Clock
”Varför fanns den här jättekonstiga hamburgerkedjan? Den frågan tycker jag är är besvarad: för det var ett helt annat samhälle där man förväntade sig att staten kom med mer service än man gör i dag. Ingen förväntar sig att staten ska driva hotell eller restauranger i dag. SARA drev ju också varenda stadshotell på den tiden. Någonting jag hoppas att folk ska tänka på när de sett filmen är: vad ska vi med det offentliga till?”
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2025-02-01 14:18 av Fornöga
#0: Vet att det fanns en Clock i centrala Helsingborg, men kan inte minnas att jag någonsin var där inne och åt hamburgare. Hade knappt ätit hamburgare alls när jag började som it-tekniker på Telia. Där var det i princip standard att ta en hamburgare till lunch, så min kollega och jag åt på McDonald's nästan varje dag. Fast ibland blev det kebab. Det fanns nämligen inte så många andra ställen att äta på i närheten av där vi var, plus att det dels var rätt billigt och att det gick snabbt att få maten. Den gick dessutom att ta med så att vi kunde äta i bilen. 😁
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#0: Jag minns logotypen och skylten, och har säkert ätit där någon gång, även om varumärket inte precis etsat sig fast i minnet.
Det smakade troligen bra, för annars skulle jag säkert kommit ihåg dem av just den orsaken…🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2025-02-01 18:51 av Bo§e
#3 Fanns ett Clock i centrala Hbg, vid Rådhustorget. Även på Väla Centrum fanns ett.
#5: Ja det är numera O'Learys där. Stefan Lindqvist skrev om det i HD i fredags. 😊
https://www.hd.se/2025-01-31/fran-mitt-fonster-ser-jag-stallet-dar-staten-salde-hamburgare/
(Betalartikel)
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#6 Precis. Sista året på gymnasiet gick jag i Helsingborg, vi åt då och då på Clock. Det fanns inget McDonald’s i Helsingborg på den tiden, vad jag kan se så öppnade de först -86 på söder.
Intressant dokumentär och det där med SARA var nytt för mig. Faktum är att jag var inte medveten om att Clock var en statlig verksamhet då det begav sig, vilket jag nog inte var ensam om.
#7: Visste inte det heller, så det var nog inget som direkt märktes.
Clock fanns på ortens rastplats (Rasta) vid E18 förr. Idag är det Burger King som gäller. Minns inte om jag handlade något eller blev bjuden på Clock.
#1 Roande och träffande program! 👍
(Jag råkade för övrigt jobba på Procordia när det begav sig, och blev för första och enda gången i mitt liv aktieägare, men det är en helt annan historia. 😉)
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
Tveksamt om jag någonsin besökt Clock, de få gånger det blev en burgare när de existerade.
När jag blev stor nog att få åka in till stora staden (uppsala) själv, så gick jag på Clocks det var bra hamburgare där tyckte jag.
Det finns en clocks i härnösand men den har stängt för flytt just nu annars kan man ju åka dit och provsmaka menyn