Bokmärken och klippdockor
Hade både bokmärken och klippdockor när jag var barn, men jag har inga kvar. Har åtminstone inte hittat några, så de har förmodligen försvunnit i någon flytt. Eller också ligger de i någon kasse, inkilat bland några andra papper så att jag inte har sett dem. 🙂
Vi brukade byta bokmärken på rasterna i skolan. Då hade vi särskilda "bokmärkesbörsar" som vi hade vikit av papper så att det blev flera fack där man kunde stoppa ner bokmärkena. Finast var de bokmärken som hade glitter på, men det var sällan jag hade några sådana. De var nämligen också dyrast.
De två änglarna nere till höger på din bild känner jag igen. Hade flera sådanan. 🙂
Kom precis på att jag nog har några kvar, för jag vill minnas att jag klistrade in en del av dem i "Min bok" som jag fick när jag föddes, och där mina föräldrar skrev in lite information om dop, födelsedagar och annat.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Jag hade väldigt många fina bokmärken sparade. Tyvärr låg de i mitt föräldrahem och min mamma gav bort dem när hon fick för sig att städa ur mitt gamla skrivbord. Jag blev jätteledsen men det har jag inte talat om för henne. Länge sen det hände med 🙂
Vi hade också särskilda fack för bokmärkena men de var oftast gjorda av fryspåsar som man vek och sen häftade ihop så det blev fack av. Då höll de sig torra också.
Klippdockor hade jag och ritade egna kläder till minns jag.
#1 #2 Farmor läste Året Runt och där fanns det en kändis som klippdocka varje nummer. Så där fick man sitta och klippa när hon var barnvakt åt mig. Det spelade ingen roll vem det var bara man fick klippa 🙂
#3 Tror att även Allers hade klippdockor. Det hade nog de flesta veckotidningar då. Vill minnas att jag hade både Björn Borg och Ted Gärdestad som klippdockor. 😃
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#4 Så du har klätt på både Björn och Ted. Det är tungt. Du begick inget dubbelfel då 😃 Tilläggas ska att Ted Gärdestad kunde blivit riktigt bra i tennis också. Han och Björn Borg var väl som 14-åringar dom två bästa i Sverige?
#0 Kan tillägga att detta är min mors album från början. Hon är 80 år nu, så det är riktigt gammalt..
Letade upp min "Lillans bok" (hette den, inte Min bok) och såg då att det inte var bokmärken jag själv hade samlat som var inklistrade i den. Det var min mor som hade klistrat in dem och hon hade även skrivit att jag fått dem från våra bekanta i Danmark när jag var drygt 2,5 år gammal.
Varför kallas det bokmärken?. För mig är bokmärken en biljett, ett kvitto, eller bara en bit papper man lägger i boken där man slutat läsa. Lade man in sådana påkostade och fina bilder i boken förr?
Varför det kallas bokmärken framgår inte, men här är lite information och historia om dem:
Både bokmärken och klippdockor har förekommit i min barndom. 🙂 Vet dock inte vart de finns nu, skulle vara kul om de fanns kvar! Hade mycket bokmärken, stora och små, änglar och blommor m.m m.m, byttes på rasterna 🙂
💖🧡💛💚💙💜
De flesta av mina klippdockor kom från Året Runt. När de väl var utklippta "bodde" de i en gammal telefonkatalog!😃
Har mängder av bokmärken, de ligger i några stora lådor jag har ställt undan. Både album och lösa i drivor.
Hade också en massa klippdockor men de är tyvärr slängda nu, brukade ibland rita egna kläder till dem.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#11 Brukade också göra egna kläder till dem, men de blev oftast hiskeligt fula. 😃
#12. Ja, man var ju inte precis någon modedesigner!😉
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#7: Jag har flera gånger hittat änglar och blommor i biblar och psalmböcker. Ja man använde dem som bokmärken, men bara Sverige använder det namnet. Och det har försvårat sökandet i datatider, då det dyker upp som datorterm. Svenskar kallade dem också stycken, jag minns att min bokhandlare sålde lösgjorda ur kartan. De kallades också rosor och glansbilder, det sista ännu i Norge, Tyskar säger oblaten eller Glanzbilder, danskar glansbilleder, i Spanien Cromos eller figuritas, på engelska (victorian) die cut scraps, i Finland kiiltokuvia (stavning?).
Flera av mina äldsta bokmärken, ca 1870-tal, har äkta guld, istället för glitter. Det blänker, som gjort idag,
Själv samlar jag helkartor, och har väl, som dubletter, 300 olika PZB/EAS att sälja eller byta med, men också dussintals svenska m fl En del ligger på Tradera under Folkbilder.
Men svenska pappersbonader, ni vet, tomtar, höns med mera är mitt främsta samlarområde, har cirka 3000 olika… Och så vik-bordsparader i papp.
PZB slutade trycka på 1970-talet(även EAS-märken utan logo), och sålde ut allt cirka 1985. De var de sista som kunde göra märken med bra stansning, prägling och arkiv-beständiga färger. De tryckte platt. MLP tryckte med rullar, liksom enda kvarvarande tryckarna EF.
Roland von Malmborg, Saltsjöbaden
#14: Så intressant.
Pappersbonader minns jag från min farmors och farfars hem. Farmor bytte dem efter årstid och det var alltid lika roligt att sitta och titta på dem.
Om du vill visa några av dina bonader så får du gärna göra en tråd om dem. Det hade varit roligt att se. Även bokmärkena hade varit kul att se.
#14 Finns det något värde tror du? Jag har ett album som tillhört min mor. Det mesta tyder på är att det är från när hon var barn på 40-talet. Kan inte få något tydligt svar
på det om inte min moster känner till det. Bra kvalité fortfarande.
2025 Häromdagen kom jag att tänka på de gamla klippark som följde med en del tidningar, Allers familjejournal var kanske ledande, och gamla ark från dem förekommer ännu idag som objekt då och då på Tradera. När jag kollar på Wikipedia visar det sig att historien bakom klipparken är längre än vad jag trodde.
Idag printar man ju ut det mesta, från proteser till vapen med hjälp av 3-D, men de här modellerna fick man klippa ut och klistra ihop. Ofta var det kända byggnader eller sagoslott, jag minns speciellt att jag kämpade med att bygga ett fort. Det blev nog i ärlighetens namn inte särskilt stabilt inför motståndsangrepp, om inte fienden fastnade i det överskott av klister som fanns överallt på modellen…🙄
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2025-01-04 10:27 av Fornöga
#17: Undrar om jag inte har ett sådant ark någonstans i gömmorna. Kommer inte ihåg vad det föreställer men jag kan säga med i princip 100 % säkerhet att jag i så fall inte har klippt ut det och försökt montera det. 😊
#17: Jag har ett vagt minne att jag, i väldigt låg ålder, lekte med en lanthandel i klipparksform.
En lång disk med hyllor bakom, samt en mängd rekvisita som hörde till. Allt i vackert färgtryck.
Ett något tydligare minne har jag av de klippark som min far en gång kom hem med. Troligen hade han hittat dem i någon tekniktidskrift.
Klippobjekten bestod i tre eller fyra modeller av de tidiga jetjaktplanen från US Air Force, ungefär från tiden kring Koreakriget.
Jag var nog i yngsta laget för att bygga dessa 3-dimensionella, riktigt fina plan, så min far pysslade ihop dem.
Därefter försågs de med en sytråd i vingspetsen, så att jag kunde svinga dem runt huvudet.
Tror att planens livslängd blev ganska begränsad (!), men detta kan ha lagt grunden till mitt intresse för modellflyg…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#0: Bokmärken var populära, och i småskoleåldern hade jag en ask med sådana i skolväskan, och på rasterrna byttes det friskt….
Detta var dock en brytningstid, och ganska snart hade bokmärkena ersatts med "det senaste", nämligen filmstjärnebilderna, som sedan blev de dominerande samlar- och bytesobjekten på skolgården.
Skolgårdens filmstjärnekommers var tuff och skiftande.
Det kunde kosta många Roy Rogers, Gina Lollobrigida eller Tarzan, för att tillskansa sig en enda Elvis….🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2025-01-04 13:47 av Bo§e
Relaterat: siluettklippning- ett pyssel och ibland en konstart som väl i det närmaste är bortglömt idag?
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
#21: Vi fick göra det i skolan en gång. Tror det var på mellanstadiet. Såvitt jag minns så var det vår egen siluett, och jag tror att de gjordes med hjälp av en filmprojektor (eller diaprojektor) som lyste på oss. Vi fick sitta i profil, och ett A4-papper fästes på väggen bakom. Tror det var läraren som ritade konturerna och sedan fick vi klippa ut siluetten i svart kartong och klistra upp på papper. Undrar om den finns kvar i någon låda någonstans. 🤔