Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettövrigt
Läst 170 ggr
[Hayabusa-0001]
2025-02-01 12:53
2

Clock

”Varför fanns den här jättekonstiga hamburgerkedjan? Den frågan tycker jag är är besvarad: för det var ett helt annat samhälle där man förväntade sig att staten kom med mer service än man gör i dag. Ingen förväntar sig att staten ska driva hotell eller restauranger i dag. SARA drev ju också varenda stadshotell på den tiden. Någonting jag hoppas att folk ska tänka på när de sett filmen är: vad ska vi med det offentliga till?”

[Hayabusa-0001]
2025-02-01 12:55
1
Den otroliga berättelsen om den statliga hamburgerkedjan Clocks uppgång och fall. En historia om statligt kontrollerade restauranger, industrispionage, terrorattentat, märkliga utlandsäventyr och en mycket stark hatkärlek till USA. Men också om hur Sveriges ekonomi går från stort statligt ägande till att nästan allt är privatiserat. En smått galen men helt sann historia som berättas av den fiktive amerikanske youtubern Lance Freedman. Svensk dokumentär av Gustav Górecki och Petter Hansson.
Fornöga
2025-02-01 14:07
1

#0 Den blir det till att titta på!

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Hur kom det sig egentligen att svenska staten kunde (och ville) driva snabbmatsrestauranger? En ny dokumentär berättar historien om hamburgerkedjan Clocks…
  • Redigerat 2025-02-01 14:18 av Fornöga
Carmarino
2025-02-01 15:23
1

#0: Vet att det fanns en Clock i centrala Helsingborg, men kan inte minnas att jag någonsin var där inne och åt hamburgare. Hade knappt ätit hamburgare alls när jag började som it-tekniker på Telia. Där var det i princip standard att ta en hamburgare till lunch, så min kollega och jag åt på McDonald's nästan varje dag. Fast ibland blev det kebab. Det fanns nämligen inte så många andra ställen att äta på i närheten av där vi var, plus att det dels var rätt billigt och att det gick snabbt att få maten. Den gick dessutom att ta med så att vi kunde äta i bilen. 😁

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Bo§e
2025-02-01 18:47
1

#0: Jag minns logotypen och skylten, och har säkert ätit där någon gång, även om varumärket inte precis etsat sig fast i minnet.
Det smakade troligen bra, för annars skulle jag säkert kommit ihåg dem av just den orsaken…🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-02-01 18:51 av Bo§e
[Hayabusa-0001]
2025-02-01 19:45
1

#3 Fanns ett Clock i centrala Hbg, vid Rådhustorget. Även på Väla Centrum fanns ett.

Carmarino
2025-02-02 03:06
0

#5: Ja det är numera O'Learys där. Stefan Lindqvist skrev om det i HD i fredags. 😊

https://www.hd.se/2025-01-31/fran-mitt-fonster-ser-jag-stallet-dar-staten-salde-hamburgare/
(Betalartikel)

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Från redaktionsfönstret ser jag ut mot Rådhustorget och lokalen där den statligt ägda hamburgerkedjan Clock låg en gång…
[Hayabusa-0001]
2025-02-02 07:44
1

#6 Precis. Sista året på gymnasiet gick jag i Helsingborg, vi åt då och då på Clock. Det fanns inget McDonald’s i Helsingborg på den tiden, vad jag kan se så öppnade de först -86 på söder.

Intressant dokumentär och det där med SARA var nytt för mig. Faktum är att jag var inte medveten om att Clock var en statlig verksamhet då det begav sig, vilket jag nog inte var ensam om.

Carmarino
2025-02-02 11:41
0

#7: Visste inte det heller, så det var nog inget som direkt märktes.

GikMio
2025-02-02 13:22
1

Clock fanns på ortens rastplats (Rasta) vid E18 förr. Idag är det Burger King som gäller. Minns inte om jag handlade något eller blev bjuden på Clock.

Fornöga
2025-02-02 20:14
2

#1 Roande och träffande program! 👍

(Jag råkade för övrigt jobba på Procordia när det begav sig, och blev för första och enda gången i mitt liv aktieägare, men det är en helt annan historia. 😉)

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

kamera0710
2025-02-03 18:34
1

Tveksamt om jag någonsin besökt Clock, de få gånger det blev en burgare när de existerade.

Åsa S
2025-02-03 19:35
1

När jag blev stor nog att få åka in till stora staden (uppsala) själv, så gick jag på Clocks det var bra hamburgare där tyckte jag.

Det finns en clocks i härnösand men den har stängt för flytt just nu annars kan man ju åka dit och provsmaka menyn