Alla tiders huvudbonader
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Dags för huvudsaken- en tråd om möss- och hattmode från förr.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2026-03-11 11:08 av Fornöga
Baseballkepsen är numera en huvudbonad som bärs såväl av man som kvinna, barn som gamling. Tyvärr har väl MAGA-varianten skambelagt "myssan" en aning, men ännu kan jag på väg ut sätta på mig någon av de sju skärmkepor jag har i varierande modell på min hatthylla.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
Hattaffärer fanns förr i de minsta samhällen, men idag är de mer sällsynta även i storstäderna, så detta är en unik butik. 🎩
- Redigerat 2026-03-11 11:35 av Fornöga
Därför är det rätt unikt att Ystad har en sådan affär, mitt på gågatan, mitt emot Systemet.
#3 Tydligen Sveriges äldsta dessutom- man lyfter på hatten!
Idag ses bärande av Guccikeps som ett möjligt tecken på medlemskap i ett kriminellt gäng, förr hade "gangsterkeps" en annan betydelse.
- Redigerat 2026-03-11 12:15 av Fornöga

Min mormor (t.h.) och hennes väninna var riktiga modelejon, men enligt min mor var de duktiga på att sy själva, så kanske har de skapat de här hattarna själva?
Har inte haft så många hattar, men ska försöka hitta några foton på åtminstone någon av dem.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Någonstans kring millennieskiftet var med modernt med herrhattar, och jag minns hur uttrycket "vara karl för sin hatt" illustrerades på ett komiskt sätt på en arbetsplats nära mig. När en av avdelningarna tågade iväg för att äta lunch gick avdelningschefen i täten med en vidbrättad hatt, ett halvt steg bakom honom följde ekonomichefen med en hatt med något mindre brätten, och i det följande tåget fanns några småhattar, medan resten hade kepsar eller var barhuvade, liksom kvinnorna.
Där jag jobbade fick en yngre förmåga lida en hel del spe för att han bar en hatt som han inte ansågs som kvalificerad för.
- Redigerat 2026-03-11 13:18 av Fornöga
#8 #1 Apropå "karl för sin hatt"…🙄😁
- Redigerat 2026-03-11 13:20 av Fornöga
#8: 😁
Din berättelse triggar mig att gå OT ett ögonblick:
Ett företag i Tyskland, som jag arbetsmässigt hade beröring med, hade infört kutymen att den säljare som senaste månaden uppnått det högsta resultatet, tilläts parkera sin bil närmast ingången. De övriga fick placera sina fordon i fallande ordning, baserat på deras resultat…😬.🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2026-03-11 13:51 av Bo§e
Pojkarnas Pillerburk
Alla sökförsök på nätet har hittills gäckat mig, vilket är förvånande, då denna huvudbonad var "het" under en period, som jag gissar kan dateras till ca 1961.
Denna cylindriskt formade mössa i sälskinn (!), bars av många grabbar under den relativt korta tid som "hypen" varade.
Själv var jag inget undantag. Jag försågs med en dylik "burk", men kände mig aldrig riktigt bekväm med den.
Den försvann ur mitt liv utan saknad.
Nu hittade jag ett par egna foton av "sälmössan". Det ena är taget på skolgården (en skolkamrat), och det andra i stadsmiljön, och där får man ta hänsyn till en viss rörelseoskärpa.
Mössan var en tid väldigt vanlig, men är den helt glömd idag…?
- Redigerat 2026-03-11 16:13 av Bo§e
#11 Javisst, en sådan hade man ju, och inte heller jag trivdes i den. En sälmössa var det, fast den hade ju en annan, mer skabrös benämning åt djurriket till i vardagligt tal. 🐻
#12: Jag kanske skulle ha använt "det" sökordet….?😁
#13 Ja, det fungerade! 😉 (Även om den här är med öronlappar.)
- Redigerat 2026-03-11 16:41 av Fornöga
#14: Inte riktigt rätt mössa, men uppenbarligen ett språk som algoritmerna förstår…🙂
Precis som Usjankan ovan har vår kära Vegamössa enligt uppgift ryska rötter och lär ha hemförts av medlemmar ur Vegaexpeditionen, därav dess namn.
#15 Exakt! 😊
#17 Vid den mossen har jag stått några gånger och jag har hälsat på mössbäraren på Varbergs fästning också.
#18: Har inte varit vid mossen, men hälsade på mösbäraren en gång för länge sedan, i början av 1980-talet. Det var innan rekonstruktionen har jag för mig.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#19: Min far bar oftast keps, men jag tror han kan ha haft en hatt också. Minns att det var ett evigt av- och påtagande när han skulle hälsa på någon. (Fast det var nog mest med kepsen.)
Farfar hade alltid basker. Vet inte om han ens hade en hatt. Morfar använde vegamössa och jag tror inte att han heller hade en hatt.
#18, #20: Har också varit där, men det är längesedan. Tidigt 90-tal, tror jag…
#21: Min far föredrog hattar av olika slag. Aldrig keps, men stickad mössa kunde förekomma vid lämpliga tillfällen.
Morfar: Hatt, men aldrig keps.
Farfar: Hatt eller keps.
Själv använder jag sällan huvudbonad. Äger ingen keps, men drar på mig en stickad mössa om det är kallt…
Jo, nu kom jag på att jag också äger en stråhatt, som skyddar mot solen, på modellflygfältet…🙂
I ungdomen hade jag en mörkbrun manchesterkeps, som jag bar uppknäppt, på "John Lennon-vis"…😎
- Redigerat 2026-03-11 17:51 av Bo§e
Denisa Braun (1913-1987), född i Serbien, levde ett äventyrligt liv. I sina memoarer "Fire in my blood" skrev hon: “I have been many things, wire-walker, night club girl, nude dancer, air pilot. In fact there are only two things I refused to be and one is a whore and one is a spy — and there were attempts to make me both.”
När Denisa 1939 gifte sig med den mer än dubbelt så gamle engelsmannen Thomas Wynn, den femte Baron Newborough, blev hon Lady Denisa Right Honorable Lady Newborough. Äktenskapet varade till 1947, men titeln behöll hon. Efter att Denisa förgäves försökt försörja sig som pokerspelare slog hon sig på modistyrket istället, och därmed var hennes lycka gjord. Mer om Lady Newboroughs äventyrliga liv kan läsas här.
På filmen ovan ses hennes kollektion från 1955.
En annan huvudbonad som kom och gick, var bilhjälmen, som lanserades under 60-talet.
Jag har aldrig ägt någon, och inte heller mina föräldrar.
Faktum är att jag inte känner någon som ägt en bilhjälm.
Ibland visar de sig på auktionssajter, inte sällan rubricerade som "oanvända"….
#25 C-G Hammarlund var en varm förespråkare för bilhjälm på sin tid. 😊
#25: Den ende jag sett som haft en bilhjälm på huvudet är Gösta Engström i Nöjesmassakern. 😁
#25-27: Undrar hur många hjälmar som producerades..?
(AI:n går bet)
Kanske tillräckligt för att fylla ett beredskapslager…🙂
Baskern är liksom baseballkepsen en huvudbonad som bärs av såväl män som kvinnor, och den syns ofta även ingående som del i polisiära och militära uniformer. Baskern har dokumenterats ända tillbaka till 1500-talet och har som namnet avslöjar sitt ursprung i Baskien. Först på 1920-talet spreds användningen av mössan till andra regioner, och inte minst är den populär i Frankrike.
- Redigerat 2026-03-11 23:42 av Fornöga
#11 Apropå pillerburkshattar så är damhattar av samma form i ropet igen.
- Redigerat 2026-03-12 10:07 av Fornöga
En annan mössa som blev en kort bekantskap, var båtmössan.
Jag försågs med en mörkblå båtmössa någon gång i småskoleåldern, men vad jag minns, bar jag den inte så länge. Möjligen var den litet daterad redan då (?), och den var heller inte särskilt praktisk.
(Här är ännu ett exempel)
- Redigerat 2026-03-19 17:40 av Bo§e
#32: Har för mig att vi hade sådana i blåvingarna.
#33: Ja, båtmössorna förekom ofta i diverse föreningsverksamheter m.m.
Mitt exemplar var dock "civilt", men trots det hade den något slags fejk-emblem framtill, vill jag minnas…🙂
Nyfiken på hattmodet för 600 år sedan? När man grävde dike i Lappvattnet utanför Burträsk på 1930-talet så fann man en filthatt som man för tio år sedan daterade till 1300 -1400-tal, och den är internationellt omtalad som ”The Lappvattnet hat”.
#35: Lite Robin Hood över den. 😊
#36 Ja, faktiskt! 😊 Så här ser den ut i konserverat skick.
#35-37: Vilket unikt fynd…!
Varför gräva ner en hatt…?
Kanske ägaren avlidit i digerdöden (som dateringen kan sammanfalla med), och ingen ville ha med hatten att göra…..?
#38 Vi får spana in en lämplig tråd där.
#39 Ja, nog sätter fyndet fantasin i omlopp! 😊
Personligen tycker jag att Kalvträsskidan är ännu intressantare. Ålder 5400 år.
Finns på samma museum. Världens äldsta skida!
Våra museer har många intressanta saker.
https://samlingar.vbm.se/objects/c57-8772/?cat=39870&offset=0
- Redigerat 2026-08-13 19:04 av svenake
#41 Helt klart intressant, men det är kanske inte någon tävling om vilka föremål som är mest intressanta? 😉 Dessutom handlar ju tråden om huvudbonader, och vi bör kanske försöka styra den tillbaka dit? Hatten är omnämnd på arkeologi iFokus, så skidan kanske platsar bättre där? (Den bifogade klippet i inlägget ovan fungerar inte.)
Artister och deras hattar är ett kapitel för sig, även när man begränsar till maskulina hattbärare. Några kända hattbärare i nutid är sångaren i Bo Kaspers orkester Bo Sundström och skådespelaren Olof Wretling, som ofta har en hatt på skallen vid diverse tillfällen. Olle Jönsson ("Lasse Stefanz") går det ju inte att förbigå, han har i olika sammanhang berättat om sina hattimporter från USA, och ser man tillbaka hittar vi förstås Edvard Perssons och hans lilla hatt.
Andra som verkar ha svårt att klara sig utan hatt är alla de vissångare av olika klass som gärna syns och hörs på YouTube- kanske en kvarleva från den tid då trubadurerna lade hatten framför sig när de sjöng på gator och torg, något som lever vidare genom senare tiders gatumusikanter.
Blickar vi utomlands så minns vi gärna Charlie Chaplin i plommonstop liksom Helan och Halvan, och några kommer säkert ihåg den engelske komikern Tommy Cooper, som ofta hade en fez på huvudet i sina TV-shower.
Ett kapitel för sig är nog ändå amerikanska countrysångare, och värstingen i det sammanhanget är kanske Dwight Yoakam och hans jättehattar, även om det inte är han som får sångutrymme ovan.
Ja, det var en "snabbgenomgång" (som de säger på Svensktoppen), det finns nog möjligheter att vi återkommer till ämnet hattar och artister, varför då inte om kvinnliga artister och deras huvudbonader?
- Redigerat 2026-08-14 09:51 av Fornöga