Nostalgi iFokus

Nostalgi

Etikettböcker
Läst 937 ggr
[GIKmio]
3

B. Wahlströms ungdomsböcker

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon mer än jag som brukade läsa B. Wahlströms ungdomsböcker? Mina favoriter var/är Biggles, tre deckare, tvillingdetektiverna och bröderna Hardy.

Emo
1

Jodå, både nu ock då. Ibland hittar man några på loppmarknad.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Hayabusa]
0

Jajamen 👌

kamera0710
0

Kort svar: nej, även om jag läste åtskilligt annat när jag var i "rätt" ålder.

Carmarino
1

Har fortfarande kvar väldigt många av dem, men då mest de med röda ryggar. 😊

Fotograferade allihop för två år sedan, för jag tänkte presentera dem här på Nostalgi, men än så länge har det inte blivit av. 😅

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[GIKmio]
0

#4 Röda ryggar var tjejböcker och dom gröna för oss killar 😊

Emo
1

#5 Jaså. Ja-ha, men ingen kunde hindra oss från att läsa de böcker vi tyckte om, så det så. 😄

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Moon AppleGrey]
0

Tre deckare gillar jag. Och även serien om Maria.

Åsa S
0

Japp jag har massor av såna whalströms böcker både röda och gröna, jag har dem i en skrubb i sommarstugan som jag kallar biblioteket där kan jag lätt ta en sån bock och ligga en stund i hängmattan och läsa

Carmarino
2

#5: Jäpp, det är därför jag har flest röda - eller också beror det på att jag har en massa Lotta-böcker eftersom jag samlade på dem. Tar jag bort dem så har jag nog ungefär lika många röda och gröna.

Den här har jag liggande i "att läsa-högen", för jag hade tänkt att jag skulle läsa om den. Minns att jag skrattade så jag hade kramp i magen när jag läste den första gången, så jag undrar om jag fortfarande tycker den är lika rolig. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Carmarino
1

Så här börjar den.

[Moon AppleGrey]
0

#9: haha, trodde jag var rätt ensam om att ha den i min ägo. Kul att fler gillar den.
😁

Carmarino
1

#11: Missade nog inte ett avsnitt av serien när den gick på teve. 😄

Tarotstollan
2

Jag har så många av de böckerna att jag undrar om det fanns några kvar som jag inte ägde men det gör det, konstigt nog. Har både röda och gröna.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Moon AppleGrey]
0

#12: tyckte också tv-serien var rolig och spännande att följa.

[GIKmio]
2

Jag fick min första bok om tvillingdetektiverna av Sivar Ahlrud på 80-talet. Det dröjde in på 90-talet innan jag fick veta att Sivar Ahlrud inte existerade utan var en pseudonym på författarparet Ivar Ahlstedt och Sid Roland Rommerud. Efter deras bortgång fortsatte andra författare att skriva böcker under pseudonymen Sivar Ahlrud

Tarotstollan
1

Tror jag äger varenda av de äldre Tvillingdeckarna, det är minst 25 stycken i alla fall. De var både kul och spännande.
Hade många av Alfred Hitchcock böckerna också.
Bröderna Hardy tror jag däremot inte att jag läst men jag läste några av Biggles böckerna.
Gillade action redan som ung!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Caeli
1

I min bokhylla var det mest Lotta och Mary, Lou. Samt ett antal hästböcker. Annika och Maria och vad de nu hette…

Kommer ihåg att i den lite större matbutiken fanns en hel hylla full med Wahlströms ungdomsböcker. Med lite övertalning kunde man få med sig någon hem när man var med föräldrarna och handlade! 😀

[GIKmio]
1

#17 Det minns jag också. Det fanns många böcker på Domus som det hette på den tiden.

[GIKmio]
2

Jag kom på att jag och mina kusiner brukade köpa B. Wahlströms böcker till varandra i julklapp som barn. Den ena fick Kitty och den andra fick Biggles. Själv hade jag som sagt flera favoriter. En jul fick jag en Blixt Gordon. Det var kul och lite omväxlande då jag aldrig tidigare läst något om denna 😊

• Redigerat 2020-11-27 10:47 av [GIKmio]
[GIKmio]
1

Några Biggles jag plockat fram som jag inte läst sedan 80-talet. Biggles i tropikerna, Biggles och den hemlighetsfulla ön, Biggles i oasen, och Biggles och indianguden.

Carmarino
1

#20: Min bror brukade läsa Biggles. Kan inte minnas att jag lånade dem av honom. Möjligen någon enstaka. Tror inte jag var särskilt intresserad av dem.

Han lånade dock mina Lotta-böcker och läste dem i smyg. Det var ju lite pinsamt att läsa dem för en kille i 13-14-års åldern. 😄

Åsa S
1

Jag har en massa wahlströmsböcker i min lilla skrubb i sommarstugan som jag kallar bibliotek både med gröna och röda ryggar. Det var ett tag som det ansågs fel av biblioteken att låna ut sån skräplitteratur till ungdomar så man rensade ut dem på biblioteket. Min snälla mormor som var bibliotekarie gav mig alla istället för att slänga dem sedan har jag ju köpt ehna med jag gillar ju sånt som tvillingdeckarna, lotta, tre deckare. Jag har läst många Biggles med men inte de jag tyckte bäst om

Carmarino
0

#22: Bra gjort av din mormor. 👍

[GIKmio]
0

#22 Jag köpte mina Wahlströms för länge sedan på den tiden då Domus Stormarknad fanns på orten på Hedenhös tid 😎 Det fanns en hel bokavdelning. Idag finns endast pocketböcker där tidningarna finns på Coop och ICA. Wahlströms försvann helt och hållet för länge sedan. Vi hade en loppis som med stort utbud av böcker härom året. Men den gick över till film och tv-spel istället

Fornöga
1

2026 #15 Inte minst den redan omnämnda bokserien om Tvillingdetektiverna förknippar jag med B. Wahlströms ungdomsböcker.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Fornöga
1

Här är mer information om förlaget B. Wahlströms ungdomsböcker, som gav ut böcker i nästan 100 år (1914-2012).

• Redigerat 2026-03-02 14:14 av Fornöga
Fornöga
1

#26 Och här kan man få veta mer om Birger Wahlström själv.

Carmarino
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

#25: Det här är de tre böckerna jag har om tvillingdetektiverna. De två första är från 1961 och den tredje är från 1970.

Carmarino
1

I en annan tråd nämns böckerna om Dante av Bengt Linder. Dem har vi tydligen missat här. Själv har jag tre stycken, nämligen Simma Lugnt Dante, Rena pippin Dante och Tjing i havreåkern Dante.

På SVT Play kan man se Dante - akta're för Hajen!. Den ligger kvar till de 6 augusti.

https://www.svtplay.se/video/edPyPqp/dante-aktare-for-hajen

När tonåringen Dantes föräldrar reser på semester så ger de stränga instruktioner att han inte ska "hitta på något" under tiden de är borta. Men när Dante och kompisen Tvärsan hittar en diamantring i snön så dras de in i ett spännande deckaräventyr. Regi: Gunnar Höglund. I rollerna: Jan Ohlsson, Ulf Hasseltorp, Börje Ahlstedt, Christina Schollin, Lars Lind, Meg Westergren m.fl.
Bo§e
2

Den enda av Wahlströms Ungdomsböcker som jag har (tror jag), är "Det Mystiska Modellplanet" av Uno Modin, 1953.

Dock hittar jag inte denna bok i Modins bibliografi hos Wikipedia….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Carmarino
2

#30: Vilken miss. Du får uppdatera Wikipedia-sidan. 😊

Bo§e
2

En annan bok, som dock inte kommer från Wahlströms (litet OT), är ungdomsdeckaren Skuggornas Hus, av Åke Holmberg, 1946. Rabén & Sjögrens Förlag.
Vad jag minns, fick jag den i present någon gång i barndomen…

"Don't Panic" (Douglas Adams)