Melodifestivalen/ESC #4
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Eftersom föregående tråd är låst enligt nya regler på iFokus (se nedan*) påbörjar vi en ny tråd som avhandlar ESC, ett nog så aktuellt ämne eftersom finalen 2024 avgörs i Malmö ikväll. Tråden är tänkt att tillägnas ESC-deltagande låtar och artister genom åren, både i de nationella uttagningarna och i den stora finalen, och det finns plats även om tävlingen som sådan.
*Nya regler innebär att nu automatlåses alla trådar på iFokus som uppnått 100 inlägg eller mer. Den föregående tråden finns här.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2025-03-30 15:09 av Fornöga
Kommer ni att titta i kväll? Jag har planerat att göra det.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#1 Jag är tveksam, men som läget nu är så kanske det blir till att följa händelserna i en eller annan form. Just nu hoppas jag bara att allt avlöper väl (och "att rätt låt vinner", som det brukar heta.)
#1: Nej, jag kommer inte att titta. Tror ändå inte jag kommer att kunna hålla mig vaken, plus att jag inte är så intresserad. Det skulle möjligen vara för att Sarah Dawn Finer kommer tillbaka som "EBU-talespersonen" Lynda Woodruff. 😁
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2024-05-11 15:13 av Carmarino
Tittade faktiskt för första gången på många år på gårdagens tävling. Fast jag somnade efter ett par nummer, och när jag vaknade trodde jag att jag tittade på "Närkontakt av tredje graden" på grund av alla blinkande lampor och märkligt klädda figurer…
Okej, det var en i dubbel bemärkelse "bländande" teknisk uppvisning, men var tar låtarna vägen i det hela? Vinnare blev Schweiz för första gången sedan 1988, då Céline Dion tog hem segern för alplandet med "Ne Partez Pas Sans Moi."
#3 Lynda Woodruff dök faktiskt upp, liksom ABBA. De senare dock som väntat i avatarform.
Till sist: skönt att stormen mot evenemanget stannade vid demonstrationer utanför, jag fruktade rena attentat. Heder åt säkerhetsorganisationen för det (även om det lär kosta så var det nog ett "måste".)
- Redigerat 2024-05-12 08:41 av Fornöga
#4: Ja, det är skönt att farhågorna inte besannades.
Såg en del oroväckande kommentarer på Threads där många ville ha det till att det israeliska teamet hade provocerat fram bråket som gjorde att Nederländerna diskades. Detta trots att det var en svensk funktionär som utsattes för hotet. En hel del annat skylldes på det israeliska teamet, men ingen kunde presentera några bevis.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#5 Nättrollen har haft bråda dagar…😉
#6: Ja, verkligen.
#5-7 Såg, som brukligt, inte på ESC. Det är inte min ”cup of the”.
Dock följde jag lite ”allt annat omkring” och får nog konstatera att konspirationsteorier och annan skit ”hit the fan”. Jösses, vilket j-a spektakel.
#8 Ja, man märker ju att även inbitna ESC-kramare börjar tvivla på evenemangets framtid. Fast nästa vår har de väl glömt den snö som föll i fjol…😏
Men inget hindrar oss förstås från att frossa vidare i forna tiders musikfester och den musik de faktiskt lämnat efter sig- på nostalgisidan är det nog inte så många som sympatiserar med den förvandling evenemanget genomgått. Kanske skulle man ha låtit pandemiuppehållet utgöra slutpunkten? 🤔
- Redigerat 2024-05-12 09:56 av Fornöga
#9 Ja, jösses vilken märklig utveckling som evenemanget haft. Kaos är ett ledord för årets upplaga.
Och ja…ur ett nostalgiskt perspektiv så har ESC blivit något annat än det var tänkt. Enligt min mening.
#9: Det som slutligen knäckte mitt intresse för Melodifestivalen och Eurovision var alla deltävlingarna och de långa sändningarna.
Sedan gjorde det ju inte saken bättre att det bara är ett fåtal låtskrivare som skriver alla bidragen, vilket gör att det mesta låter som något man hört tusentals gånger förr. Om jag minns rätt hade fem av bidragen i den svenska finalen samma kompositörer - åtminstone en av dem. Numera brukar det ju vara 4-5 stycken minst per sång.
Israels bidrag 1973, då man slutade på 4:e plats.
Kanske framstod diskrepansen mellan juryer och "folket" tydligare än någonsin den här gången: den överlägsna vinnaren hos juryerna kom "bara" femma när allmänheten röstade. Möjligen också det ett tidens tecken- elit mot engagemang? 🤔
#13: Men för övrigt var de hyfsat eniga om topp fem. Det var bara Israel och Italien som skilde sig åt.
Förr fick bara eliten rösta, så då blev också resultatet rätt mycket annorlunda.
#13 Vettig observation.
En annan faktor, gissar jag, är pengar dvs evenemanget i sig gör att det går att tjäna stora summor. Vilket då är ett incitament för att driva det vidare.
#11 Ja, det har blivit för pompöst när det behövs semifinaler för att rensa bort en del. Nu blev det Norge av de som gick vidare som fick nesan att komma sist, men de hade ju de bakom sig som inte kom längre än till semi. Sedan kan man ju undra varför de stora länderna skall ha friplåt- England kom återigen på nedre delen av topplistan. Nu fick de uppleva nesan att få noll poäng av allmänhetens röster- verkligen ett bottennapp! Däremot gick det ju bättre i år för Frankrike och Italien av frikortsländerna.
#17: Anledningen till att de har frikort är att de betalar för det. "The Big Five" pytsar in en rejäl summa pengar i tävlingen för att slippa kvala. Sedan har förra årets vinnare också alltid fribiljett direkt till finalen.
#18 Ja, så är det ju rent formellt, och det väger förstås tungt. Samtidigt kanske det innebär att de inte behöver "anstränga sig" för att komma med, vilket kan vara en förklaring till det relativt låga intresset i England numera. I tävlingens barndom (då de även då var tunga bidragsgivare) var man både entusiastiska och framgångsrika, men nu verkar de ganska blasé.
#19 ”…och vår hållning är något blasé”
Karl-Gerhard
…och då kommer vi osökt in på Magnus Uggla 😊
(Eller, hur kunde detta inslag uppfattas som ”skandal”?)
#13 För oss kalenderbitare: den svenska juryn fördelade sina röster med 12 till Schweiz, 10 till Kroatien, 8 till UK, 7 till Italien, 6 till Luxemburg, 5 till Frankrike, 4 till Portugal, 3 till Ukraina, 2 till Cypern och 1 till Österrike.
De svenska nätröstarna gav 12 till Israel, 10 till Kroatien, 8 till Ukraina, 7 till Schweiz, 6 till Frankrike, 5 till Finland, 4 till Irland, 3 till Litauen, 2 till Armenien och 1 till Italien.
Sverige fick en tolvpoängare från den tyska juryn. Högst bland allmänheten fick man inte oväntat från Norge, med en tia. Intressant är att Norge inte fick några svenska publikröster, trots att det ju bor ett stort antal norrmän här.
Länk (Står "denied" men den fungerar. Där finns all upptänklig statistik om man av någon anledning känner för att fördjupa sig ytterligare i årets statistik.)
- Redigerat 2024-05-12 11:10 av Fornöga
2021 deltog ESC-fans från 14 länder i en omröstning för att utse de bästa ESC-vinnarna genom tiderna. Så här blev den listan som givetvis är kuriosa. Tilläggas kan att därefter kom pandemiuppehållet, följt av Loreens Tattoo, som nog skulle hamna rätt högt upp vid samma omröstning idag. Däremot kanske inte årets vinnare är någon höjdare i historiens ljus?
#22: Intressant att de fyra första platserna är nordiska låtar - och de tre första svenska. 😊
Har inte hört årets vinnare, så jag kan inte säga något om den, men jag tvivlar på att någon kommer att komma ihåg den när nästa års omgång börjar.
#3 På begäran: Lynda Woodruff. 😉
#24: Synd bara att hon inte var med mer. Fast det kanske hon var. Har ju inte sett alla mellanakterna. Tydligen ska hon ha varit med precis i början också. 😊
Har tyvärr inte lyckats hitta några klipp på henne från tidigare gånger hon har varit med. När Eurovision var i Malmö 2013 gjorde hon en sanslös sketch med Bonnie Tylers "Total Eclipse of the Heart", som har texten "Turn around". Då hade hon nämligen programmerat in den sången i sin GPS, så när hon var ute och körde sa GPS:en hela tiden "Turn around". 😁
#25 Lynda var med i finalen också, fast just då hade jag en "power nap", så jag såg bara när hon lämnade scenen.
Sök på namnet på YouTube så hittar du många klipp med henne. 😊
- Redigerat 2024-05-12 14:05 av Fornöga
#26: Då är det väl bara just "Turn around" som inte finns som klipp på YouTube. Den har jag inte lyckats hitta nämligen.
#27 Jaha, då missförstod jag dig, jag trodde du inte hittade något med henne.
#28: Det trodde jag inte att jag hade heller. Hade glömt att jag faktiskt hittade några klipp med henne tidigare, men nu när jag såg ditt klipp så kom jag ihåg det. 😄
- Redigerat 2024-05-12 14:08 av Carmarino
Här är ett pinfärskt från igår.
#30: 😄😄😄
Jag tycker man ska rösta detta som en musiktävling. Och utesluta vad som sker i omvärlden. Kan inte majoriteten som dreglar över denna tävling numera hantera det utan det är hat mot artister som tävlar för nationer som är i krig och inte rår för det. Då är det dags att lägga ned skiten. Såg att Schweiz vann under finalkvällen. Var så patetiskt så jag lade undan mobilen och somnade om.
#32: Har fortfarande inte blivit färdig att lyssna på vinnarlåten - eller någon av de andra låtarna. Den enda jag har hört är Sveriges, för den spelas på radion ibland. Kanske de spelar vinnarlåten också, men i så fall har jag missat att det är den. 😊
#33 Hörde refrängen kort av det svenska bidraget i tv härom veckan. Inte som när Herreys vann 1984 och Kikki Danielsson 1985. Låten och refrängen satte sig i huvudet direkt Nej, man får inte samma bra vibrationer längre 🙂
#34 Hoppas Sverige fortsätta skicka lite intetsägande bidrag många år framåt så vi slipper arrangera påföljande år. 😉
#35 Du och jag kan ställa upp. Kan höra med Bengt Alsterlind också. Han är nog på.😁 Sverige blir sist och första nation som får minuspoäng 😂
#35: Dessvärre skickar ju alla andra länder också intetsägande bidrag varje år, så man kan aldrig vara säker på vilket bidrag som röstas fram. De flesta låter ju ändå likadant. 😁
#37 Men Irland slutade väl ganska högt upp i år? Dom har ju varit mer eller mindre osynliga länge.. Dom hamna före Sverige som blev nia? Det är ju dom två framgångsrikaste genom tiderna
#38: Tror det, men har ingen koll alls på placeringarna - utan att googla. 😊
#37 Ja, det verkar mera att gå ut på att profilera sig.
#36 Skall se om jag har någon rånarluva. I så fall kan jag ställa upp som Herr Snusk. 🤪
#40 Herr Snusk 😂 i deltävling ett i Folkets hus i Trosa..
Blir väl Bern, Lausanne, Zurich eller Geneve då nästa år. Schweiz vann ju 1988 med Celine Dion. Var väl i Geneve eller Lausanne som Tommy Nilsson sjöng Sveriges bidrag 1989.
#41 Inte Bern, Lausanne, Zurich eller Geneve. Men Basel..
SVT drar verkligen ut så mycket man bara kan av Mellokonceptet, igår gick den första deltävlingen av fem av stapeln under namnet "Hello Mello", där artister i åldern 13-15 år tävlar i fem deltävlingar plus final.
Får nog instämma med Aftonbladets Jan-Olof Andersson, som i tidningens TV-bilaga skriver "Som om inte stora Melodifestivalen redan är ett program för barn". Många äldre tittare som numera ratar tävlingen minns andra sorters artister med en helt annan repertoar, nu är det nya tider och andra koncept som gäller. Okej, jag önskar inte gamla tider tillbaka, men varför inte fortsätta att spinna på Mellotemat med en tävling för andra generationer, där ingen artist får vara under 50 år och alla låtar skall framföras på svenska? Och det finns ju rätt många låtskrivare med åldern inne: Andersson/Ulvaeus, Py Bäckman och Lasse Holm är bara några. En seniormello skulle nog locka tillbaka en del tappade tittare till TV-soffan!
Mello hela året…
Nej, inte min melodi 😉
#43: Ja, Mello är numera mest ett barnprogram, även om det finns en hel del äldre tittare också. För egen del har jag slutat titta sedan ett par år. Tycker det har blivit alldeles för långt och segdraget med alla deltävlingar, semifinaler och finaler. De flesta låtarna är så erbarmligt dåliga att det är en plåga att lyssna på dem. Förr, när det bara var en enda tävlingsdag, sorterades de dåliga låtarna ut så att vi slapp lyssna på dem. Förvisso fanns det en del dåliga låtar även då, men inte fullt lika många som nu.
De här tanterna var heta på den tiden det fortfarande fanns hopp om ett Ryssland på rätt väg….
#44 #45 Jag har också lagt av Mello/ESC sedan åtskilliga år, så ibland hör jag låtar för första gången som deltog i tävlingen för tio år sedan och mer.
Apropå "Hello Mello" vill jag minnas att SVT körde "Lilla melodifestivalen" för inte så länge sedan. Om det här är en variant på den eller om lilla festivalen vänder sig till en ännu yngre årgång återstår att se. Helt klart är att SVT vill börja med tillvänjningen i tid…🙄
- Redigerat 2024-10-28 12:03 av Fornöga
Keyyo och Edvin Törnblom blir programledare för Melodifestivalen 2025.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/5ErRb1/de-blir-programledare-for-melodifestivalen
#47 Malin Olsson och Carina Berg är väl upptagna. 😏
#48: De är tydligen för gamla. 😉
Melodifestivalen 1973 sändes från studio 1 i TV-huset i Stockholm. Abba var med under namnet Björn, Benny, Agnetha och Anni-Frid. Claes af Geijerstam och Göran Fristorp vann. En ung Ted Gärdestad deltog också.
#51 John Lundvik, Måns Zelmerlöw eller Erik Segerstedt. En av dessa kommer få åka till Basel. Med reservation av flertalet okända artister för mig och enbart trams.
#52 Nej, inte får man lust att följa festivalen i år-heller…🙄
- Redigerat 2024-11-26 12:23 av Fornöga
#50 Det var i studio och det var etablerade artister samt unga talanger på väg uppåt. Det var något helt annat än idag. Alla tittade. För mycket show, spektakel och framför allt för mycket uttjatat numera.
#54 Ja, det är ett jippo som bygger mycket på symbiosen med media. Det är utspel, skandaler och anpassade historier om en som har en farmor som har dött kanske för åratal sedan, någon annan "kommer ut", åtminstone lite grann- vad gör man väl inte för att dra röster, skapa rubriker respektive sälja klick? Och det säkraste kortet av alla: plagiatanklagelserna…🙄
- Redigerat 2024-11-26 16:29 av Fornöga
#55 Vad gör Edward Blom, Björn Ranelid, Gunilla Persson och Victoria Silvstedt i Melodifestivalen? Marknadsföring givetvis.. Långt från att vinna men ska synas. Synas är viktigt..
#51: Rätt många där som jag aldrig har hört talas om så nä, det blir inget tittade för mig nästa år heller.
#56: Nej, de hör inte hemma där. Bara jippo.
Om vi glömmer det nutida, och går in lite på det nostalgiska. Någon melodifestival eller ESC ni minns extra från förr och har något minne att dela? I mitt fall är det enkelt. ESC 1990. Jag har nog nämt det tidigare, men man tål upprepningar. Såg den inte på plats så det var inte därför den var minnesvärd, men däremot i sommarstugan mitt ute i skogen. Det blev kylslaget, kolsvart och man "huttrade" sig genom omröstningen. Föräldrarnas ide att åka dit en helg då det förmodligen var milt. Men inte så milt kanske.
#59: Jag minns när ABBA vann 1974. Var hemma hos en kompis då och skulle sova över. De hade färg-tv, vilket inte vi hade, så det var en upplevelse att se alla färgerna på kläderna artisterna hade. Sedan gjorde det ju inte det sämre att Sverige vann för första gången någonsin. 😊
#60 Jag brukar tänka på den kvällen och den händelsen 6 april när jag ser klipp att det var tiden strax innan jag föddes.
#59 Ja, jag minns lördagen den 4 maj 1991. Hade besök av två polare från andra delar av landet, och vi skulle åka in till stan på dans. Just den här kvällen blev det extra feststämning, för Sverige blev världsmästare i ishockey och Carola vann mellofestivalen (trots att det blev ett tekniskt fel under hennes sång, så att ljudet inte gick ut).
https://www.expressen.se/nyheter/qs/guldganget-och-guldtjejen/
När det gäller Melodifestivalen så minns jag den från 1986. Den gick av stapeln 22 mars. Det var lite sent på den tiden, men jag tror den flyttades fram på grund av mordet på Olof Palme. Artisterna fanns på plats i publiken och sändes i underhållningsprogrammet Razzel, och istället för scenuppträdande så visades bidragen på video. Och det var bra startfält. Lasse Holm och Monica Thörnell vann med E' de det här du kallar kärlek mot Lena Philipsson Kärleken är evig, Styles Dover-Calais, Anna Books ABC, Baden-Badens Jag har en dröm mfl. Kvällens skräckupplevelse var Jan Guillou som vampyr i Git Perssons bidrag.
På lördag börjar den svenska mellocirkusen igen och jag som inte hört någon av fjolårets låtar ännu (vad jag vet). 😏 Noterar i alla fall att tre av de sex låtarna i första uttagningen har svenska titlar- kanske ett fall framåt…
#64: Vet inte heller om jag hört några av förra årets låtar. Möjligen vinnaren, men jag minns inte vem det var som vann. Har för mig att jag lyssnade på de korta versionerna (en minut på SVT Play) av låtarna, men minns inte någon av dem. Minns inte heller vinnaren av ESC, varken förra året eller 2023. Tror dock jag kan ha hört kortversionerna av dem också.
- Redigerat 2025-01-27 14:07 av Carmarino
#40 Tittade genom årets startfält, men hittade inte Herr Snusk. Hade jag sett fram emot 😊 Drar väl igång redan till helgen.
#66: De fick väl nog efter Fröken Snusk förra året. 😉
Det börjar på lördag med deltävling 1, och redan idag kunde man lyssna på en minut av varje låt. Imorgon kan man lyssna på hela låtarna. Av det lilla man kunde höra så verkar de flesta av låtarna vara av kategorin "har vi inte hört den här hundra gånger redan?" Den enda som inte var helt likriktad var Maja Ivarsson.
#67 Här får du medhåll: svenska mello är populärt även i Finland, men en nöjesskribent på Svenska Yle tycker som många på den här sidan Östersjön att tävlingen är rätt tradig.
"I årets Melodifestival tävlar 30 artister. Det säger sig självt att alla låtar inte kommer att vara några hits.
Det känns som att en del artister är med hela tiden med snarlika låtar (Arvingarna och Dolly Style, jag tittar på er). Vill de ens vinna eller använder de bara public service som reklampelare för en kommande sommarturné?"---
#68: Tror hon träffar ganska rätt när hon skriver använder de bara public service som reklampelare för en kommande sommarturné. De flesta är nog inte ute efter att vinna, utan för att göra reklam för sig själv.
Som vanligt undrar man ju: om dessa 30 utvalda var de bästa de kunde hitta, hur urusla var då de andra tusentals inskickade låtarna?
#69: Har nu läst hela artikeln, och håller med om allt hon skriver. Tydligen är det fler som gör det för det är en överväldigande majoritet som svarar antingen Ja, jag orkar inte längre följa med Melodifestivalen eller Ja, skulle nog orka bry mig mera om inte tävlingen var så utdragen på frågan Har Melodifestivalens nuvarande upplägg levt ut sin tid?.
#70 Jag hörde till de som svarade "Ja, jag orkar inte längre följa med Melodifestivalen". 😉
Här kommer pojkar. Thuresson vs. Warnerbring. Från Melodifestivalen 1968.
#71: Jag också. 😊
#72 Måste få in nostalgi och gamla tider. Ingen bryr sig längre men ändå publiceras och kommenteras mestadels det nutida 😊
#74 Saken är väl till stor del den att dagens melodifestande bygger på tradition och nostalgi, även om vi oldtimers kanske tycker att idén med evenemanget har förfuskats. Men om man leker med tanken att Melodifestivalen lagts ner för tjugo år sedan, då hade nog diskussionen kring den varit svalare, även här. Dagens Melodifestival och ESC lever på sin historia, men historien hade inte varit lika levande om tävlingen hade lagts ner- det förgångna lever i det nutida. "The history book on the shelf is always repeating itself", som det heter i Waterloo.
Sedan är det väl så att gårdagens bidrag hade längre livslängd än dagens- vi kommer mest numera bara ihåg de bidrag som Sverige vunnit med i ESC. Det kan också vara en anledning till diskussion.
- Redigerat 2025-02-01 08:58 av Fornöga
Oavsett hur ESC har utvecklats, och vad en "boomer" nu kan tycka om det, brukar vi varje år, tappert följa tävlingen.
Dock på ett "lågintensivt" sätt, utan partyhattar.🙂
Vi är helt enkelt nyfikna på musiken, och vill ta del av samtliga bidrag, och varje år hoppas vi att någon komposition/arrangemang skall sticka ut från mängden, som något som kan generera ett "wow", och slå oss med häpnad och ingjuta litet optimism…..
På senare år har dock dessa "wow-ögonblick" inträffat allt mer sällan…..
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2025-02-01 11:49 av Bo§e
Inget för min smak. Inte då, inte nu…
#75 Efter gårdagens inledande omgång av Mello dräller det förstås av rubriker och spalter i media, det får vi i vanlig ordning leva med de närmaste veckorna. Skall dock rädda några rader från en nöjesreporter på SVT Kultur med rubriken ”Melodifestivalen behöver tona ner nostalgifesten”. Ur spalten:
"Melodifestivalen 2025 är igång. Men att det är just 2025 kan för en tittare emellertid glömmas bort – då referenser till tidigare upplagor av Eurovision Song Contest och Melodifestivalen bokstavligen haglar i årets första deltävling från Luleå.
Här dissas det nederländska ESC-bidraget Joost Klein igen. Här uppträder det gamla finska ESC-bidraget Käärijä – visserligen tillsammans med Hooja. Här hamnar kjolar på sniskan, och endast trosorna syns à la Lill Lindfors. Och här återuppstår supergruppen Ravaillacz från 2013 – fast som en yngre version i form av Ravaillacz teens. Som i sig är en referens till A-Teens comeback ifjol, 50 år efter att deras föregångare ABBA vann hela Eurovision Song Contest med ”Waterloo”.---
Det hela kokas ner till frågan "hur ska ny schlagerhistoria kunna skrivas om vi bara refererar till förr?"
- Redigerat 2025-02-02 09:03 av Fornöga
Lyssnade på 30-sekundersversionerna av låtarna i kvällens deltävling, och det var samma den här gången; "har vi hört den förut, ja vi har hört den förut".
En av låtarna lät som om den var gjord av Kikki Danielsson och Wizex på 70-talet. En av dem lät som valfri låt av Panetoz - och som Albin Johnséns låt förra veckan. Det var ingen som stack ut det minsta.
#79 Jag bryr mig icke längre om detta. 🙂
#80: Inte jag heller, men brukar lyssna på kortversionerna för att höra om det möjligen smugit sig in någon låt som är värd att lyssna på.
"Det hade jag ingen aaaning om!" 😉
- Redigerat 2025-02-16 17:57 av Fornöga
Sara Widgren, tidigare deltagare i Melodifestivalen då med efternamnet Löfgren, bryr sig inte om evenemanget längre, säger hon till Expressen:
*Att Melodifestivalen just nu rullar väcker inte några särskilda känslor.
– Jag tittar inte ens. Jag tycker inte riktigt att det är samma sak längre, hela konceptet känns som att det håller på att bli urvattnat. Så jag kan inte kommentera första deltävlingen eftersom jag inte såg den, och jag kommer inte titta på de kommande heller, säger Sara Widgren."
- Redigerat 2025-02-17 14:06 av Fornöga
#83: Minns inte varken låten eller henne, men det var väldigt många från Fame Factory som deltog i Melodifestivalen då så man kan ju inte komma ihåg alla. 😉
#84 Hon hade en ganska kort men intensiv karriär, ungefär som Eleanor Bodel på sin tid.
#85: Fast Eleanor Bodel kommer jag ihåg. 😉
Jag minns, med en viss saknad, tiden då ESC ståtade med en egen orkester, till skillnad från dagens mjukvaruproducerade, "helsyntetiska" musikbakgrunder….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#87: Ja, och det var inte så otroligt avancerande uppträdanden förr. Det är ju musiken som tävlar, inte dansen och allt det andra omkring.
För en hel del år sedan såg jag filmen Livet är en schlager. Den kom ut 2002, men jag såg den inte förrän en hel del år senare. Minns inte säkert men det kan ha varit runt 10 år sedan eller mer.
Tyckte det var rätt roligt att huvudpersonen (Mona, spelad av Helena Bergström) kunde vara borta ända fram tills det var dags för henne att sjunga sin låt. Då kom hon inrusande med andan i halsen, bytte om i raketfart och sjöng låten.
Har ett minne av att scenen liknade någon öststatsliknande byggnad, men inser när jag ser sången nu, att det var från ett annat tillfälle.
#87 Ja, det finns en del trådar på YouTube som fullt rättvist hyllar gamla bidrag med orkester på plats.
Jag är yngre än dom flesta som skriver här och var inte med under 60-70-talet. Första Melodifestivalen jag följde? Jag tror faktiskt det var det musikaliska storåret 1984. Kanske på grund av bröderna Herrey som vann både Melodifestivalen och ESC. Men det var så mycket lek och skoj omkring och läggdags tidigt. Mina föräldrar hade inget vidare intresse. Farsan tittade på det, men slumrade till efter att hämtat sig efter att spelat på travet under Tipsextras tv-sändning, men morsan gillade det inte utan gick och lade sig eller satt och löste korsord. Mitt intresse startade nog på riktigt i Melodifestivalen 1986.
Melodifestivalen för 25 år sedan tittade nog även del av oss nutida "svikare" på. Nu har ett pausmedley från 2000 med kända artister och orkester på plats utnämnts som värdig en plats i den svenska melodifestivalens Hall of Fame.
- Redigerat 2025-02-28 11:33 av Fornöga
#91 Minns den.. Det var Berghagen, Lena Ph, Bettan, Loa, Lasse Holm, Arga Arja, Vansbro-Skifs, Körberg, Carola, och Bingo-Lotta och någon jag kanske missade 😁 Tittade inte på klippet utan av vad jag minns. Hade den även på DVD.
- Redigerat 2025-02-28 16:52 av GikMio
Jag såg det och det var jättebra! Kanske det bästa i tv som framförts just i Mello.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Sareks "Genom eld och vatten" har valts in i Melodifestivalens Hall of Fame.
Källa.
#94: Gillar den låten. Den håller fortfarande.
Gamla Melodifestivaler finns ju på SVT Play. Tittade på röstningen 1974. Poängsammanställning har ändrats. Faluns röster eftersom dom startade när jag bläddrade tillbaka i sändningen. Melodi nummer ett 20 poäng, melodi nummer två 0 poäng, melodi nummer tre 0 poäng, melodi nummer fyra 18 poäng, melodi nummer fem ( vinnaren Waterloo) 27 poäng, melodi nummer sex 21 poäng, melodi nummer sju 1 poäng, melodi nummer åtta 0 poäng, melodi nummer nio 0 poäng, samt melodi nummer tio 3 poäng.
#96 Verkar som man hade 90 poäng att ge runt om till samtliga tio bidrag