TV-nostalgi: Musikprogram
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Musikprogram från förr som Notknäckarna och Nygammalt med flera var oerhört populära på den tiden då det bara fanns två TV-kanaler att bläddra genom.
Notknäckarna var en populär helgunderhållning som startade 1981 med Carl-Uno Sjöblom och Pekka Langer som programledare. En folkkär duo långt innan detta program startade. Tills den dag då Langer inte fick fortsätta leda programmet på grund av sitt alkoholmissbruk. Jag minns det var en del skriverier och en hel del tragik bakom detta. Sjöblom fick senare Kurre Österberg, Jane Björck och Christina Mattsson vid sin sida.
Ett klipp från början av seklet då Peter Harrysson var programledare för Så ska det låta. En musiktävling i TV som fortfarande lever kvar. Ett program med ett vinnande koncept kan man säga.
Ett program som jag aldrig tittade på, men väl hörde talas om väldigt mycket, var Musikfrågan Kontrapunkt med Sten Broman.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#2 Kontrapunkt finns väl fortfarande också på TV? Det var väl mer lite åt det klassiska och lite mer bildad musik. Sten Broman ansåg väl att all musik som icke innehöll dragspel var musik för dom mer bildade 🙂
Min mormor tyckte om att titta på Nygammalt med Bosse Larsson. Det hade väl en form av pensionärsstämpel då det var mycket folkmusik och gammaldans. Men det var en väldigt populär musikunderhållning i SVT. Ett klipp från 1977 med Orsa spelmän. Musiken från Siljansbygden i Dalarna. Orsa, Mora, Rättvik och Leksand. Det är fin midsommarmusik det.
#3 Ja, fast nu heter den Kulturfrågan Kontrapunkt, och handlar inte bara om musik utan även konst och litteratur.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Nattsudd.
Opopoppa var ett program som började i radio, men sedan även sändes i TV. Programledare var Claes "Clabbe" af Geijerstam, som började sin karriär som gitarrist i Ola & the Janglers.
I mitten av 80-talet fanns ett musikvideo program som hette Bagen. MTV hade inte nått Sverige och Europa ännu då.
#9 Minns inte om jag såg det någon gång, men jag minns att det var Cia Berg som var programledare. Hon var även med i banden Ubangi och Whale.
Listan som sändes 1987-91. Det var som Svensktoppen fast i TV-format.
Cia Berg ledde väl någon form av topplistepresentation också, vill jag minnas. Hon flyttade senare till Italien och försvann från den svenska horisonten. Vet inte om hon bor kvar där.
#12 Cia Berg heter numera Soro i efternamn och bor på Sardinien där hon har en bokhandel tillsammans med sin make (står i Wikipedialänken i #10). 😉
Tror du tänker på Annika Jankell, som presenterade Listan (se #11).
#13 Nej, det kan vid närmare eftertanke ha varit Bagen, alltså inte någon lista utan bara uppspelning av videoinspelningar. Det var ju ett tag sedan…
#8 Enligt Clabbes sida på Wikipedia så ledde han ett annat musikvideoprogram i SVT 1989 som hette Toppstationen.
Allsång på Skansen är en kär tradition så långt tillbaka som till 30-talet har jag hört. Men det dröjde till 70-talet innan det började tv-sändas med Bosse Larsson. Jag tittade varenda gång när Lasse Berghagen höll i det under 90-talet. Sedan tycker åtminstone jag att intresset dalade.
#14 Ja, det är inte lätt att hålla reda på de olika musikprogrammen på 80-talet. Själv tittade jag faktiskt inte på dem. ☺️🙂
#15 Han var väl Sveriges mest anlitade DJ på den tiden, så det är inte konstigt att han anlitades när det skulle spelas musik. Ingen som var med på den tiden glömmer väl Rakt över disc - fast det sändes i radion. 🙂
Har faktiskt ett avsnitt av programmet inspelat på kassettband. Lyssnade ofta på det, men nu är det rätt längesedan. Vet inte om det ens går att spela bandet längre.
#12-14 Jag såg programmet Stjärnor hos Babben härom veckan när Henrik Schyffert var huvudperson. Då var Cia Berg ( numera Soro ) i form av ex-flickvän?, och Ray Cokes från MTV ( när vi pratar nostalgiska musikprogram) gäster. Vad gammal han blivit Cokes och då ska man veta att programmet spelades in för 5 år sedan. Men hade nog blivit imponerad om han blivit yngre 😅
#19 Har för mig att Cia Berg och Henrik S. var tillsammans när de hade band ihop.
Tycker Ray Cokes har blivit mer och mer lik Stan Laurel (Halvan) ju äldre han blir. 😉
Nu har han ju hunnit bli 62 år gammal, så det är ett tag sedan han var "ung VJ" på MTV. 🙂
Carl-Anton i Vita bergen. Musik och underhållning från Vita bergen på Södermalm i Stockholm. Sändes 1981-95..
#0: Apropå Pekka Langer så hittade jag den här autografen i en kasse i källaren. Vill minnas att min far fick den en gång när han var på kurs i Stockholm och Pekka höll i kvällsunderhållningen.