Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettövrigt
Läst 441 ggr
Tant Grön
3

Påsken förr

När jag var barn satte vi upp påskgardiner i köket. Påskdukar på borden och påskris med små konstgjorda ägg i pastellfärger och fjädrar. Någon påskbonad sattes upp i köket. En ägghöna stod på bänken i köket fylld med påskgodis. Det kändes som om tiden gick saktare då, nu svischar den förbi så snabbt. 
Hur minns ni påsken?

Carmarino
2

Min mor påskpyntade en hel del, men långt ifrån lika mycket som till jul. Det jag minns bäst är den jättestora, mörkblå skålen som fylldes med färgade ägg. Den stod framme hela påsken, så det var bara att ta sig ett ägg när man gick förbi. Vet inte hur många ägg det var, men jag vill minnas att hon kokade minst 2-3 tjog till påsk.

Har även ett svagt minne av att jag och min kompis klädde ut oss till påskkärringar. Minns dock inte vad det var vi hade med oss och delade ut till dem vi besökte, men jag vet att vi hade med oss något.

Nu för tiden tror ju barnen att påsk är som halloween - att de ska få godis när de går runt som påskkärringar - men det var det inte fråga om då. Visst hände det att vi ibland fick en karamell eller en peng av dem vi besökte, men det var helt frivilligt från deras sida och inget vi förväntade oss.

Ibland lekte vi lekar med ägg inblandade. Kommer inte ihåg så mycket om dem, men jag har för mig att vi bl.a. rullade ägg från en tegelpanna och den vars ägg rullade längst vann.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2

Morsan var noga med sina påskris från Lions som hon vårdade i plastpåsar på vinden övriga året😃

http://www.mynewsdesk.com/se/nordstan/pressreleases/lions-paaskris-en-tradition-sen-1918-besoeker-nordstan-845863

/Maria

Sindri
2

Åh, påsk var härligt. Framför allt något i luften, en speciell doft  - ett löfte om vår.

Påskkäringar var vi såklart. Med kvast och kopparpanna, långa kjolar, sjalett och grotesk ansiktsmålning. Vi ritade påskkort och slängde in när de öppnade dörren. Ibland fick man godis. Mamma skrev Inga pengar i pannan på oss istället för Glad Påsk.

Vi kokade ägg och målade, och såklart ett fuskägg som skulle blandas med de andra. Tänk att det alltid "råkade" vara vår farbror som fick det. Stor show!

Och alla dessa vackra, mjuka fjädrar i alla dess färger, de runda, goa, fluffiga påskkycklingarna. En stilig påsktupp. Och så påskäggsjakten på påskafton, efter en härlig påskbuffé.

Jag har upprätthållit traditionerna i vår familj, men nu är barnen stora och utflugna och vi är oftast inte hemma, utan får uppleva påsktraditioner i andra kulturer.

Tant Grön
2

När vi var påskkäringar så hände det aldrig att vi inte fick något. Antingen godis, pengar eller kakor. Kunde bli ganska (som man tyckte då) mycket pengar.

[GIKmio]
2

Det städades inte eller pyntades på samma sätt som till julen hemma. Vi gick en tipspromenad (äggpromenaden) på långfredagen där man vann antal äggpaket sett till hur många frågor man svarade rätt på. På påskaftonen åt vi  det det riktiga stora påskbordet. I mångt och mycket liknande vårt julbord. När jag och min bror var små så gick vi påskkärringar efter det i grannskapet. Eftersom jag är född i april så har jag fyllt år i samband med påsk ett antal gånger.

Fornöga
1

2025 Institutet för folkminnen dukar upp ett påskbord som kanske även kan väcka en del personliga påskminnen till livs.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Ett påskägg fullt med påskkunskap från Isof
Fornöga
1

#6 På sidan finns bland annat en påskkviss (svår!), medan GP har en något lättare quiz.

Testa dig själv eller utmana familj och vänner i GP:s frågequiz om påskfirande i Sverige och världen.
Carmarino
1

#7: Sju rätt av åtta. Borde ha valt det svar jag egentligen trodde på sista frågan. Då hade det blivit full pott. 😁

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
1

Sex rätt hade jag.

/Maria

Fornöga
1

#9 Lika illa (?) här…😏

Fornöga
1

#6 Finns en äldre (nu låst) parallelltråd här, där det berättas en del nostalgiska påskminnen bland annat.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Fornöga
1

Mer läsning här om påsken förr i tiden.

Fornöga
1

Påskkärringen utrotningshotad- dags för artskydd? 😉

Traditionen att gå påskkärring är djupt rotad i svensk kultur. Eller, den var åtminstone det. Bland de personer som SVT träffade på stan verkar i alla fall synen vara samstämmig: – Jag har inte sett en påskkärring sedan 80-talet, säger Marianne Högberg.
Fornöga
1

Stuvade ägg till påsk, någon? 🥚

När jag var barn tillbringade vi påsken hos min morfar och min moster i byn utanför Kristinehamn. Vi brukade åka dit på skärtorsdagskvällen, efter att pappa kommit hem från jobbet, eller tidigt på långfredagens morgon. Och vare sig det var en tidig påsk, med snöglôpp och kyla eller en sen påsk, med sol och värme,…
Carmarino
1

#14: Stuvade ägg har jag inte ätit, men min mor brukade göra blomkål med äggsås och knaperstekt bacon. Det hörde dock inte till påskbordet, men det är otroligt gott.

Solarna hon nämner kommer jag ihåg från en nyårsafton i slutet av 60-talet, och de höll faktiskt på väldigt mycket längre än vanliga fyrverkerier. Så hon minns rätt.

Fornöga
1

Här är ett påskquiz om 40 frågor. Vissa riktigt knepiga, så jag kan leva med att bara klara 25 rätt.

#15 Intressant maträtt- undrar om den var hennes eget "patent"?

Fyrverkerisolarna minns jag från min sedan länge flydda barndom, men jag trodde inte att de hängde med så länge.

Carmarino
1

#16: Vet inte var hon hade hittat receptet, men det var nog ett typiskt 70-tals recept.

Man kokar ett blomkålshuvud, gör en bechamelsås och blandar ner hackat ägg i den. Sedan knapersteker man bacon och strör över. Minns inte proportionerna, men har för mig att det var 2-3 ägg och 1-2 paket bacon, beroende på hur stort blomkålshuvudet var. Sedan ska det vara mycket sås, så jag har för mig att mor använde en liter mjölk. Skulle dock tro att det går lika bra att använda motsvarande mängd blomkålsbuketter från frysen istället för ett helt blomkålshuvud. 😊

Carmarino
1

#16: Klarade bara 21 rätt, men jag känner inte till särskilt mycket om finska seder och bruk. 😊

Bo§e
2

#16: Jag hamnade också på 21 🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Bo§e
2

Att gå ut och leka på långfredagen var tabubelagt under min barndom. Det var verkligen en "lång" fredag…!

Vid ett tillfälle propsade jag på att få gå ut, enbart för att finna att jag var ensam, som den sista människan på jorden…
Jag var snart tillbaks hemma igen…🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-04-20 18:30 av Bo§e
Carmarino
2

#20: Tror inte att vi heller fick gå ut och leka, men såvitt jag minns fick vi läsa åtminstone. Så det gjorde vi hela långfredagen. 😊

Fornöga
2

#20 #21 Jag tror inte att jag upplevde några personliga restriktioner på långfredag, bodde på en liten ort som barn och kyrkligheten var låg, så jag lekte nog som vanligt. TV fanns inte ännu, men programutbudet på radion den dagen var plågsamt.

Länk.

Långfredag skulle vara en trist dag, för det stod i lagen. Och det är bara 40 år sedan nöjesförbudet försvann.
Fornöga
1

2026 I år infaller påskafton den 4 april, men redan nu går det förstås bra att fördjupa sig i det svenska påskfirandets historia och traditioner.🥚

Påsken är en högtid som firas till minne av Jesus uppståndelse och har utvecklats med traditioner som godis och lammstek.
  • Redigerat 2026-03-22 10:43 av Fornöga
Fornöga
1

Möjligen lite påskris i rummet, en porslinskyckling på bordet och en bonad med påskmotiv på väggen- mer än så kanske man inte påskpyntar. Men Elin-Maria i Fagersta tänker i större format… 🐥🐇😮

Elin-Maria Eriksson i Fagersta har förvandlat sin balkong till ett påskparadis.
Carmarino
1

Har en hel del påskpynt, men inget på balkongen - och definitivt inte ens i närheten av mängden julpynt jag har. 😁

Påskris har jag däremot inte haft på många år. Pyntet i det brukade inte bli långvarigt med katter i huset. De första åren när jag hade flyttat hemifrån hade jag dessutom en katt som älskade de små bladen som brukade dyka upp i påskriset efter ett tag. Hon tuggade av varenda lite knopp så det blev bara ett kalt ris kvar.

Fornöga
1

Har lika lite påsk- som julpynt, det blir väl någon påskduk plus en trätupp. Ändå har jag ingen katt som saboterar…😉

Carmarino
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

#26: Påskdukar har jag en hel del av, och även en trätupp. Vet inte var den kommer ifrån, men det är inte omöjligt att min far har gjort den.

Har också en tupp och höna i porslin som jag har för mig att jag fick i födelsepresent eller doppresent, men jag är inte säker. Glasägget som de vaktar har min brorson gjort när han gick en utbildning till glasblåsare.

Påskkärringarna på bild 2 har min mor gjort av papper, tyg, flirtkulor och piprensare. Det är ett litet helsike varje år att få dem att stå upprätt. 😣

Det stora ägget (tror det är 40-50 cm långt) köpte min mor, för hon trodde mina katter skulle tycka om att ligga i det. Det gjorde de icke. Ägget vickade så mycket att de inte kunde ta sig varken i eller ur det. Nu brukar jag mest ha det till att förvara påskpynt i det.

Sedan har en del andra småsaker också, men dem tar jag inte med här. 😊

Fornöga
1

Påskkärringarna till vänster på övre bilden här tror jag inte att jag skulle vilja möta…

#27 "Lagom" mycket påskprylar, och extra trevligt med sådana som är förknippade med personliga minnen.

I många delar av Sverige knackar det på dörren under skärtorsdag då det är påskkärringarnas högtid. Men de små näpna häxorna har inte alltid varit så himla söta.
Carmarino
1

#28: Skulle nog ha blivit rädd om jag hade mött det gänget med påskkärringar ute på stan. 😨

Jag glömde ju nämna katten och äggen som hänger i lampan. Katten i kartong har min mor gjort för många år sedan (1960-talet tror jag). Det finns två stycken, men svansen har gått i småbitar på den andra, och jag har inte tagit mig för att laga den, så därför hänger jag bara upp den ena.

Äggen i pärlor har min farbror gjort. De är av något nyare datum. Tror de är från 1990-talet, eller kanske sent 1980-tal. Det var min mor som fick dem, så jag har fått ärva dem.

Fornöga
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Varje år vid den här tiden "hör det till" att påminna sig om varför vi firar påsk och vilka traditioner som är förknippade med helgen. Fast varför fördjupa sig i det när Johan Glans förklarar så bra hur det gått till att skapa våra påsktraditioner? 😉

https://www.isof.se/utforska/kunskapsbanker/lar-dig-mer-om-arets-namn-och-handelser/handelser/paskafton

https://www.nordiskamuseet.se/utforska/hogtider/pask/

I äldre tider rådde fortfarande fastan på påskaftonen. Men numera är påskaftonen i allra högsta grad förknippad med mat och godis.
Fornöga
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#30 Och se upp för the Killer Bunny! 😮

• Redigerat 2026-04-04 09:51 av Fornöga
Carmarino
1

#30: Hur kunde jag glömma den! Brukar alltid lägga upp den till påsk. 😁

Fornöga
0

#32 Ja, det är ju egentligen din plikt, men jag fick rycka in och rädda föreställningen i år. 😁

Carmarino
0

#31: 😁

Fornöga
1

Påskkärringarna utrotningshotade?

Påsktraditioner som att tända påskbrasor eller att klä ut sig till påskkärring blir allt mer ovanligt.