Vykort från förr-15
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vykort från Rom, mitten av 90-talet, stämpel oläsl.
Dags för ännu en tråd med äldre vykort från när och fjärran, den föregående finns här.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2026-06-14 21:00 av Fornöga
Tecknat vykort som visar hur Borgholms Slott, dvs nuvarande Borgholms Slottsruin såg ut innan den stora branden 1806.
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
#2: Så synd att det brann. 😞
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#3: Om du har varit i Borgholm och gått runt nere i "inre hamnen" så kanske du både ätit och dansat på Strand Hotell. Gamla "Strandhotellet" byggdes år 1900 och brann ner till grunden 16 september 1951. Sedan byggdes nuvarande Strand Hotell som består av en äldre byggnad och en nyare.
Bilden på gamla Strandhotellet visar även nuvarande brygga ut till KALLBADHUSET som än idag är populärt som året-runt-bad.
OBS! Ska kanske tillägga att alla bilder/vykort jag lägger upp är gamla originalbilder/originalvykort dvs det är INGA AI GENERERADE BILDER/VYKORT!!!
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
Cikoria och renfana i dikesrenen vid Mörbylånga. Kort stämplat 1967.
#4 Spännande bild!
(Nej AI-genererade bilder är förstås inte välkomna, och vi får väl hjälpas åt att hålla koll på att sådana inte dyker upp, i den mån vi kan.
- Redigerat 2026-06-07 14:30 av Fornöga
#4: Har inte varit så mycket i Borgholm, och inte besökt några hotell där, så Strand har jag missat. De gånger jag varit på Öland har jag varit mest på södra Öland, även om jag har kört ön runt några gånger. Eftersom jag inte hade så gott om pengar så sov jag i bilen när jag var där. Brukade parkera på ett litet undanskymt ställe i närheten av Grönhögen på vägen mot Eketorp. 😁
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Triangeln längst ner till höger. Eller?
#11: Ja tror det. Ser att det står Margareta på framsidan, men ingen Margareta är nämnd i texten på baksidan.
#12: Det är Margaretapaviljongen i Pildammsparken.
#14: AHA, - OK, man lär sej något nytt varje dag.
Är det någon som längtar efter bilder från Skurup?
#40: Har du fler? 😁
#41: Nä, inte vad jag vet, - men många fler från Halmstad, och jag undrade om någon ville ha något annat än Halmstad? Jag har minst 4 vykortsalbum kvar plus lösa buntar.
Ingen skickar vykort numera. Undrar vad framtidens samlare ska samla på, det är ju svårt att samla på mejl eller annat digitalt.
Du kan ju växla mellan några Halmstad och några andra platser. 😊
#48: OK - bra förslag ;)
#65: Trodde först det var kronprinsen själv som stod och tittade på båten. 😊
- Redigerat 2026-06-12 04:13 av Carmarino
#67: Instämmer. Vanlig klädsel på en 9-åring på femtiotalet. Själv skulle jag ha slips. Absolut inte jeans.
Falun, postat 1914. Selma Lagerlöfs villa.
#68: Tittar man noga så ser det ut som om gossen har fluga. 😊
#73 Det är nog rätt troligt.
"1877 inköpte stadsfullmäktige egendomen Kullen, för att få tillgång till ett område för rekreation och förströelse. Huvudbyggnaden, numera riven, uthyrdes såsom sommarservering och körvägar anlades till Kullen genom skogen från Svärdsjögatan. En ansats till stadspark påbörjades och från 1878 fungerade Kullen som sommarvärdshus med musikpaviljong och dans."---
Källa Falu stads historia.
#75 I länken på #71 står det att Selma flyttade till Falun 1897 och köpte huset 1907. Hon var lärarinna i Falun, och hade en syster som bodde där redan.
Stämplat 1963.
Lägger en iFokuslänk till tidigare bredvidläsningar om vykortens roll för korrespondens och hobby då och nu.
https://digitaltmuseum.se/0211811388656/vykort-sociala-medier-100-ar-fore-facebook
https://popularhistoria.se/vardagsliv/turism/vackert-som-ett-vykort
https://www.miun.se/Forskning/forskningsprojekt/avslutade-forskningsprojekt/vykort/
- Redigerat 2026-06-13 14:11 av Fornöga
Benidorm 1968.
Jag är ingen speciellt aktiv vykortssamlare, men har samlat på mig en del kort under årens lopp, varav åtminstone en del faktiskt sparats i pärmar. Nu har jag beslutat mig för att ge vykortshobbyn en chans, och något jag lagt märke till då är att det är svårt att få tag på bra vykortsfickor och få dem till rimligt pris dessutom.
Clas Ohlson har haft någorlunda bra fickor till bra pris (40:- för tio blad), men nu har de slut på dem på centrallagret, och frågan är om de kommer att fortsätta sälja dem. Fotoaffärerna ligger på dubbla priset, medan Kjell & Co tar hela 190:- för ett tiopack.
Ett alternativ är att ta vanliga plastfickor och fästa vykorten med "hörnöron", men det blir sällan bra, korten lossnar lätt. Någon som har ett tips på bra kortfickor till gott pris?
Jag har fått vykortsalbum, för länge sedan, från olika håll. Även buntar med vykort, och lådor med vykort.
Jag har beslutat att lägga vykorten i lådor, i bokstavsordning, samtidigt skannar jag av korten och har en kopia i en särskild mapp på datorn, - inte i "molnet". Jag har fem album kvar att skanna plus lösa buntar.
Måste tillverka fler lådor, som passar i en byrålåda.
#86 Ja, med så många kort är det kanske bästa lösningen. Jag delar upp de svenska kort jag har landskapsvis, och de utländska sorterade på land.
#90 Förslag från Google Lens: "Denna byggnad är belägen på Engelbrektsgatan 3 i Gävle. Den ritades av stadsarkitekten Erik Alfred Hedin och stod klar 1898. Huset har bland annat fungerat som sjukhem, annex till Militärskolan och annex till Borgarskolan."
Diverse länkar följde med svaret, bland annat denna:
- Redigerat 2026-06-14 09:38 av Fornöga