Musik

The Monkees

2018-08-25 14:23 #0 av: Carmarino

När jag var barn var mina stora idoler The Monkees. Både min bror och jag tittade på deras TV-serie och det var katastrof om vi råkade missa något avsnitt. Det hände nog bara en gång, men då var det "gråt och tandagnisslan" länge efteråt.

Min favorit var trummisen, Micky Dolenz, medan de flesta andra småflickor nog föredrog sångaren Davy Jones (död 2012). Övriga medlemmar var gitarristen Michael (Mike) Nesmith och basisten Peter Tork (Torkelson), vars farfar kom från Norge.

Officiell hemsida: https://www.monkees.net/

The Monkees på Youtube: https://www.youtube.com/user/themonkees

Det är Micky Dolenz som sjunger ledmotivet Hey Hey We're the Monkees.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-08-25 14:40 #1 av: Maria

Nu ringde det en liten klocka....Skrattar Jag kände igen låten och jag undrar vilka år detta var?

/Maria

Anmäl
2018-08-25 14:48 #2 av: Carmarino

TV-serien visades 1966-1968. Efter 1969 har det varit lite si och så med gruppen, men den existerar fortfarande.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-08-25 14:50 #3 av: Maria

Då kanske jag kan ha ett svagt minne. Jag är född 62 och har en äldre bror som såg allt "modernt"Skrattar

/Maria

Anmäl
2018-08-25 14:58 #4 av: Carmarino

Den har gått i repris för en del år sedan - i färg. Tummen upp
Tror det var på TV3, men jag tittade bara på några få program. Har inte riktigt samma "vurm" för dem nu som när jag var barn. Skrattar

Anmäl
2018-08-25 15:12 #5 av: Effie

Jag älskade också den serien då; också kris och katastrof om jag missade. Min favorit var Mike Nesmith. 

Häromåret var jag i Nashville och det stora countrymusikmuseet där. Och hittade uppgifter om honom - han var den i gänget som var mest seriöst intresserad av musik, om jag förstod det rätt; the Monkees var väl inte direkt seriöst... Det förstod inte jag som liten, men det var kul att se. 

Det hade varit kul att se serien igen...fast jag tror inte jag är lika tokig i dem längre...bara nostalgi.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2018-08-25 15:27 #6 av: Carmarino

Ja, det stämmer att Mike var den som tog musiken mest seriöst. Han var, om jag minns rätt, också den ende som var musiker från början och han spelade gitarr redan innan han kom med i bandet.

På något gammalt VHS-band har jag ett program om musiken på 60-talet, där det bl.a. finns ett klipp om the Monkees. Där säger Micky något i stil med "att the Monkees blev ett riktigt band som spelade själv var ungefär som om killarna i Starsky And Hutch faktiskt blev poliser".

Det gick en film på tv om hur the Monkees blev till för några år sedan. Vet inte hur sanningsenlig den var, men jag tror att den var hyfsat korrekt åtminstone.

Kan fortfarande höra vilken av killarna det är som sjunger de olika låtarna. Förutom möjligen Peter Tork. Är dock inte säker på om han faktiskt sjunger någon av låtarna. Glad

Anmäl
2018-08-25 15:29 #7 av: GIKmio

Det var före min tid Skrattar

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2018-08-25 15:33 #8 av: Carmarino

Ja, långt före din tid. Skrattar

Anmäl
2018-08-25 15:54 #9 av: GIKmio

Jag är född 1974 så kanske inte så långt innan Glad

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2018-08-25 15:55 #10 av: Carmarino

Nej, bara fem år innan de lade ner bandet i dess ursprungliga form. Glad

Du har förmodligen hört några av deras låtar i alla fall, även om du inte känner igen Theme from the Monkees (låten i början av tråden).

Anmäl
2018-08-25 16:01 #11 av: GIKmio

Jo jag känner igen låtarna. Men det låter lite som " att härma ett ett annat band från Liverpool" Skrattar

Anmäl
2018-08-25 16:17 #12 av: Carmarino

Ja, de lanserades väl till att börja med som USA's svar på the Beatles. Glad

Här är ett urval av deras låtar:

Last Train To Clarksville
Sångare: Micky Dolenz

I'm a Believer
(Skriven av Neil Diamond.)

Look Out Here Comes Tomorrow
Sångare: Davy Jones
(Skriven av Neil Diamond.)

Sweet Young Thing
Sångare: Mike Nesmith

Steppin' Stone

Mary Mary

Daydream Believer
Sångare: Davy Jones
(Av någon anledning tar det ca 20 sekunder innan låten börjar.)

Pleasant Valley Sunday

Anmäl
2018-08-25 16:21 #13 av: Carmarino

Monkees Screen Tests

Här är bilder från deras "audition" för att bli medlemmar i gruppen och tv-programmet.

Anmäl
2018-08-25 16:23 #14 av: Carmarino

The Monkees E! Hollywood True Story (1999)

En dokumentär om the Monkees.

Anmäl
2018-08-25 23:25 #15 av: Tarotstollan

Jag såg en del av serien men kommer inte ihåg mycket från den, kommer ihåg att de sprang omkring mest hela tiden. Jag var under 10 år när den serien sändes.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl
2018-08-26 12:57 #16 av: Carmarino

Det är ungefär vad jag också minns av den. Var inte heller så gammal då. Glad

Anmäl
2018-08-26 14:20 #17 av: Effie

Jaa...vad minns jag som var så tokig i serien? Jag minns inledningen, när de sprang på en strand mot vattnet, och vände när vattnet kom in (en mycket försynt våg) och riskerade att göra dem blöta om fötterna. Och jag minns ett avsnitt, där de lovades få spela i ett tv-program...minns inte alla komplikationer, men när de äntligen fick dra igång och spela, så var tiden slut.

Anmäl
2018-08-26 14:29 #18 av: Carmarino

Då minns du mer än jag. Jag kommer också ihåg inledningen, men inte så mycket mer. Ändå har jag sett snuttar av programmen på youtube. Dessutom kollade jag lite när TV3 visade serien för några år sedan. Fick tyvärr inse att jag inte var fullt lika intresserad nu som när jag var barn. Skrattar

Anmäl
2018-08-27 07:58 #19 av: Farwuq

Den serien minns jag mycket väl, jag följde den på TV.
Skrattar

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi & Psykologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2018-10-27 11:41 #20 av: Carmarino

Hittade ett gammalt tidningsurklipp från lördagen den 25 mars 1967. Då sändes första avsnittet av TV-serien på svensk TV, närmare bestämt klockan 16.30 på eftermiddagen. Helsingborgs Dagblad publicerade i samband med det en artikel om The Monkees.

Så här såg TV-tablån ut den dagen.

13.30 Kvintetten som svängde. Sten Broman och Svend Asmussens kvintett. Repris.
14.15 Guds barnbarn. Karl Vennberg. Repris.
14.45 Ordet fritt. Från Speakers Corner. Repris.
15.00 Modiga mindre män. Repris.
15.30 Trollkarlen från Oz. Finlands TV bjuder på denna barnteaterföreställning av den klassiska historien av Lyman Frank Baum. Nordvision.
16.30 Monkees. Se artikel.
17.00 Ishockey-VM. I dag möter Tre kronor det jättestarka ryska ishockeylaget.
19.00 Nyheter och väderlek.
19.15 Estrad. I kväll har värdtrion Lars Ekborg, Margareta Krook och Gunvor Bergkvist en ny gäst, Lars Lind.
20.50 Rösten från andra sidan. Nu börjar det spetsa till sig i det fjärde avsnittet av Francis Durbridges kriminalserie. Tiden lider och det ser mer och mer trassligt ut.
20.30 Ishockey-VM. I kväll kommenterar Bedrup och Forsberg matchen mellan Tjeckoslovakien och Kanada.
21.45 Nyheter som kan bli något försenade på grund av ishockeymatchen.
21.50 Ishockey-VM. Efter nyheterna fortsätter ishockeymatchen mellan Tjeckoslovakien och Kanada.
22.30 Helgonet.
23.20 Midnattsmässa från grekisk ortodoxa katedralen i Helsingfors.

Anmäl
2018-10-27 11:49 #21 av: GIKmio

#20 Perfekt start innan hockeyn..Fram med ölen och chipset Skrattar

Anmäl
2018-10-27 16:32 #22 av: Effie

#20...Modiga mindre män!! Minns att jag älskade det programmet oxå..och inte minsta minne av vad det handlade om. Men det är ett sidospår.

Anmäl
2018-10-27 18:54 #23 av: Carmarino

#22 Men den passar ju in i den här tråden: Tummen upp

https://nostalgi.ifokus.se/discussions/5b9016f6ce12c45b39001c62-nostalgiska-barnprogram?54b68b798e0e7435e4000163-1

Anmäl
2018-11-01 06:55 #24 av: Farwuq

Det var många programpunkter som jag mindes.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi & Psykologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.