Vykort från förr-7
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vykortsresan med hjälp av gamla kort ur våra samlingar går vidare. Förra tråden finns här.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2026-04-21 15:50 av Fornöga
#2: Strax innan Glasnost?
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#3 Ja, det var väl t.o.m. samma år?
Lite intressant att båda korten är daterade samma dag, 16 juni, men till två olika adressater.
På det ena står det: "Vi har nu åkt ca 1 dygn österut från Moskva och allt är OK, bl.a. är tåget bra."
På det andra står det: "Här är fint sommarväder och vi har en trevlig resa, fast tågresan är ju i längsta laget."
Det är allt, bortsett från sedvanliga hälsningsfraser. Jag har sett andra kort från flera länder från samma avsändare, och han var ovanligt informativ på dessa. Kanske höll han sig kort för att vara säker på att korten skulle passera censuren? 🤔
#5: Konstigt. Även om det var dyrt med färgfilm borde det väl ha varit dyrare att handkolorera det?
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#5 Jag har ett par vykort från andra orter med liknande layout och som ser handkolorerade ut- kanske från ett och samma förlag?
#5 #6 Enligt RAÄ var det i början på sjuttiotalet som det blev billigare att trycka vykort i färg så det här kortet trycktes nog i sluttampen på handkoloreringens era.
#8 Kungshamn på den tiden det hette Gravarne.
#9: Postverket som bestämde kanske?
Helsinborg -Hälsingborg
Engelholm - Ängelholm
Trelleborg - Trälleborg
Och tillägg av Skåne
Skånes Fagerhult
Skåne Tranås
#10 Enligt tidningsartikeln verkar det som om flera olika instanser ansåg att det var dags att skrota Gravarne som ortnamn. Som utomstående (men flerfaldig besökare) tycker jag att de gjorde rätt.

Anjans fjällstation med Lill-Anjeskutan.

#13 Mera Kiruna, här med Luossavaara i bakgrunden. Kort avsänt 1977.
Frösötornet, vykortet avsänt 1951. Tornet på bilden var det andra i ordningen av tre, det uppfördes 1929 och brann ner 1979.
#19 Nu är de husen ett minne blott...
#22: Är det Kattvik vid Båstad?
#23: Ja det borde det vara.

"Fult" respektive "vackert" är ju något som sägs ligga i betraktarens ögon, så även med vykort. I mina ögon är det här vykortet från Stiftelsen Hyresbostäder stadsdelen Anneberg i Gävle, avsänt 1989, ett av de fulare.
#26: Det håller jag med om. 😊
#26: Instämmer till fullo…!
Man kan undra vad de ville förmedla…?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#29: Den svenska tråkigheten kanske. 😉
#31: Om #26 gav mersmak, kan man köpa Jeppe Wikströms bok "Tråkiga Vykort". Kanske en konstform i sig…?🙂
Och, vid en tillbakablick, kan jag konstatera att jag, genom tiderna faktiskt sett många konstiga, meningslösa och tråkiga vykort i kioskernas vykortssnurror…
Vykortssnurrorna torde väl för övrigt ha uppnått K-märkt status vid det här laget…liksom även kioskerna….😶
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2026-04-12 14:45 av Bo§e
#26: Väldigt många vykort är bilder av kyrkor, järnvägsstationer, stadsparker eller liknande. En sorts reklam för orten, som säjer kom hit och se hur fint det är. Bilden av husen är förmodligen? också en sorts reklam men inte för en ort utan för ett företag? Kanske till och med gratis?. Jag tror att det är sällan en vykort är menat att vara "vackert" Så från mej blir det nog många fler kyrkor, järnvägsstationer stadsparker osv. :)
Förresten, - vilken ort har en stadspark, men aldrig har varit stad? ;)
#32: Ja, ibland undrar man hur de tänkte som tog fotona till vykorten.
Har nog inte sett någon sådan vykortssnurra sedan förra seklet. Numera är det väl oftast en snurra som sitter på en pinne med hållare för korten, typ det här:
https://butiksstall.se/Vykortsstall-Kortstall/vykortsst%C3%A4ll-42-fack-a6-st%C3%A5ende
#32 Ja, den boken hade jag förträngt- kanske något att spana efter på nätantikvariaten?
#33 Det kan nog vara så att kortet var tänkt som reklam för området, men kanske borde de i så fall ha ansträngt sig en aning mer ändå när de ändå skulle kosta på sig ett vykort? Men som redan sagts- skönheten ligger i betraktarens ögon…😉
#42: Vet du vilka personerna på bilden är?
#43: Nej tyvärr, men dom verkar vara nära bekanta till en av mina släktingar.
#56: Före asfaltens tid? 😊
#57: Ja, såg en bild från Limhamn där man asfalterade just Sveagatan 1950-talet, men jag vet inte om den var asfalterad redan tidigare.
#59: Dit har jag anknytning genom en anas bror. Han bodde där ett tag innan han gick i konkurs. 😊
#60: Carolina skickar kortet 1922
#61: Det var såvitt jag minns senare än min anas bror bodde där. Har för mig att han hade hand om Louisefred (eller Lovisefred som det också kallades) någon gång på 1800-talet.
#65: Det var på den tiden även elverk var vackert designade.
#75: Har inte varit i Lerhamn så många gånger, men jag vet åtminstone att nu är vägen asfalterad. 😊

Mera Leksand: kyrkbåtsrodd, Midsommarafton. Ej postsänt. Förlag Nya Cigarraffären, Leksand.
Jag får en massa SPAM från nostalgi ifokus
men jag hittar inte var man anmäler detta. ?
#84: Det skulle jag göra OM jag visste var/vem jag ska kontakta. Så vem ska jag kontakta? Var kan jag hitta denna info?
#88: Finns den kvar?
Verkar bli färre vykort postade på Cypern i sommar. De här är från nittiotalet.
#89: Jag hittade inget när jag googlade.
Ascuncion, Paraguay 1985

När jag var barn blev det en del resor till Norge, dels för att inköpsresorna på den tiden gick i motsatt riktning för inköp av margarin, dels för att jag följde med min far på någon affärsresa över Kölen.
Jag minns så väl det stora däcket som fanns vid en servering och kiosk i Norge, men jag har aldrig kunnat placera det ortmässigt förrän jag nyligen hittade ett icke postsänt vykort från platsen i en bunt bilder.
- Redigerat 2026-04-21 15:46 av Fornöga
Dags att gå vidare i ännu en tråd.
- Redigerat 2026-04-21 16:01 av Fornöga