag växte upp. Den - och mycket annat - hade hamnat i ett utrymme som inte hörde till lägenheten och det var ren tur att jag råkade titta där när min bror och jag fick möjlighet att komma in i lägenheten för några år sedan.

GikMio
2

Nordexpressen från 1992 som aldrig gick upp på bio utan visades enbart i TV3. Filmen tog slut och tittarna uppmanades att rösta för en fortsättning. Flertalet tackade nej..Robert Aschberg och Gert Fylking i huvudrollerna. Förutom Fylking även Lennart Jähkel och Thorsten Flinck som var riktiga skådespelare samt en ung Johan Widerberg. Resten amatörer. Riktig kalkon när den smakar bäst. Det bästa med filmen var kompositören Dag Unenges filmmusik.

• Redigerat 2024-06-12 21:32 av GikMio
GikMio
1

#34 Mats Helge Olsson regisserade detta så kallade "mästerverk" och gjorde så kallad " lingonwestern" och mycket lågbudgetfilm genom åren som fick usel kritik..Men fick faktiskt den kända amerikanska skådespelaren David Carradine att ställa upp i en film.

[Hayabusa-0001]
2

”Kultstatus och Tarantino-inspiration i all ära men den här rape-och-revenge-buskisen är en svensk kalkon i alla dess bemärkelser. Gamla nakenmodellen Christina Lindberg gör sitt livs roll (som hon tränade både kampsport och prickskytte inför) som en hämndlysten knarkare och våldtäktsoffer. Totalförbjöds i Sverige och hade premiär i Cannes - "Män som hatar kvinnor" var alltså inte först att ge bilden av svensk kultur som våldsam och deprimerande.”

[Hayabusa-0001]
1

.

[Hayabusa-0001]
1

.

[Hayabusa-0001]
1

#38 Vill tillägga att känsliga tittare varnas.

GikMio
3

#37 Eva den utstötta från 1969 i regi av Torgny Wickman med Solveig Andersson, Jan-Erik Lundkvist ( hade rollen som polischef ett tag i filmerna om Roland Hassel) och Hans Wahlgren som gick bort för några veckor sedan. Filmen visas aldrig på tv numera. Aldrig sett filmen men den gör ont att se enligt vissa filmkritiker. Om det var filmens innehåll eller kvalite som gör att den inte visas är frågan
https://sv.wikipedia.org/wiki/Eva_%E2%80%93_den_utst%C3%B6tta

• Redigerat 2024-06-20 17:05 av GikMio
Fornöga
2

Erasures version av "Lay All Your Love On Me" tycker jag var värd en lite mindre töntig video.

• Redigerat 2025-02-03 19:40 av Fornöga
GikMio
1

#41 Men låten desto bättre. Spelades i ishallen i högtryck så hamburgaren åkte jojo mellan matstrupe och magsäck på den tiden den låg på hitlistorna och öronvaxet rensades ut 😁 Dom gjorde några Abbacovers. Vince Clarke är nog den största syntharen genom tiderna. Var med att starta det största synthbandet Depeche Mode och sedan det populära synthpopbandet Yazoo

• Redigerat 2025-02-03 18:59 av GikMio