Marknader
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Filmen saknar ljud.
Marknader har funnits i Sverige i många hundratals år och verkar kunna leva vidare trots konkurrensen från näthandel, influensers och andra nutida påfund. Här finns plats för marknadsminnen, tips om evenemang och annat som hör företeelsen till.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2025-01-21 11:19 av Fornöga
Skänninge Marken
Sveriges äldsta och största torg- och gatumarknad. När man årligen, första onsdagen och torsdagen i augusti samlas till folkfest, fullföljs en tradition med tusenåriga anor
Läs mer här:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2025-01-21 11:16 av Pyttelite
Marknaden i Jokkmokk arrangeras för 420:e gången den 6-8 februari.
Länkrubriken nedan ser inaktuell ut, men sidan innehåller material om årets marknad.
- Redigerat 2025-01-21 11:29 av Fornöga
#2 Anders Sunna hör till "inventarierna" på marknaden i Jokkmokk.
#0 Apropå Kiviks marknad- här får vi en guidning (gjord när pandemin tvingade fram ett tillfälligt uppehåll).
Riktigt duktiga marknadsknallar får/fick nästan lite stjärnstatus, och trots att de kanske bara återkom en gång om året var de ihågkomna, och mindes ofta själva ihåg sina stammisar, eller åtminstone låtsades göra det.
Vild-Hasse var en säljare som nästan fått legendstatus.
- Redigerat 2025-01-21 14:31 av Fornöga
Marknaden i Bergslagsmetropolen Nora besökte jag några gånger i tonåren. Den är inte minst känd genom visan "Tre små gummor".
På Ryd i Höganäs har det funnits en marknad sedan omkring 1850. Från början var det bara en höstmarknad, sista lördagen i oktober, men sedan 1980 finns även en vårmarknad sista lördagen i april.
När jag var barn var Ryds marknad något man såg fram emot nästan lika mycket som till julafton, och jag fortsatte länge att åka dit varje år. Tyvärr har den blivit tråkigare och tråkigare för varje år den senaste tiden. Det började när idrottsföreningen tog över, eftersom den gamla styrelsen inte orkade fortsätta längre. Idrottsföreningen hade tidigare bara haft hand om vårmarknaden och den var hela tiden rätt slätstruken. När de sedan tog över höstmarknaden så blev den en kopia av vårmarknaden.
Förr var höstmarknaden väldigt omfattande och sträckte sig över ett stort område i stan. Det fanns gott om knallar med väldigt varierande utbud, och det fanns flera olika lotteristånd. Ett tivoli fanns det också. Numera är det betydligt färre av både knallar och lotteristånd. De lotteristånd som finns är till största delen idrottsföreningens egna. Tivolit är inte lika framträdande längre. Åtminstone har jag inte sett det på länge. Fast det kan bero på att jag numera brukar vara där på förmiddagen, och då har förmodligen inte tivolit kommit igång riktigt.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2025-01-21 17:49 av Carmarino
Idag drar hästekipagen som traditionen bjuder iväg från Särna över fjället till Röros marknad, dit de skall vara framme efter en niodagars resa.