Vykort från förr-14
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Även i Springfield sparas gamla vykort.
Vi bläddrar vidare bland våra vykort från förr.
Observera att "Julkort från förr" och "Påskkort från förr" har egna trådar.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2026-06-07 11:00 av Fornöga

Karlstad, stämpel saknas.
Några länkar om vykort och -samlande överförda från tidigare trådar.
https://digitaltmuseum.se/0211811388656/vykort-sociala-medier-100-ar-fore-facebook
https://popularhistoria.se/vardagsliv/turism/vackert-som-ett-vykort
https://www.miun.se/Forskning/forskningsprojekt/avslutade-forskningsprojekt/vykort/
- Redigerat 2026-06-06 10:51 av Fornöga
#3: Tror jag också har ett vykort från slottsruinen, men jag har inte scannat det. Kan eventuellt ha några fler vykort därifrån - oskrivna.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#4: Där var jag mycket som barn. Min morbror med familj hade sommarstuga i Åhus och vi var och hälsade på dem nästan varje sommar har jag för mig. Mitt bestående minne därifrån var att det var extremt kallt i vattnet. Var visserligen van vid att bada i vattentemperaturer runt 17-18 grader, men i Åhus var det 13 grader - i juli!
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#14: Så synd, men allt roligt tar slut så småningom. Hittar du fler saker (behöver inte vara vykort) som du vill visa är du välkommen att göra det. Kanske i den här tråden?
Den kvarvarande bunten är rätt stor, men ligger inte i någon bokstavsordning och kan innehålla en del dubbletter. Men jag fortsätter. :)
#16: Så bra. Det gör inget om de inte kommer i bokstavsordning, och skulle det bli någon dubblett får vi väl ha överseende med det. 😊
#19: Om det är Viken i Skåne så har jag kört moppe förbi den många gånger. Det var till och med så att jag kunde inskriptionen utantill, men nu har jag glömt den. 😊
#22: Det är Viken i Skåne. Vykortet är skrivet i Bäckabo1925-01-17. Vet inte var Bäckabo ligger, men det var tydligen problem med mul och klövsjuka den vintern.
#23: Enligt Wikipedia är det en ort i Sandhults socken i Borås kommun.
#25: Det var den stora svenska mul- och klövsjukeepizootin 1924–1927. Sjukdomen slog särskilt hårt mot jordbruksområden i södra Sverige, inklusive Skåne, och ledde till omfattande restriktioner, produktionsbortfall och ekonomiska förluster för lantbrukarna. Staten tillsatte utredningar och införde stödåtgärder för drabbade djurägare
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#23 ff "Gården Bäckabo utanför Kristianstad var en av de många gårdarna och byarna i regionen som påverkades hårt av smittspridningen under denna period", säger Google AI angående mul- och klövsjukeutbrottet i Skåne 1925.
- Redigerat 2026-06-02 20:55 av Fornöga
#27: Kortet stämplat Hälsingborg. Tror att gården måste ligga utanför Hälsingborg.
#23: Finns ett Bäckabo Höganäsvägen 43 Viken. Man kunde besöka platsen under konstrundan.
Det finns tydligen många Bäckabo. 😊
#41 Ja, Sjömarken ligger inom Borås kommun, och pensionatet pryder t.o.m. Wikipediasidan om orten.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%B6marken
År 2020 var Lyckebo utannonserat, och där kunde man se bilder från dess historia såväl som det nu ser ut i moderniserat skick.
https://www.byggahus.se/tidigare-pensionat-och-husmodersskola-i-boras
Kungsbacka, Tjolöholms slott, norra fasaden med annex. Oläslig stämpel men porto 75 öre, vilket gällde första halvan av 1970-talet.
#49: Det finns fortfarande kvar, men kallas numera Starke Tufves stuga eller Starke Tufves museum.
#57: Ja, det är inte så vanligt med foton från det hållet.
#59: Det var en gammal bild. Är det en ångbåt på väg in (eller ut) i hamnen?
#60: Skulle gissa 1930-talet.
På baksidan står det att HIF vann över Gävle med 5 - 1
Vet inte vilket håll färjan var på väg.
#61: Att döma av röken från skorstenen, och att flaggan förmodligen satt i aktern, så verkar båten vara på väg in i hamnen. Men det kan ju också vara så att det blåser åt det hållet, vilket flaggans riktning tyder på. Lite svårt att avgöra, men jag gissar på att den är på väg in.
Körde en Google bildsökning och AI svarade som följer:
Fartyget i vattnet ser ut att vara en färja eller ett mindre ångfartyg, liknande de som trafikerade linjen mellan Helsingborg och Helsingör.
Försökte hitta en match mot Gävle som HIF vann med 5-1, men hittar ingen.
1922 vinner de med 5-1 mot Wiener Amateure (senare Austria Wien). 1938 vinner de med 5-1 mot Brage. Bägge dessa ligger ju långt ifrån Gävle.
#62: Jag förstorade bilden och mycket riktigt ser den ut att vara på väg in i hamn om man ser på vattnet.
#64: Den enda Gefle-matchen på Olympia på 1930-talet var:
Helsingborgs IF – Gefle IF 5–1, 30 juli 1933, publik ca 6 300–7 000
Kan det stämma?
#67: Tja, det verkar ju stämma. Då borde stämpeln vara 1/8 33 .
#67: Konstigt att den matchen inte nämns på HIF:s historiksida.
#70: Det beror väl på att den inte är speciellt viktig.
Gefle var uppe och vände i allsvenskan och kom sist … Hälsingborg vann 🥇
#71: Ja, de nämner ju inte alla matcher på den sidan.
#71: Bäst att rätta mig själv innan någon annan gör det 🤓
Gefle kom trea från slutet och fick förmodligen kvala men missade kvalet.
Malmö IFF IFF kom sist men det var nog ngt speciellt då de hade noll poäng rakt över.
Rättar mig själv igen:
Dock diskvalificerades Malmö FF för brott mot samtida amatörbestämmelser.
- Redigerat 2026-06-05 15:54 av Pyttelite
#65: Lite kompletterande information:
#85: Maffig byggnad. På skylten står Vikens havsbad.
#88: Alla fina gamla hus i bakgrunden revs som i så många andra städer.
#90 #92 Mer Uppsala, ej postgånget kort.
- Redigerat 2026-06-07 09:27 av Fornöga
Åtta av tolv småbilder ur konvolut med bilder från Gamla Uppsala.
- Redigerat 2026-06-07 10:44 av Fornöga
Kråks värdshus Skara, postat 1961.