Vykort från förr- 9
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vi bläddrar vidare bland våra gamla vykort. Föregående tråd finns här.
"För övrigt är det väl ungefär
samma turister här som där.
Samma sorts längtan att komma först,
och samma solglasögon och samma törst."---
"Här sitter jag i solen i staden Saint Tropez
och skickar några vykort till herr Jansson och herr T.
Jag är här på semester och jag mår bra som sagt,
samt skickar en surströmming på närmsta yacht."---
Cornelis Vreeswijk: "Getinghonung Provencale"
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2026-05-07 11:11 av Fornöga
#2: Så öde det var förr. Nästan alla de tomma fälten är numera bebyggda.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#6: På den tiden fanns det många hotell i Mölle. Nu är det bara ett fåtal kvar.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Sticker emellan med ett kort på dagens jubilar- kungen, som ju fyller 80. Vykort på kungafamiljen finns det gott om i våra souvenirbutiker, men de flesta skickas nog utomlands och jag har endast ovanstående kort postat 2001 där kungen finns med.
- Redigerat 2026-04-30 07:47 av Fornöga
#8: Har nog inte ett enda vykort med någon kunglig på. 😊
#10: Fint ställe, men jobbigt att ta sig ner dit - och upp igen - om man har svårt att gå. Hissen är oftast ur funktion - om den nu finns kvar. Det är ett tag sedan jag var där senast.

Marseille, skickat 1961.
#18 Usch! Jag har en bunt vykort med tjurfäktningsmotiv från Spanien, tyvärr verkar det ha lockat många svenskar för inte så länge sedan att bänka sig på slaktplatserna…🙄
- Redigerat 2026-05-01 10:12 av Fornöga
#19: Jag har några få, och när man läser texten så verkar alla vara negativa. Kanske var tjurfäktning var något som ingick i resan?
#21 Också Can Pastilla, Mallorca. Liggande kort skickat 1982, stående oläslig stämpel men troligen äldre p.g.a. lägre portobelopp.
#20 Var säkert så i många fall. Fast en del vykort som jag har tyder på att avsändarna var vana besökare.
- Redigerat 2026-05-01 11:08 av Fornöga
#38: Det måste väl ha varit före gruvan tog över stan?
#46: Alla vykorten från omkring 1906.
Staden/gruvan var under under uppbyggnad och livet var mycket primitivt. De som valde att bo och arbeta där hade bättre lön och bättre villkor än motsvarande arbeta på sydligare orter. Man kunde snabbt stiga i statens tjänstegrader.
Alla vykorten skrevs av en som var lokmästare. Han var från Skåne. Senare gjorde han karriär i mellansverige.
#51: Var ligger det?
#52: Östra Finland.
På finska Olavinlinna. Vykortet är stämplat 1891 medan finland var ryskt. Skrivet av en dansk till sin fru och dotter i Köpenhamn.
#76: Var ligger Revhusen?
#81: Ystad Ett före detta fiskeläge inne i Ystad som politikerna tagit bort. Nu finns en hamn där
#82: Trist utveckling.
#88: Det ser ut som sådana bilar de använder i Kalle Anka. 😊
Man skall aldrig säga aldrig…😉
#94: Kortet i Västerbottens Museums samlingar, . . . . kommer från ett annat Strycksele. Tror det ligger längs Vindelälven?
#95 Okej, världen är liten, men stor nog för två Strycksele- minst! 😊