Filmnostalgi 1920/1930-tal
Här är det fritt fram att minnas filmer man sett från stumfilmens 1920-talet och film från 1930-talet. Eller bjuda på favoritfilm, favoritreplik eller minnen i samband med att man såg filmerna i yngre dar.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Är inte helt säker på att jag har sett filmen, men jag tror det. Kalle på Spången kom 1939 och huvudperson var Edvard Persson. Sången Jag har bott vid en landsväg är en av sångerna från den filmen. Sedan finns det ju även titelsången Kalle på Spången.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Stumfilm visas sällan numera på TV. Det hände ibland att jag tittade som barn. Bland annat två filmer som bygger på romaner av Selma Lagerlöf, Körkarlen (1921) och Gösta Berlings saga (1924). Jag minns jag tyckte att vissa av aktörerna såg läskiga ut 😊 Men det läskigaste var nog Draculafilmen Nosferatu (1922) 😃
Häxan (1922) är en dansk-svensk stumfilm som förmodligen gett inspiration till framtida filmer.
Något man lägger märke till på tidningarnas TV-sidor när det ska sändas en stumfilm är att dom ofta får höga betyg av tidningens filmrecensent.
#4 Ja, tidningsrecensenterna är väl från den tiden själv. 😉
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Idag är det exakt 90 år sedan den första svenska ljudfilmen (talfilm) som helt och hållet spelades in i Sverige hade premiär. "För hennes skull" och i huvudrollen Gösta Ekman den äldre.
Jag kan inte namnge någon specifik film men men Charlie Chaplin är en av mina stora "idoler".
Jag har sett mycket av hans repertoar och han är beundransvärd. Vilken mimik. Jag tycker han är oslagbar.🙂
/Maria
#7 Chaplin visades mycket på TV som matiné på helgerna långt tillbaka. Och även Buster Keaton samt Helan och Halvan.
Jag såg en intervju med Charlie Chaplin när jag var barn som var inspelad på 70-talet. Han dog 1977 och det var första och enda gången jag hört honom prata.