Vykort från förr-5
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Åter en tråd där vi kan dela med oss av gamla vykort ur egen ägo och/eller skriva om vykortssamlande. Den föregående tråden finns här.
Observera att "Julkort från förr" och "Påskkort från förr" har egna trådar.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2026-03-27 13:54 av Fornöga
Detta vykort skickade min mor, bror och jag från Skåne 1965 till Stegeborg, där min far befann sig på scoutläger, porto 30 öre. Det var ett osedvanligt regnigt läger, så till och med tv-nyheterna rapporterade om hur "lerigt" det var för scouterna. En del av leran kan ses på bilderna här:
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#4: Tyckte först det såg ut som ett vykort från Österrike/Tyrolen. De korten brukar ha liknande starka färger. Svenska vykort är oftast blekare. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2026-03-21 16:54 av Carmarino
#5-6: Ett svartvitt foto som verkar vara kolorerat på något sätt….?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#7: Ja, förmodligen.
#9: Fint kort. 👍😊
#11: Vilka sötnosar. 😻
#13: Rube är en känd släkt i Kullabygden. Mest känd är nog golfaren Jan Rube, men hans farfar Arthur var också välkänd - åtminstone i Höganäs.
#14: Och ännu en generation bakåt, så var Rudolf Pettersson också en välkänd fotograf.
- Redigerat 2026-03-21 21:52 av Caeli
#15: Ja, det stämmer.
#13 #17 Fina bilder- och barnen ser "moderna" ut, trots de tidsenliga kläderna. Märks att de var vana vid kameran.
- Redigerat 2026-03-21 23:22 av Fornöga
#17: Det är nog snarare Arthur som var fotografen. Rudolf dog 1920. Svårt att gissa var milstenen står. Det finns en hel del sådana här runtomkring, och förmodligen fanns det ännu fler 1923.
#19: Den ser lite annorlunda ut mot nu. 😊
#22: Då var Konserthuset bara åtta år gammalt.
Det måste vara gården Dalhem som menas, för stadsdelen Dalhem började inte byggas förrän 1971.
Ännu ett vykort med palmer (1970-tal).
Den lilla orten Makarska, Kroatien, vid Adriatiska Havet.
Det insmickrande kortet till trots, upplevde jag här ett riktigt mega-åsk-oväder, som "hade allt"…😬, i form av blixtar och smällar, akustiskt förstärkta av bergen ovanför, med en vidhängande springflod från samma berg, allt kryddat med frekventa elavbrott….
- Redigerat 2026-03-22 12:14 av Bo§e
#27: Heter numera Slottshagen.
#28: Sofiakällan i Hälsobacken vid Hälsovägen. Där förlovade mina morföräldrar sig. 😊
#33: Synd att de inte skrivit namnet på herrarna på fotot.
#36: Det var ett tag sedan. Tjusiga bilar.
Man ser det inte på bilden, men det var då Magnus Stenbocksstatyn stod mitt i vägen och spårvagnarna körde på ömse sidor om statyn. 😊

Hälsingborg. Rådhuset och Stortorget.
Samma hus som i föregående men från annan vinkel.
Daterat 5/7 1948, men känns äldre.
#38: Där ser man både Stenbocksstatyn mitt i vägen och en spårvagn, så det måste vara efter 1903. 😊
Håller med om att det ser äldre ut, och det kan det ju vara. Den som skrev det kanske använde ett gammalt vykort.
- Redigerat 2026-03-23 11:16 av Carmarino
#41: I så fall har man nog köpt ett äldre vykort. Skrivet av min morfar som tillsammans med familjen var på besök i Helsingborg över dagen.
Utgivet av Killbergs bokhandel som fanns/finns längre upp i backen. En av Sveriges äldsta bokhandlare?
#42: Killbergs bokhandel är fortfarande i högsta grad aktiv, och ligger kvar på samma ställe, men heter numera Akademibokhandeln. Den firade 200-årsjubileum förra året. 😊
- Redigerat 2026-03-23 15:29 av Carmarino
#42-43: Det värmer i hjärtat att höra om en bokhandel som fortfarande lever….👍
#44: De säljer inte bara böcker, utan även kontors- och konstnärsmaterial. Åtminstone gjorde de det senast jag var där, vilket är några år sedan. Då var det i alla fall så att om man gick till vänster när man kommit in genom dörren så kom man till bokavdelningen. Gick man till höger kom man till kontorsmaterialet. Det spelade dock ingen roll vilket håll man valde, för det gick att gå runt för att komma från den ena avdelningen till den andra.
- Redigerat 2026-03-23 15:32 av Carmarino
#49: Där har vi ju herr Stenbock igen - mitt i vägen. 😊
Helsingborg tycks ha varit en riktig "vykortsstad", något som man inte minst märker på YouTube, där flera inlägg (varav några riktigt långa) ägnas åt gamla vykort från staden.
#50: Dock fick "Måns Bock" ett mindre trevligt slut.
#51: Ja, det har nog funnits rätt många. Minns att våra sommargrannar hade en tobaksaffär i Helsingborg och deras dotter och jag brukade ibland få följa med dit och leka med sådant som rensats ut och inte skulle säljas. Däribland var en hel hög med vykort, där Helsingborg stavades Hälsingborg. 1971 ändrades det tillbaka till Helsingborg igen, och då fick alla vykort kasseras. Tror jag tog med mig några hem, men har i så fall inga kvar. Har åtminstone inte hittat några.
#53: Intressant att det står "Lilla torget". Det heter "Lilla torg". Där har jag varit rätt ofta. 😊
#55: Det kanske är en Hälsingborgare som gjort vykortet?
#56: Ja, det är det nog. 😊
#57: Tydligen disigt den dagen. Vid klart väder syns Helsingør mycket tydligare. Och Stenbock är med - mitt i gatan. 😁

Får väl dra mitt strå till Helsingborgsstacken, även om mitt kort är jämförelsevis färskare- det är poststämplat 1984.
#61: Det har hunnit hända rätt mycket i Helsingborg på de åren, så det ser inte riktigt likadant ut runt hamnen numera. 😊
#62: Enligt Wikipedia ska Slottshagen vara det område som finns runt Kärnan. Känner dock inte riktigt igen platsen på kortet, men jag har å andra sidan inte varit i alla delar av parken. Så den ligger förmodligen någonstans där jag inte varit.

Torgdag Nya Torget, Norrköping. Okänt datum, kortet är inte postat.
#63 Gissar att färjorna är utbytta också sedan dess.
Ja, detta är också ett "vykort".
Kortet är avstämplat i Sverige (1980-tal), men motivet, vars ursprung är en smula dunkelt, går att spåra bakåt till Tyskland (enligt min, litet slarviga och kanske ofullkomliga efterforskning).
Jag har också sett samma motiv tryckt på musmattor (!), så en viss spridning har det haft…
🙂
- Redigerat 2026-03-25 19:48 av Bo§e
#67: Jag testade att högerklicka på hundbilden och sen söka på google lens, och fick upp en hel del "roliga" bilder, om man tycker om utklädda djur.
#69: Mitt första intryck var att bilden var något modernare verk (typ Lasse Åberg, eller liknande), men den verkar ha betydligt äldre anor…..
Jag tycker heller inte att påklädda djur är särskilt komiskt, vilket de flesta djur också skulle hålla med om …
- Redigerat 2026-03-25 23:45 av Bo§e
#65: Ja, det gamla DSB-färjorna är borta sedan länge, och även Scandlines (eller vad de nu hette när vykortet gjordes).
#78 Den har jag varit i, liksom i Åsle Tå, en backstugeby, väl värd ett besök!
#80: Ja, vid Åsle Tå har jag också varit, bl.a. på en skolresa…
Litet djupare efterforskning ger vid handen att "taxen" (#67) är en akvarell av den tyska konstnären Paul Otto Engelhard (1872-1924). Taxmotivet är daterat till 1905.
#77: Synd att det inte står vad gossarna heter. 😊
#67 Här är ett annat gammalt tyskt vykort med hundmotiv, sänt från Oberleutnant Prox i Penzig till Fräulein Elsa i San Francisco. Därefter har det på märkliga vägar hamnat hos en antikhandlare i Göteborg, där jag förbarmade mig över det för det överkomliga priset av fem kronor. Nu ställer jag frågan om hundens ras- jag själv har varit inne på St. Bernhard, men jag är tveksam.
Någon expertis kan jag inte bidra med 😶 men en hundras som blixtrade förbi i min lekmannahjärna, var Berner Sennen.
En anledning är att en bekant till mig en gång ägde en dylik jycke….🙂
#85 Då får den gälla som Berner Sennen till någon protesterar. 😊
#86: Det verkar vara en Newfoundland.
#88: Det stämmer nog bra…..🙂
#89: Ja, hundraserna har ändrats mycket under årens lopp. Tänk bara på Båtsman. När de skulle göra nyinspelningen av Vi på Saltkråkan kunde de inte hitta någon som såg ut som han. Numera är alla Sankt Bernhard-hundar mycket större och kraftiga, med ett mer kompakt huvud.
#91: Vilken skatt du har fått. 😊
#92: Jag är mycket tacksam för att jag fått dessa från lite olika håll. Jag brukar tänka att det är den tidens motsvarighet till mail, SMS och liknande. Och jag tycker att många är vackra och intressanta.
Ibland kan jag hitta vykort med en enkel text "Kommer med tåget i morgon klockan halv ett. "
#88 Låter troligt - om det nu inte är en korsning mellan Newfoundland och Berner Sennen,,, 😉
#94: Möllehässle ligger strax utanför Mölle. På den tiden gick det tåg dit från Helsingborg. Det var ju många som ville se på "synden i Mölle" med egna ögon. 😊
#95: Det ser ju ut att vara samma bild, men jag håller med om att den inte är särskilt lik en Newfoundland heller.
- Redigerat 2026-03-27 13:53 av Fornöga