Bilplåtar förr och sedan
Bildklipp från en gammal reklamfilm.
De som har bilminnen som sträcker sig längre tillbaka än 1972 minns säkert de länsvisa registreringsskyltarna, som började på en länsbokstav och sedan löpnummer som var allt från ensiffriga upp till fem siffror. De stora landskapen fick därefter börja om med ännu en bokstav, Stockholms län hann få A, AA, AB, B, BA, BB innan systemet gjordes om, vilket alltså skedde 1972.
Lägre nummer var förbehållna dignitärer från kungen och ned till landshövdingar (kungahuset har väl fortfarande någon bil med A1 i sin ägo?) Jag minns hur en värmlänning som hade en gammal bil som inregistrerats tidigt och fått "S1" vägrade att överlåta rättigheten till landshövdingen, vilket vållade en långt utdragen strid som återgavs en tidningarna.
De länsvisa registreringarna innebar att det fanns 24 separata register, och flyttade man från ett län till ett annat fick man registrera om bilen till det nya hemlänet, samma gällde om fordonet såldes över länsgränserna. Jag minns att man kunde köpa bilnummerkataloger, där länets alla bilar och dess ägare fanns registrerade med bilmärke och ägarens namn, postadress och telefonnummer. Jag minns att min far köpte dessa kataloger och jag tyckte att det var roligt att titta på registreringsskyltarna på bilar i trafiken för att se var ägarna hörde hemma.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
Kommer ihåg hur spännande man tyckte det var när man såg en annan bokstav än M på bilarna man mötte. De kom ju långväga ifrån. Nåja, kanske in de som hade L, för de bodde ju nästgårds, men alla andra. 😁
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Ja, vi grabbar (inga tjejer var roade) skrev bilnummer, och speciellt hög status hade utländska skyltar. Minns något sommarlov när vi dagligen cyklade över en mil till en större led (innan Europavägarna) där fler utländska bilar passerade för att vi skulle få så många bilnummer som möjligt i våra block. Vi hann nog dra i oss rätt mycket avgaser vid vägkanten… 🙄
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
Jag skrev visst bilnummer en sommar och vi hade bokstaven P på våra bilar.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#4: En "P-bonne"! 😀😘
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#4 Se där, det fanns tjejer i den exklusiva bilnummerklubben. 😉
#5 Så talar en göteborgare…😁
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Amerikanska skyltar har sin egna stil, och de pryder inte sällan väggarna på barer som förekommer i musikvideo på YouTube eller i långfilmer. Det finns en marknad för amerikanska skyltar i Sverige, både äkta och replika, och de verkar betinga ett pris på några hundralappar visar en snabbsökning. Även i USA är skyltarna åtråvärda samlarobjekt.
Jag minns när min faster och farbror i mitten på femtiotalet återvände från USA för gott till Sverige (trodde de) och hade med sig sin Dodge som de omregistrerade till svenska skyltar. De amerikanska fick jag, och jag hängde dem stolt på min veterantrampbil. Men efter några månader bestämde de sig för att återvända till USA och tog tillbaka skyltarna, dystert nog…
- Redigerat 2024-05-19 10:25 av Fornöga
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En nördig "hellre än brasång" men rätt kul när man ser att skyltarnas bokstäver och siffror bildar ord, så- thanks 2U. 😉
#0 Här är A1.
Efter övergången till det nya skyltsystemet infördes även möjligheten att köpa personliga bilskyltar, jag vill minnas att det då kostade 5000 kronor. Ser vid en koll att det idag kostar 6200 kronor för tio år, och 3700 kronor för en förlängning därefter. Många företag nappade på möjligheten, men så också privatpersoner. Och precis som i USA finns det vissa kombinationer som inte passerar granskningen, här är de senaste försöken.
#9: Inte alla kungliga bilar hade ett nummer - eller också hade de satt en tillfällig skylt på den här bilen för att göra den "kunglig". Vet inte om kungen hade sin egen bil med sig ner till Sofiero slott på sommaren. Fotot är från när Gustaf VI Adolf besökte Höganäs 24 juli 1972.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2024-05-19 11:44 av Fornöga
#11 Verkar som om kan/kunnat hänga på kungaemblemet istället för registeringsskylten vid vissa tillfällen.
#13: Ja, de kanske inte ville visa bilnumret. Det bör dock vara en kungabil eftersom nummerplåten har en annan storlek än normala nummerplåtar.
#11 #14 Trodde först att det kunde röra sig om den här bilen, men det verkar inte vara samma modell.
#6: Jajamän! 😁
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Under det gamla systemet var det fritt fram att "bygga" sin egen nummerplåt, med lösa "köpesiffror" som nitades fast.
De sista åren innan omläggningen, fanns även självhäftande plastsiffror med vit bakgrund att köpa, vilket underlättade egentillverkningen.
Det möjliggjorde att man även kunde klistra regnumret direkt på t.ex. bakluckan, vilket somliga gjorde…tror att det fanns en "coolhetsfaktor" i det…ett tag…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-05-19 13:32 av Bo§e
#15: Nej, grillen ser helt annorlunda ut.
#16 Absolut! 😁 En bit därefter har vi denna skylt.
James Bonds roterande nummerplåtar på sin Aston Martin har många inspirerats av.
Fordonsregistret kan vara till hjälp för den som släktforskar eller av andra skäl intresserar sig för bilder på svenskregistrerade bilar före 1972 med på bilden synligt registreringsnummer. Man kanske vill veta vilka personerna kring bilen är, eller vad som hände med farfars gamla PV efter att han sålt den.
https://slakthistoria.se/slaktforskning/sa-hittar-du-bilarna-i-arkiven
https://slakthistoria.se/slaktforskning/arkiv/fordonsregistret-kan-beratta-om-slaktingarna
#0 Har hittat lite om striden mellan ägaren till registreringsskylten S1 och landshövdingen.
Säfflebon grosshandlare Rudolf Olsson som senare bytte titel till verkstadsägare och efternamn till Nordenhammar köpte 1914 en 4-cylindrig Oakland modell 35 Touring 1913 från bilkompaniet i Stockholm. När registreringssystemet gjordes om 1916 fick bilen registreringsnummer S1, och detta nummer lyckades Nordenhammar behålla genom flera bilbyten, något som sades vara komplicerat, men verkstadsägaren behärskade de rutinerna. Den sista bilen i hans ägo med registreringsnummer S1 var en Willys 1930, som numera finns i Arvika fordonsmuseum. Först 1964 lyckades landshövdingen efter mångårig träta komma över numret, men den triumfen blev kortvarig, eftersom man övergav den länsvisa registreringen 1972.