Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettmusik
Läst 1701 ggr
[Göstage]
1

Kassettbandets återkomst

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Dags att plocka fram kassettbanden ur gömmorna, för nu har de fått en revival! Tydligen är en av förklaringarna några färska storfilmer, se länk 2.

https://www.svt.se/kultur/musik/kassettbandet-ar-tillbaka-efter-30-ars-tystnad-vaxer-snabbare-an-vinyl-i-usa

https://m3.idg.se/2.1022/1.695694/2017-blev-rekordar-for-kassettbandsforsaljningen

[Jimmy.L]
1

Kul jag har en låda full med kassetter i källaren. 👍

[Göstage]
1

#1 Samma här, har några hundra liggande. Testade nyligen min gamla Walkman, och den är i god form! 🎧

Carmarino
3

Har också en massa kassettband liggande. Annars kan man ju alltid använda dem till att pynta bilen med. 😃

https://brott.ifokus.se/discussions/5c375b9e8e0e740cbda6b92c-virade-kassettband-runt-bilen

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
0

En av mina favoriter på 80-talet på grund av utseendet 🙂

https://gunnarbernstrup.files.wordpress.com/2012/03/track.jpg

[Göstage]
2

#4 Ja, jag har en del sådana Trackband liggande. De hade en snygg design, men ljudet kunde ha varit bättre! 🤪

Historien om Track fick ju f.ö. inget gott slut.

[GIKmio]
0

#5 Dom funkade bra hemma i stereon. Men när jag tog med ett band till skolan som skulle spelas i en större högtalaranläggning i en större sal så var inte ljudet något vidare.

Tant Grön
0

Har en hel låda full med kassettband. Har sparat dem eftersom flera är från Ryssland. Men var flera år sedan jag lyssnade på dem.

[ludgopelle]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I går tog jag fram min farfars gamla kassettbandspelare och kassettband. Jag prövade att spela ett kassettband med Lasse Dahlquist låtar, som jag minns att farfar brukade lyssna på, och det funkade bra. Sedan farfar gick bort för 34 år sedan, så har bandspelaren sällan varit igång. När jag var barn brukade jag lyssna på Albert och Herbert kasseten, när jag var hos farmor och farfar. Jag tyckte även om TV- serien med Albert och Herbert.😊

[GIKmio]
2

Jag har en påse kassettband i källaren. Ibland hände det att man hittade ett när man gick hem från skolan.  -Oj där ligger ett kassettband 😃 Nostalgi..

[Göstage]
1

Kassettbandets uppfinnare har avlidit.

Lou Ottens, mannen som uppfann kassettbandet, har avlidit 94 år gammal, rapporterar nederländska medier.
[GIKmio]
1

Det är många som bevarat sina gamla kassettband märker jag på sociala medier. Många bandade radioprogram förr och sånt kan vara kul att spara.

Fornöga
2

2026 Dags att rota i lådor och skåp igen…😉

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Begagnade musikkassetter har blivit allt mer populära. På Tradera ser man en försäljningsökning med 20 procent mellan 2024 och 2025.Joakim Flisberg i Huddinge, ...
Carmarino
1

#12: Har mest kassettband som jag spelat in själv, så förmodligen ligger det inga dyrgripar i gömmorna.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Bo§e
1

#12-13:
Har inga stora mängder "köpekassetter", men en hel del egeninspelat, på såväl kassett- som rullband.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Carmarino
1

#14: Vet inte om jag har kvar några rullband. I så fall ligger de i en låda i källaren, men jag tror de är borta.

Bo§e
2

Att äldre, analog teknik åter tas till nåder av yngre generationer, har givetvis många orsaker, inte minst ren nostalgi.

Dock finns en rent teknisk faktor som inte skall negligeras, och som för "ljudnördarna" är en vedertagen realitet, nämligen den kompression som analog inspelnings- och återgivningsteknik tillför ljudbilden.

Digital teknik är kliniskt ren från denna faktor, och vad avsaknaden av kompression betyder för t.ex. en musikupplevelse, har inte stått fullt klart, förrän man upptäckt konsekvenserna av digitalt "tvättat" ljud, och som en följd har "kompressorn" fått uppfinnas.

Magnetband, vinylskivor, förstärkning via elektronrör i stället för transistorer, m.m. har, just pga sina "brister", den egenskapen att de skänker ljudet ett visst mått av sådan "kompression", som gör en ljudupplevelse mer anpassad för våra hjärnor, och som många anser förhöjer njutbarheten och autenticiteten.

Man pratar i termerna "bandkompression", rörkompression, osv…

Ok, vad är då "kompression"…?
Enkelt uttryck kan man säga att den "limmar samman" ljudbilden till en mer njutbar helhet, som våra lyssnande hjärnor har lättare att ta till sig, jämfört med det rent digitala ljudet, där frekvenser, ambiensnivårer m.m. är mer kliniskt separerade.

Kompression, förklarad för den vetgirige: Se bifogad PDF.

Slutkläm:
Förutom ren "prylnostalgi", finns m.a.o. rent tekniska argument för att lyfta fram äldre, analog teknik.

🙂

Fotnot: Det handlar förstås om subtiliteter, men för många är detta en realitet. Ville bara bidra med några rader i ämnet…🙂

• Redigerat 2026-03-07 15:26 av Bo§e
svenake
3

Jag har min Rullbandspelare kopplad till datorn, inte använd på några veckor nu.

Ungdomar kanske kallar det "Reel-to reel""

Bo§e
1

#17: Önskar att jag jag hade en rullbandspelare. Har en del gamla rullband, som jag skulle vilja digitalisera till MP3.

På Tradera verkar det finnas gott om dem, så det handlar väl mest om att jobba litet med "bli-av-faktorn"…🙂

• Redigerat 2026-03-12 14:36 av Bo§e
Carmarino
1

#18: Får se om det dyker upp några rullband när jag kollar i lådorna i källaren någon gång. Det kan ju vara så att de försvunnit i någon utrensning, men känner jag mig själv rätt så är det tveksamt.

svenake
2

#18: När man väl skaffat en bandspelare så är det rätt lätt att skapa mp3-filer. Jag använde gratisprogrammet Audacity, men det är nu något år sedan jag använde det. Där kan man även ta bort brus och fixa till lite.

Bo§e
1

#18: Ja, jag har Audacity installerat i min nuvarande dator, och jag tycker att det fungerar bra, i all sin enkelhet.

Tidigare använde jag "Cool Edit" (som senare döptes till Adobe Audition), och även "Sonar" (Cakewalk). Dessa var betydligt mer avancerade, men det är gamla versioner, som tyvärr ligger "vilande" just nu, och väntar på att jag skall installera Windows XP på en andra dator, tillsammans med en del andra kul ljudbehandlingsprogram…

Men…Audacity är jättebra, och man kommer långt med det…🙂

• Redigerat 2026-03-12 16:37 av Bo§e