TV-nostalgi: brittiska deckarserier
Här finns trådar för de flesta TV-genrer, men jag har inte lyckats hitta någon samlingstråd för brittiska deckare från förr, så då får det väl bli en sådan nu.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2024-07-09 10:24 av Fornöga
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Morden i Midsomer kan väl sägas ha uppnått nostalgitillåten ålder vid det här laget, de första avsnitten om kommissarie Barnaby och hans kollegor och familj i den starkt morddrabbade engelska idyllen sändes i brittisk TV 1997 och är en tradition i svensk sommar-TV på SVT sedan 2000, och ikväll börjar den 24 omgången. Om någon vill återuppleva tidiga avsnitt eller rent av bekanta sig med serien så finns de fem första årgångarna samlade på SVT Play.
Fram till 2010 spelade John Nettles kommissarie Tom Barnaby, men då han till mångas saknad lämnade serien ersattes han av Neil Dudgeon i rollen som Johns kusin Tom Barnaby, och vid det här laget är han nog lika uppskattad som sin företrädare.
Mer om serien här.
- Redigerat 2024-07-09 10:17 av Fornöga
Tänker genast på P.D. James kommisarie Dagliesh.
Här en kavalkad från alla mordgåtor.
Lite om författarinnan här:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2024-07-09 10:31 av Pyttelite
Dame Helen Mirren är en karaktärsskådespelare (med intressant familjehistoria) som spelat huvudroller i flera storfilmer, men även blivit något av en "deckardrottning" på TV, inte minst som poliskommissarien Jane Tennison.
Miss Marple är en brittisk TV-serie baserad på Miss Marples mordmysterieromaner av Agatha Christie, med Joan Hickson i titelrollen. Den sändes från 26 december 1984 till 27 december 1992 på BBC1.
Alla tolv ursprungliga Miss Marple-romaner av Christie dramatiserades.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
- Redigerat 2024-07-09 10:50 av Torparmor
Kommissarie Morse är en brittisk deckarserie producerad av ITV, som ursprungligen sändes i Storbritannien 1987–2000. John Thaw spelade titelrollen och Kevin Whately hans närmsta kollega, inspektör Lewis.
TV-serien blev mycket populär – speciellt i USA – och producerades i totalt 33 avsnitt under en tolvårsperiod.
https://www.tv4play.se/program/ae584c905dfa82149736/kommissarie-morse
- Redigerat 2024-07-09 10:49 av Torparmor
Grantchester är en serie baserad på "The Grantchester Mysteries" av James Runcie. Den började spelas in 2014 och har knappast uppnått "nostalgiålder", men eftersom den utspelar sig i England på 1950-talet finns väl ändå en anknytning till ämnet. Huvudpersonen är kyrkoherde, spelad först av James Norton och därefter av Tom Brittney och herdens kompis, den luggslitne detektiven Geordie Keating (Robson Greene). I likhet med Midsomerserien är det en deckare "light", utan blodiga detaljer och våldsamma scener.
#1: Måste erkänna att jag tycker bättre om "kusin Barnaby", d.v.s. Neil Dudgeon. Numera brukar jag dock inte titta på Morden i Midsomer, för jag tyckte de spårade ur för ett par säsonger sedan och därefter har det inte blivit av att jag börjat titta igen.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#2: Den brukade jag titta på.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#1 En artikelförfattare i The Guardian reagerar med sarkasm på varningstexter om scener med våld och kriminalitet i förtexten till den senaste omgången av Morden i Midsomer. Visst, det har varit 423 mord i de 140 avsnitten, men det har snarast verkat desensibiliserande på de trogna tittarna tror journalisten, som istället anar wokeskräck hos ITVX.
#4: Den är en av mina favoriter. Tycker bäst om Geraldine McEwan som Miss Marple.
#5: Brukade titta på den också, och även Unge kommissarie Morse, som handlar om när han började sin karriär.
#6: Missar aldrig ett avsnitt av den serien. 😊
#7 För min del började jag följa Morden i Midsomer först för ett par år sedan, efter att min bror tjatat i åratal över seriens förträfflighet. Och plötsligt slukade jag alla gamla avsnitt jag kunde hitta på nätet och är väl "ikapp" vid det här laget. Men jag har för mig att jag läste någonstans att serien skulle läggas ner, så jag blev angenämt överraskad av att se att den trots allt fortsätter.
#7 Håller med. Hade svårt för den förste Barnaby.
/Maria
#14: Han var bättre i Bergerac - som även den var lite av en deckare, även om det väl inte direkt var mord han löste då. Åtminstone inte till att börja med.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bergerac_(TV-serie)
https://en.wikipedia.org/wiki/Bergerac_(TV_series)
Har sett alla serierna, även om jag endast sett vissa avsnitt av Grantchester.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Sherlock Holmes har (förstås!) förekommit i olika serier, även i form av varianter som Sherlock som ung, eller Sherlock i vår tid. En serie som hade Sherlock i rätt ålder och tidsmiljö var den av brittiska Granada producerade serien som i Sverige hette Sherlock Holmes memoarer. Den gjordes i 41 avsnitt 1984-1994 och sändes på SvT och senare flera andra kanaler. Dessutom gjordes ett antal TV-filmer i anslutning till serien.
Huvudrollen som Sherlock spelades av Jeremy Brett, en gestaltning som sades vara "den slutgiltiga filmtolkningen av Holmes". Hans assistent Dr Watson spelades av David Burke (de två första säsongerna av fyra) samt Edward Hardwicke.
Källa sv. Wikipedia
- Redigerat 2024-07-10 09:52 av Fornöga
Morden i Midsomer är det enda relativt nostalgiska jag ser på ibland och hängt med ett tag nu. Sherlock och Agatha kan jag klara mig utan.
#18 Gillar såväl gamla som nya brittiska deckare, det är något med "den murriga miljön" som tilltalar mig. De är sällan våldsamma, det är bra skådespelare och polisarbetet verkar trovärdigt. (Att sedan polisstationen i "Shetland" verkar mer än lovligt spartansk må vara som det är…😏)
Suttit och funderat över en engelsk serie i genren jag såg i tonåren. Hade för mig att den hette Kalla mig Jack. Vilket den gjorde ( Call me mister på engelska).Sändes enligt Svensk mediedatabas på svt sommaren 1988.
#19: Har inte sett Shetland, så jag vet inte hur polisstationen ser ut där, men jag jobbade på kontor i England ett par månader i slutet av 70-talet, och där var det väldigt spartanskt. Skillnaden mellan ett kontor i Sverige och det kontoret var milsvid. Det i England såg ut som om det var från 40-talet ungefär. 😊
- Redigerat 2024-07-12 16:09 av Carmarino
#21 Ungefär som "Shetland" då…😊 (Nu skall jag inte uppehålla mig mer vid den serien eftersom den är nutida, men hur som helst gillar jag den, och inte minst miljöerna där den tilldrager sig).
Fader Brown är ju trevlig också. Visserligen ganska så ny serie men den utspelar sig ju efter kriget.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#23: Den har jag inte sett. Men numera är det sällan jag tittar på tv, eftersom jag brukar somna inom en halvtimme så det tar flera timmar att se färdigt ett program som är 45-55 minuter långt. 😁
#24 Samma här…😴
”The Professionals”
1977-83
- Redigerat 2024-07-13 08:49 av [Hayabusa-0001]
#26 En brittisk ”action-crime” serie som var lite mer ”hårdkokt”. Bilarna, då framförallt Ford Capri 3.0 S spelade en en viss roll.
#27 Apropå TV-deckare och bilar så svämmade väl vår svenska stolthet över när Helgonet drog runt i sin Volvo P1800. Här är lite action anno 1963.
#28 Sannerligen! Vilken kult!
Martin Shaw, från ”The Professionals”, spelar även med i den nyare serien ”Inspector George Gently”.
De som är"riktigt gamla" kanske minns John Drake? Jag gör det…😉
Och, apropå bilar, vill jag minnas att han gled omkring i en Aston Martin.
#30 Absolut 👍🏼
#30 McGoohan som jag även minns från kultserien ”The Prisoner”.
.
Introt är en viktig del av deckare och polisserier, och en del är så bra att de står sig bra på egen fot. Så var fallet med signaturen till Z-Cars som var en långkörare på BBC 1962-78 (den visades även på svensk TV, men jag minns inte namnet).
Signaturen är ett arrangemang från den irländska folkvisan "Johnny Todd" som arrangerades av Fritz Spiegl och Bridget Fry och en version med John Keating och hans orkester nådde till en femteplats på topplistan. Signaturen på TV spelades av Norrie Paramor och hans orkester. Paramor var för övrigt känd som producent för Cliff Richard och the Shadows. (Källa Wikipedia.)
Den uppmärksamme känner igen en ung Judi Dench som obstinat förhörsobjekt på filmsnutten. 😊
Jag har ett minne av en serie som hette "Syndare i Prag"
Där var ett intro med av ett slags klockspel i staden på en byggnad med dockor som kom ut i en rad. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara.
Jag gillade musiken minns jag.
/Maria
#35 Kan det vara den här tjeckiska TV-seriens intro?
- Redigerat 2024-07-13 14:33 av Fornöga
#36 Jaaa, där var den ju.🙂
Fel tråd. Givetvis ingen brittisk deckare😳
/Maria
#37 Kul att det var den! Vi får ta det som en parentes, bland det brittiska. 😉
Jag tycker de engelska deckarserierna saknar de blodiga och hårda uttryck som ofta amerikanska serier har. Är det bara jag som tycker så?
#39 Nej, jag instämmer till fullo.
Jag är normalt ingen vän av Agatha Christie, men "Varför bad de inte Evans" som finns på SVT Play till den 7 april 2028 tyckte jag var så trivsam att jag sträcksåg alla tre avsnitten. Fina miljöer (som oftast i brittiska deckare), färgstarka roller besatta av bra skådisar och skön dialog tyckte jag. (Boken har filmatiserats tidigare.)