Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikett: övrigt
Läst 100 ggr
GikMio
1

Flourtanten -Var god skölj

Fluortant är slang för tandvårdspersonal, oftast en tandhygienist eller tandsköterska, som genom uppsökande verksamhet genomför fluorsköljning bland låg-, mellan- och högstadieelever, med syfte att skydda tändernas emalj och förebygga karies. ( Text från Wikipedia)

Skrämmer nog dom flesta.. På mellanstadiet dök hon upp. Efter två minuter gurglande med vätskan i mun och kramp i käken så dök hennes ansikte fram. Tre minuter kvar !!!😅

Staffan
1

Och sen samlade vissa av oss de där äckliga fluormuggarna… :)

En gång i veckan tror jag hon var där. Undrar vad man fick i sig egentligen… :)

// Staffan

• Redigerat 2025-05-30 18:58 av Staffan
GikMio
1

#1 Tror hon var hos oss varannan vecka. Ena veckan flourtanten och andra veckan stränga farbrorn som skulle lära oss flöjt. Föredrog nog ändå veckan med flourtanten 😁

• Redigerat 2025-05-30 18:48 av GikMio
kamera0710
1

Mina tänder var gråbruna när jag sköljt fluor, så jag slutade. På inrådan från tandläkare började jag igen, med samma resultat. Fick frågan om jag röker eller snusar, vilket jag aldrig gjort.

Carmarino
1

#0: Vi gurglade bara i två minuter - men det kändes som minst fem. Minns dock inte om det var varje eller varannan vecka. 😁

Fram till 90-talet var två minuters fluorsköljning var eller varannan vecka obligatoriskt i den svenska grundskolan.

https://www.vilarare.se/nyheter/retro/flourtanten-var-ett-kollektivt-trauma/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Hon kom som ett munväder med vita ­plastmuggar i en bricka i näven.<br />Skolmorgnarnas fasa. <br />Svalgens skräck.
Sindri
0

Använder inte flour längre. Det är skadligt för skelettet, Sverige ligger tvåa beträffande förekomst av osteoporos.
Det finns säkert fler orsaker som samverkar, men jag tror flour är en av dem. Sköter man sin kost och sin tandhygien så räcker det gott för att förebygga karies.

GikMio
1

Min mor kände lokala flourtanten lite. På sena eftermiddagarna brukade dom stötas på när vi handlade på ICA. Så jag brukade gömma mig för henne bland hyllorna 😁 Hon var sträng, men var väldigt bra och även omtyckt tandsköterska vilket jag fick klart för mig senare i livet..

Fornöga
1

Som sägs i länken i #4 så dök fluortanten upp på sextiotalet, så jag hann undan. 🏃‍♂️-

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Tarotstollan
2

De två minuterna kändes som timmar ibland. Jag trodde nästan varje gång att jag skulle kräkas.
När jag till slut lärde mig att inte ta allt i muggen gick det lite bättre men det hände ett par gånger att jag spottade ut i muggen innan tiden var ute och då blängde hon så ilsket på mig.

På den tiden (och kanske fortfarande) var det ju så att alla elever inte borstade tänderna varje dag. Hörde ofta att de sa att "jag hade inte borstat tänderna" vad händer nu, kommer jag att tappa tänderna?
Värst var väl när hon sen samlade in muggarna i en genomskinlig plastpåse och man såg hur alla elevers spott/saliv samlades i bottnen av påsen!!!🤢🤮

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

• Redigerat 2025-05-31 00:23 av Tarotstollan