Hälsingborgs Färjestation
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
.
”En modell av Helsingborgs färjestation. Eller Hälsingborg som det stavades mellan 1912 och 1971. En del gamla rörliga bilder på förebilden och på DSB's ångtågfärja Kärnan som gick i trafik mellan Helsingborg och Helsingör under åren 1950-1971.
På 1990-talet revs spåren upp, tågfärjorna skrotades och hela miljön kring norra hamnen förändrades. Istället för järnvägsspår, silos och ruffiga hamnkvarter byggdes kongresscenter och kustnära bostäder för välbärgade. På min h0-modell stannade tiden dock på 1950-talet.”
Hade glömt hur det såg ut på "Ångfärjan" förr. Du har fångat det på pricken. Roligt att se. 👏👏👏
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#2 Det är fantastiskt bra gjort, men jag kan inte ta åt mig äran. Vet ej vem personen bakom skapelsen är, hittade det av en slump på Youtube.
#3: Aha, trodde det var du som gjort det.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#4 Dessvärre inte, sorry om jag var otydlig. Personen som gjort filmen har några till på samma tema, på Youtube.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
.
#5: Såg det. Väldigt välgjort allting.
Det är över 30 år sedan jag åkte färjan Helsingborg-Helsingör..
#8: Det är inte fullt lika längesedan jag åkte över, men det är ändå rätt många år sedan. Minns inte riktigt när det var, men det var långt innan pandemin i alla fall, så kanske 10 år eller så.
Jag turade en del över i glada vänners lag långt tillbaka. Minns att en flaska Tuborg Grøn, en sexa gammeldansk och en rød pølse räckte precis i vardera riktningen. Har lite gamla diabilder från en av resorna när två lokala helsingborgare och min bror och jag åkte över. Borde scanna de bilderna, men alla de tre andra är borta vid det här laget, så vem skall man visa bilderna för? 🤷♂️
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
#10: Hur fick du det att räcka en hel enkelresa? På den tiden jag turade (i min gröna ungdom) så hände det att vi beställde in den sista drinken när färjan gick in genom hamninloppet. Då gällde det att dricka fort. 😁
#11 Jag har inte sagt hur många vändor vi gjorde…😉
#12: Inte jag heller. 😁
Senaste turan var i januari i år.
Alltid trevligt även om det var mer av ett äventyr förr 😉
#13 Touché! 😁
Det dyker upp en massa osorterat i skallen- "Primula", "Betula", "Sundsbussarna" och "Vinekelderen". Kommer ihåg (faktiskt!) att vi var på ett ställe i Helsingör mitt på blanka vardagen och att det var dans där. Rätt som det är kommer det in en något påverkad medelålders herre i blåställ och verktygsbälte och bjuder upp en nydelig ung pige till dans, och hon tackar ja med ett smil. Efter dansen knallar han tillbaka till jobbet (får man förmoda). Det är vid sådana tillfällen man kan älska Danmark! 😊
#15: Ja och "Ragula" (Regula), "Urusla" (Ursula) och "Canvråla" (Carola - som uttalades med betoning på a-et, vilket inte upplänningarna förstod; särskilt inte efter 1983 när Carola Häggkvist sjöng Främling. 😊)
Adam av Bremen skulle bara veta vad som hänt sedan hans tid- som att en färja nästan tusen år senare skulle bära Asa-Thors namn…😉
- Redigerat 2024-05-26 09:40 av Fornöga
#17 Många namn på fartyg som väcker minnen 👍🏼
#17: Thomas Stawford, som var den som byggde upp Höganäs Stenkolsverk i början av 1800-talet, var 1795 på resa till Göteborg. Resan gick från England till Köpenhamn, vidare till Helsingör och därefter över till Helsingborg, för att sedan fortsätta till Göteborg. Till Helsingborg anlände han den 29 september och han var inte direkt imponerad av stan, som då var en småstad. Så här skriver han:
Medan jag väntade på hästar, tog jag en promenad för att se på staden, som är mycket liten och som det icke finnes någon hamn, synes den icke vara lämpad för någon slags handel. Här finnes en gotisk kyrka, och ett gammalt torn som står på en höjd bakom staden. Efter allt att döma synes tornet icke hava varit i stånd till att på sin tid vare sig behärska eller försvara staden, men för närvarande är den endast en ruin. Detsamma kan sägas om den brygga eller pir, på vilken fanns antingen 8 eller 10 kanoner. Här finnes ingenting, som stöder Marshals försäkran, att Hälsingborg är en starkt befäst plats, jag kunde däremot se, att den icke vore i stånd att göra något motstånd alls, eftersom höglandet bakom helt och hållet behärskar den och havet, efter vad jag kan se, är alldeles öppet. Under min promenad fann jag stenkolsformation över hela grannskapet, vilket kom mig att undra, om man aldrig sökt efter kol här.