Victor Borge
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Upptäckte att vi tydligen har missat den danske pianisten och humoristen Victor Borge. Han hade en osviklig förmåga att få alla att skratta. Mest känd är han nog för sin "punctuation", där han illustrerar skiljetecken med ljud.
Har ni några Victor Borge-favoriter eller minnen av honom? Dela dem här.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Hur kunde vi missa honom? 😏 Ja, jag har gott om minnen från Borges framträdanden, och turligt nog finns en hel del av dem på YouTube. Ett av hans många "knep" var att uppträda tillsammans med en framstående musiker/sångare, och i vänskapligt samförstånd locka denna att komma av sig.
En favorit är från ett framträdande i hans gamla hemland Danmark, där han lockade flöjtisten Michala Petri till skratt, och hon har stor del i att det blev så bra genom att envist och med glimten i ögat försöka traggla sig igenom stycket.
Italiensk textremsa, men det stör nog inte så mycket.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2024-06-07 08:55 av Fornöga
#1: Helt oförståeligt, men bättre sent än aldrig. 😊
Förstår danska bättre än italienska så jag skippar undertexterna. 😉
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
"Komedianternas dans", en pärla från 1996. Kul att se hur orkestern "är med på noterna", så att säga. 😁
Lite låg ljudnivå, lurlyssning att rekommendera.
- Redigerat 2024-06-07 09:42 av Fornöga
Han var helt hysteriskt rolig! Har aldrig skrattat så mycket som jag gjorde första gången jag såg honom i tv.😁
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Les Dawson (1931-1993) var en uppskattad komiker som många säkert har sett på TV, men han var även en begåvad pianist. Han tog steget till komiker när han märkte att publiken uppskattade när han skämtade med dem genom att avsiktligen spela falskt. Här är ett exempel på det från ett framträdande i Parkinsons show. Han och Borge hade mycket gemensamt. 😊
- Redigerat 2024-06-21 19:59 av Fornöga